Οι εκδόσεις Κέδρος μας παρουσιάζουν το πρόγραμμα των νέων εκδόσεων για το δεύτερο εξάμηνο του 2015.
Αναλυτικά το πρόγραμμα:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μέλπω Αξιώτη
Η ΚΑΔΜΩ
Φιλολογική επιμέλεια: Μαρία Κακαβούλια
Σχολιασμένη έκδοση του μυθιστορήματος που αποτέλεσε το κύκνειο άσμα της μεγάλης κυρίας του νεοελληνικού λογοτεχνικού μοντερνισμού. Έργο συγκινητικό, με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, Η Κάδμω είναι ένα κείμενο-απολογισμός ζωής, ένα είδος νέκυιας στην οποία τα περισσότερα πρόσωπα που εμφανίζονται στα προηγούμενα βιβλία της Μέλπως Αξιώτη συντροφεύουν την ηρωίδα στη μοναξιά της.
Στρατής Τσίρκας
ΤΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ
Νέα έκδοση των διηγημάτων του Στρατή Τσίρκα. Εκτός από τη νουβέλα Νουρεντίν Μπόμπα, που κυκλοφόρησε το 1977 σε δεύτερη (αυτοτελή) έκδοση και πέντε ή έξι πεζογραφήματα της δεκαετίας 1927-38 σκορπισμένα σε παροικιακές εφημερίδες και περιοδικά της Αιγύπτου, αυτός ο τόμος περιέχει όλα τα διηγήματα που έγραψε και δημοσίευσε ο Τσίρκας σε περιοδικά της Αθήνας, της Αλεξάνδρειας και της Λευκωσίας, μαζί με μερικά ανέκδοτα.
Δημήτρης Σωτάκης
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Ο Ροβήρος Άνθρωπος, συντάκτης του φοιτητικού περιοδικού Νέξους, πλησιάζει τα σαράντα. Η ζωή του είναι ήσυχη και ανιαρή. Κατά τη διάρκεια ενός επαγγελματικού ταξιδιού το πλοίο στο οποίο επιβαίνει βουλιάζει. Ο Ροβήρος είναι ο μοναδικός επιζών και ναυαγός βρίσκει καταφύγιο σε ένα ερημονήσι. Εκεί, έπειτα από πολλή σκέψη, ήρεμος πλέον και χωρίς το άγχος της καθημερινότητας, σκέφτεται να κάνει ένα μεγάλο βήμα για το μέλλον του: να διεισδύσει στον κόσμο των επιχειρήσεων. Ένα μυθιστόρημα για τη φλογερή επιθυμία του σύγχρονου ανθρώπου να γίνει αυτό που έχει ονειρευτεί και να ζήσει μια ζωή που πεθύμησε, αλλά ποτέ δεν θα ζήσει.
Γιάννης Γρηγοράκης
ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΑΙ ΓΥΜΝΟ
Ο ήρωας του νέου μυθιστορήματος του Γιάννη Γρηγοράκη (Ο διαβήτης του Πλάτωνα, Τέταρτος Κόσμος κ.ά.) αναπολεί τη ζωή του στο κατώφλι του θανάτου. Ανάμεσα στα χάσματα της μνήμης του, θυμάται τον έρωτα ως παιδικό παραμύθι και σκίρτημα, ως εφηβική αναστάτωση, ως ενήλικη επανάσταση, όταν γνώρισε τη Νόρα και τον Ιάσονα. Χωρίς ψευδαισθήσεις, κτητικές διαθέσεις και ανόητα πάθη, οι τρεις τους αναζήτησαν εναλλακτικούς δρόμους προς την ευτυχία, που συχνά βιώνεται ως φευγαλέα στιγμή. Η αγάπη τους για το δρόμο, και την αδέσμευτη ζωή, αλλά και τη μουσική, τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία ανέδειξε μια καινοφανή σχέση έρωτα και φιλίας, ενοχλητική για πολλούς.
Ένα μυθιστόρημα-ύμνος στον επαναστατημένο άνθρωπο και στην αέναη αναζήτηση της ουτοπίας.
Μάρω Φιλίππου
Πικρές ιστορίες της θάλασσας και της ερήμου
Ημερολόγια δύο αριστερών εβδομήντα χρόνια πριν (Αίγυπτος 1941-1945)
Δύο αυθεντικά κείμενα αποτελούν την έμπνευση, τον καμβά και την πρώτη ύλη της Αιγυπτιώτισσας συγγραφέα Μάρως Φιλίππου: τα γράμματα που έγραφε σχεδόν κάθε μέρα, σαν σε αυτοσχέδιο ημερολόγιο, ο συγγραφέας και ποιητής Ντίνος Βλαχογιάννης στη γυναίκα και στην κόρη του, και η παρορμητική, ειλικρινής και λεπτομερής καταγραφή του Παύλου Μαλουκάτου. Στα δικά τους χνάρια, με τα δικά τους λόγια, η συγγραφέας επιχειρεί να μυήσει τον αναγνώστη στα γεγονότα και την ατμόσφαιρα της εποχής, μέσα από μια ψύχραιμη μα σπαρακτική αφήγηση.
Βλάσσης Τρεχλής
HOTEL NEW YORK
Ελλάδα, αρχές του εικοστού αιώνα. Ένας νεαρός από την Πελοπόννησο αποφασίζει να αναζητήσει την τύχη του σε άλλες πολιτείες. Ξεκινά ένα μακρύ ταξίδι από τη Ζαχλωρού με προορισμό το Ρότερνταμ, για να σαλπάρει από εκεί για τη Νέα Υόρκη. Ο δρόμος περνάει από το Παρίσι.
Καλλιτεχνικά ρεύματα, ιδέες και ιδεολογίες, ζωγράφοι, ποιητές και φιλόσοφοι, απλοί και σπουδαίοι άνθρωποι συναντιούνται στο Παρίσι έναν μήνα πριν ξεσπάσει ο Α’ Παγκόσμιος πόλεμος. Ένα Παρίσι που βράζει και συγχρόνως γεννάει τον καινούργιο κόσμο. Συγκρούσεις, ίντριγκες και πολιτικές δολοφονίες παρασύρουν τις κοινωνίες της Ευρώπης στο χάος. Μέσα σ’ αυτή τη δίνη, ένας άντρας και μια γυναίκα ετοιμάζονται να φύγουν με προορισμό τη Νέα Υόρκη. Προτελευταίος σταθμός αυτής της διαδρομής το ξενοδοχείο με την ονομασία New York, στο απέραντο λιμάνι του Ρότερνταμ.
Μια μυθιστορηματική περιπλάνηση στις οδούς της μετανάστευσης, μια συναρπαστική τοιχογραφία της Ευρώπης των αρχών του προηγούμενου αιώνα. Από τον συγγραφέα του μυθιστορήματος Ανδρέας Κάλβος. Το χαμένο πορτρέτο.
Μιχάλης Μπουναρτζίδης
Η ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΕΝΟΣ ΒΙΟΛΙΟΥ (ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ)
Θεσσαλονίκη, 1914. Φτώχεια και προσφυγιά. Εποχή έντονων κοινωνικών αντιθέσεων και πολικών ζυμώσεων. Στην πόλη ιδρύονται οι πρώτοι σοσιαλιστικοί όμιλοι. Ο Μικρασιάτης έφηβος Θωμάς μαγεύεται από τον ήχο του βιολιού και το βάζει σκοπό να μάθει την τέχνη του. Το βιολί γίνεται αφορμή για να γνωρίσει τη γοητευτική Εβραιοπούλα Ελβίρα. Ερωτεύονται, όμως χωρίζεται.
Ουκρανία, 1920. Ο νεαρός βιολιτζής, στις παγωμένες ουκρανικές στέπες, στη διάρκεια του Ρώσικου Εμφύλιου, γίνεται αχώριστος σύντροφος με τον Μαξίμ, ταγματάρχη του Κόκκινου Στρατού, την ώρα που οι μπολσεβίκοι συντρίβουν την αντεπανάσταση των Λευκών.
Βαρκελώνη, 1935. Ο Θωμάς φτάνει στην επαναστατημένη πρωτεύουσα της Καταλονίας. Ο Ισπανικός Εμφύλιος μαίνεται. Αναρχικοί, κομουνιστές, τροτσκιστές και κεντρώοι φιλελεύθεροι προσπαθούν να αποκρούσουν τους φασίστες. Μέσα στον επαναστατικό ενθουσιασμό και στην αντάρα του πολέμου, ο Θωμάς ξανασμίγει απροσδόκητα με την Ελβίρα.
Καθώς η Ιστορία ξεδιπλώνει τις σπείρες της στην ταραγμένη Ευρώπη του Μεσοπολέμου, ο βιολιτζής μάχεται για τα ιδανικά του, για τη δημοκρατία και την αξιοπρέπεια, για το ψωμί και την ελευθερία, αλλά και για τον μεγάλο του έρωτα.
Πάνος Τσερόλας
ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ
Σε μια χώρα και σε μια εποχή που δεν κατονομάζονται, ένας νεαρός άντρας περιπλανιέται σ’ έναν ζοφερό τόπο, στις στάχτες μιας ανεξήγητης ολικής καταστροφής. Αναζητώντας προορισμό και νόημα στη ζωή του, θα επιδιώξει να ξανασυναντηθεί με το παρελθόν του και θα διασχίσει την καμένη ενδοχώρα για να εκπληρώσει ένα παράλογο ταξίδι: να περάσει τη θάλασσα για να βρει τα ίχνη ενός παλιού του έρωτα. Ο νεαρός άντρας δίνει μια παρατεταμένη μάχη ενάντια στη βία του καινούργιου κόσμου, στην πείνα, στην αρρώστια, με επίδικο τη διατήρηση της ανθρωπιάς. Ένα μυθιστόρημα για την άρνηση του ανθρώπου να πεθάνει την ώρα που ο κόσμος γύρω του καταρρέει. Μια ιστορία επιβίωσης και αντίστασης στην επιβαλλομένη δυστοπία.
Βαγγέλης Ντελής
Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ
Την τρίτη χιλιετία π.Χ. ένας ανώνυμος καλλιτέχνης, τον οποίο ονομάζουμε συμβατικά Καλλιτέχνη Γουλανδρή, δημιουργεί κυκλαδικά ειδώλια απαράμιλλης τέχνης. Ένας αρχαιολόγος αναζητά το εργαστήριό του. Παράλληλα με τις έρευνες του αρχαιολόγου, παρακολουθούμε την πορεία του Καλλιτέχνη Γουλανδρή, από τη Νάξο, όπου γεννήθηκε, στη Σαντορίνη, όπου γνωρίζει μια όμορφη και δυναμική γυναίκα, και έπειτα στη μινωική Κρήτη, όπου καταφεύγει στο παλάτι του Μίνωα ζητώντας του να απελευθερώσει τη Θήρα και τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων.
Η αγάπη για την τέχνη και τη ζωή οδηγεί τους ήρωες δύο διαφορετικών εποχών να βρουν το δρόμο προς τη λύτρωση και την ευτυχία. Ο μεν καλλιτέχνης χαρακτηρίζει με τα ειδώλιά του ολόκληρο τον Κυκλαδικό Πολιτισμό. Ο δε σύγχρονος αρχαιολόγος ανακαλύπτει βήμα βήμα τις δικές του χαμένες ρίζες.
Δημήτρης Κωστόπουλος
Ο ΦΟΝΕΑΣ ΚΑΙ Ο ΦΟΝΙΑΣ
Η νεοελληνική ιστορία ως ποδοσφαιρική αγωνία. Ο Λάκης ο Φονιάς, ο Παντελής που γεννήθηκε μέσα στη μεγάλη περιοχή του γηπέδου της Τούμπας, και η Βασούλα, που δεν βρήκε τον ιππότη της αλλά μια φανέλα. Ένα σεντόνι, όχι αυτό του Τσάμπιονς Λιγκ, κλεμμένο από μια μπουγάδα στο Περιστέρι. Ένας τερματοφύλακας στη φυλακή και η ποίηση της ήττας. Η μέρα που πήραμε το Ευρωπαϊκό – ο καιρός των Ελλήνων στη σέντρα. Ο Σπύρος και η Αμαλία, που η μάνα της τη φώναζε Αμελί. Η Θύρα 7 και το Λίβερπουλ, η πόλη με τους ενενήντα έξι τερματοφύλακες. Ο Κρις Ανάστος, μετανάστης στη Νότια Αφρική, και ο Νέλσον Μαντέλα· γιατί η μπάλα δεν είναι πάντα στρογγυλή.
Λένε πως το ποδόσφαιρο είναι ο μόνος πόλεμος χωρίς νεκρούς. Όμως δεν είναι πάντα έτσι. Δύσκολο μελόδραμα βλέπεις η ζωή.
Μαρία Γαρζώνη-Μαυρικίου
ΠΟΤΑΜΙΑ
Νείλος, Πηνειός, Ινδός, Σηκουάνας, Τίβερης, Τίγρης…
Οι ήρωες ακολουθούν τη ροή των ποταμών ή αντιστέκονται στη μοίρα που ορίζουν οι κοίτες τους. Άλλοτε αφήνονται στα μάγια των υδάτων τους ή, αν χρειαστεί, τα εξορκίζουν, για να επιβιώσουν. Κι άλλοτε πάλι, αντλώντας ισχύ από την αρχέγονη εξουσία τους, γεννούν τη ζωή πάνω νερά τους ή και επικοινωνούν με την πέρα όχθη της ζωής από την ακροποταμιά της εδώ ύπαρξης.
Έξι ποτάμια, ιδιαίτερα γνώριμα στη συγγραφέα που έζησε κοντά τους, διασταυρώνονται με ημέρες του 20ού αιώνα: από την Αίγυπτο της υπαίθρου κατά τη δεκαετία του ’40, την ελληνική επαρχία του ’50, το Πακιστάν του ’60, τον παρισινό Μάη του 68, μια Ρώμη ακόμα νεορεαλιστική το ’70 κι έναν μακρόχρονο πόλεμο στη Μέση Ανατολή το ’80…
Βασίλης Κονταξής
ΤΟ ΒΙΟΛΟΝΤΣΕΛΟ
Πώς μπορεί ένα μέλος της οικογένειας των εγχόρδων να συνδεθεί για πάντα με μια οικογένεια σε ένα μικρό χωριό της Ηπείρου; Πώς ένα χαμένο δημοτικό τραγούδι αυτού του χωριού –για χρόνια καλά κρυμμένο στην καρδιά της Ευρώπης– θα ακουστεί ξανά στον τόπο του;
Οι παράταιρες και παράλληλες ιστορίες πολλών ανθρώπων στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον συνδέονται, συμπλέκονται, συγχέονται, συγκρούονται σαν ήχοι διαφορετικοί σε μια πρωτότυπη αρμονία μιας μικρής σουίτας για βιολοντσέλο.
Εκείνο που στο τέλος επικρατεί σαν δυνατή δοξαριά είναι ότι οι άνθρωποι που πραγματικά αγαπήθηκαν δεν χωρίζουν ποτέ, ούτε με τον θάνατο.
Αναστασία Αντωνάκη
ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ!
Μπήκα στον κόσμο των διατροφικών διαταραχών στα δεκατέσσερά μου χρόνια. Σ’ ένα όνειρο που έβλεπα συχνά όταν ήμουν παιδί περνούσα, λέει, μέσα από τον καθρέφτη μου και βρισκόμουν σε ένα άλλο σύμπαν, σαν να υπήρχε ένα διαμπερές τζάμι πίσω από το οποίο έβρισκα μια άλλη μου διάσταση, έναν διαφορετικό εαυτό. Κάπως έτσι συνέβη και στην πραγματικότητα. Έγινε αναπάντεχα. Τη μια στιγμή κοιτούσα το είδωλό μου και αποστρεφόμουν αυτό που έβλεπα, δεν ήθελα, αρνιόμουν να αναγνωρίσω τον αντικατοπτρισμό μου. Την επόμενη στιγμή αποφάσιζα ότι δεν ήμουν εγώ αυτό το κορίτσι που μου ανταπέδιδε τη ματιά στον καθρέφτη. Αυτή η ξένη που στεκόταν απέναντί μου δεν ήταν η Αναστασία.
Το βιβλίο αυτό είναι μια καταβύθιση στον κόσμο των διατροφικών διαταραχών. Όμως ταυτόχρονα δεν είναι ένα βιβλίο για τις διατροφικές διαταραχές: είναι ένα βιβλίο για όλα τα θέματα, τα διλήμματα, τα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη μια γυναίκα στη ζωή της. Είναι μια ειλικρινής, σκληρή μα και λυτρωτική μαρτυρία για τη δύναμη που κάθε άνθρωπος κρύβει μέσα του, και που είναι ικανή τόσο να τον καταστρέψει, όσο και να τον διασώσει. Είναι ένα βιβλίο-κατάθεση ψυχής που αξίζει να διαβαστεί από νέες και νέους, μα και από γονείς, παιδαγωγούς, ψυχολόγους.
Ιορδάνης Κουμασίδης
ΔΩΔΕΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΗΜΑ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ
Δώδεκα επιστολές που στέλνει ένας εξόριστος σε μια δεσποινίδα στο Παρίσι.
Ποιος είναι στ’ αλήθεια αποστολέας; Έχει γνωρίζει διά ζώσης την αλληλογράφο του; Δώδεκα μήνες σε μια σιωπηλή φυλακή. Μοναδική χαραμάδα επικοινωνίας με τον έξω κόσμο αυτές οι επιστολές, που είναι γραμμένες με παρορμητισμό, πάθος και απόγνωση. Δώδεκα γραμματόσημα κολλημένα σ’ έναν τοίχο. Δώδεκα αναπνοές σε κενό αέρος…
Αντωνία Πανταζοπούλου
ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΕΣ ΒΙΝΙΕΤΕΣ
Βενετία 1797… Η Δημοκρατία της Γαληνοτάτης καταρρέει… Ο γιατρός Λουτζάνι, που έζησε όλη του τη ζωή στο γκέτο των εβραίων της πόλης, αντιμετωπίζει μια αστήρικτη κατηγορία στην bocca di leone για το φόνο ενός αριστοκράτη και δεν τον παρηγορεί τίποτα πια, ούτε το φάντασμα της Ραχήλ που τον επισκέπτεται κάθε βράδυ.
Στο κάμπο ντέι Μόρι καταργείται ο χρόνος… Εκεί ο Παύλος Ιακωβίδης ζωγραφίζει προσπαθώντας να ξεχάσει την Ελένη που σκότωσε από έρωτα, στη Θεσσαλονίκη το 1908.
Λίγο πιο κάτω, στην αυλή της Παναγίας των Θαυμάτων, η φτωχή Μανουελίτα θυμάται πώς περπατούσε με τα σακατεμένα της πόδια, ξεκομμένη από τα καραβάνια των προσφύγων, για να ξεφύγει από τους στρατιώτες της Εθνοφυλακής, έξω από τη Σεβίλλη, μετά το τέλος του Ισπανικού Εμφυλίου, το 1939.
Κοντά στον Άγιο Γεώργιο των Γραικών, ο αστυνόμος Ντινόπουλος πίνει αψέντι μεθώντας μέχρι θανάτου, με το κεφάλι του γεμάτο πρασινωπούς αχνούς και το σώμα του αδειανό, από τότε που έχασε τη γυναίκα του την Αμαλία, κάπου στην Πελοπόννησο, το 1964.
Στην Πιετά η Ιζαμπέλ της παλιάς αριστοκρατίας του Νότου έκανε ένα ανώφελο ταξίδι στη Βενετία. Η γηραιά κυρία θα ταξίδευε για τελευταία φορά στα αφρισμένα νερά της Κατρίνα, στη Νέα Ορλεάνη το 2005.
Πέντε ετερόκλητες ιστορίες που κρέμονται από μια κλωστή, έτοιμη να κοπεί, στη Βενετία που χώνεψε τις χαλασμένες ζωές των ανθρώπων που έζησαν όσο γραφόταν το βιβλίο.
Σουζάνα Χατζηνικολάου
ΤΟ ΑΥΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Στη θεοκρατική κοινωνία της Νεβάντε και της πρωτεύουσάς της, Βαγιαμόρεν, η αμφισβήτηση του Αρχιερέα και του Ιερατείου ισοδυναμεί με θανάσιμη αμαρτία. Οι αμαρτωλοί θεωρούνται καταραμένοι από το θεό Γκνοφόσιρ και εξορίζονται σημαδεμένοι με τη Σφραγίδα, το σύμβολο των δαιμόνων. Η ποινή ισοδυναμεί με καταδίκη σε θάνατο, καθώς οι εξόριστοι έρχονται αντιμέτωποι με τον ακραίο φανατισμό και την προκατάληψη της Νεβάντε, και ελάχιστοι από αυτούς επιβιώνουν πάνω από δώδεκα μήνες. Ύστερα από τέσσερα σκληρά χρόνια εξορίας και βαριά άρρωστος, ο Φίλκε επιστρέφει στη Βαγιαμόρεν. Συναντά τον παλιό του φίλο Σίντρο κι εκείνος πηγαίνει μαζί του. Παρέα με τον Ίλυ και τον Άνικ, δυο αδέρφια από εξόριστη μητέρα, θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι για κάποιο μοναστήρι στο Βορρά. Η πίστη στο Θεό είναι σε όλους κλονισμένη, και το μίσος για τον τύραννο Αρχιερέα Ζεσπίλκα κοινό. Όμως κάποια στιγμή οι αληθινοί δαίμονες θα ξυπνήσουν και θα ψάξουν για συμμάχους ανάμεσα στους εξόριστους. Και τότε ο Φίλκε θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στη συγχώρεση και την εκδίκηση. Και θα ανακαλύψει ότι η Σφραγίδα στον κρόταφό του είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ζωγραφιά.
Σωτηρία Περβανά
ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΜΥΡΙΖΟΥΝ ΤΑΜΠΑΚΟ
Μια μεγάλη αυτοκρατορία των πέντε θαλασσών και δύο ηπείρων πνίγεται στους μαύρους καπνούς και στα ματωμένα νερά της Σμύρνης. Ο ξενιτεμός οδηγεί τη Σμυρνιά Πολύμνια με το ασαράντιστο λεχούδι της στη Θράκη. Η Κορνηλία ενηλικιώνεται μέσα στη δίνη των γεγονότων της οικονομικής πτώχευσης των αρχών του ’30, της δικτατορίας του Μεταξά, της βουλγάρικης κατοχής, του Εμφυλίου πολέμου, που ο απόηχός του φτάνει στα χώματα της Θράκης που μυρίζουν ταμπάκο…
Η πορεία μιας ισχυρής οικογένειας, που εμπλέκεται στον αγώνα των ανταρτών και μένει χωρίς προστάτη και χωρίς πόρους, εξελίσσεται παράλληλα με τις σκοτεινές σελίδες της Ιστορίας. Η Κορνηλία παίρνει στα χέρια της τη μοίρα της οικογένειάς της, γίνεται προστάτης και κηδεμόνας, καταφέρνει να βγει μέσα από λαίλαπες δυνατότερη κάθε φορά και πιο αποφασισμένη από ποτέ να ξαναδημιουργήσει τη χαμένη οικογενειακή περιουσία. Ένας φόνος όμως από το παρελθόν επιστρέφει στις μνήμες και απειλεί να γκρεμίσει το έργο της ζωή της.
Ένα συναρπαστικό οικογενειακό μυθιστόρημα εποχής από τη δημιουργό του μπεστ σέλερ Στην άκρη του νήματος.
ΠΟΙΗΣΗ
Νάσος Βαγενάς
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΠΟΙΗΜΑΤΑ 1974-2014
Ναταλία Κατσού
ΝΥΜΦΑΛΙΔΕΣ
Αριστέα Παπαλεξάνδρου
ΜΑΣ ΠΡΟΣΠΕΡΝΑ
Δέσποινα Ντάση
ΟΛΑ ΤΑ ΜΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΜΕΛΕΤΕΣ-ΔΟΚΙΜΙΑ
Noam Chomsky
OCCUPY. Σκέψεις πάνω στην ταξική πάλη, την επανάσταση και την αλληλεγγύη
Μετάφραση: Κατερίνα Χαλμούκου
Μέσα από συζητήσεις με συμμετέχοντες στο κίνημα Occupy, ο Τσόμσκι διερευνά τα αίτια των κυριότερων προβλημάτων της εποχής μας, τα οποία ωθούν τους ανθρώπους στη διαμαρτυρία. Τα κεντρικά ερωτήματα που θέτει είναι: Πώς φτάσαμε ως εδώ; Με ποιον τρόπο οι πλούσιοι, που αποτελούν μόλις το 1% του πληθυσμού του πλανήτη, διαιωνίζουν την ηγεμονία τους πάνω στο υπόλοιπο 99%; Πώς μπορούμε να αποδομήσουμε την τεχνοκρατική αντίληψη της πρωτοκαθεδρίας της οικονομίας έναντι της πολιτικής; Ποια είναι η ποιότητα της σημερινής δημοκρατίας; Πώς μπορούμε να επαναπροσδιορίσουμε την έννοια της ανάπτυξης προκειμένου να εξασφαλίσουμε την ισότιμη κατανομή του παγκόσμιου πλούτου;Μετά την εμφάνισή του τον Σεπτέμβριο του 2011 στο Πάρκο Ζουκότι της Νέας Υόρκης, το κίνημα Occupy εξαπλώθηκε σε δεκάδες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Χάρη σ’ αυτούς τους πυρήνες, άρχισε να διαμορφώνεται μια νέα παγκόσμια συνείδηση αντίστασης στην εξουσία του κεφαλαίου. Ο Νόαμ Τσόμσκι, με τις δημόσιες παρεμβάσεις του, ενθάρρυνε τη συμμετοχή στους συλλογικούς αγώνες για την ισότητα, την ελευθερία και τη δημοκρατία. Υποστήριξε από την πρώτη στιγμή το κίνημα και ένωσε τη φωνή του με αυτές που ασκούν κριτική στην κυριαρχία των πολυεθνικών εταιριών και στη διαφθορά που επιφέρει αυτή.
Το Occupy αποτελεί μια ακόμα ζωτική συνεισφορά του Τσόμσκι στη βιβλιογραφία της αμφισβήτησης και συγχρόνως ένα κάλεσμα για να δημιουργήσουμε έναν δίκαιο κόσμο που θα βασίζεται στην αλληλεγγύη.
Stephen Trombley
ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός
Στη Σύντομη ιστορία της δυτικής σκέψης παρουσιάζονται οι σημαντικότερες δυτικές ιδέες που αναπτύχθηκαν στη διάρκεια της εξέλιξης της ανθρωπότητας. Η αφήγηση εκκινεί από τους φιλοσόφους της Κλασικής Αρχαιότητας και καταλήγει στους σύγχρονους στοχαστές: οι χριστιανοί σχολαστικοί θεολόγοι του Μεσαίωνα· οι μεγάλοι φιλόσοφοι του Διαφωτισμού· οι Γερμανοί ιδεαλιστές από τον Καντ στον Χέγκελ· οι ωφελιμιστές Μπένθαμ και Μιλ· ο Πιρς, ο Τζέιμς και οι Αμερικανοί πραγματιστές· οι αναλυτικοί φιλόσοφοι Ράσελ, Μουρ και Βιτγκενστάιν· ο Σοσίρ και οι στρουκτουραλιστές· ο Μπαρτ, ο Φουκό και οι μεταστρουκτουραλιστές· και, τέλος, οι τέσσερις στοχαστές που διαμόρφωσαν τον σύγχρονο κόσμο μας: ο φυσιοδίφης Κάρολος Δαρβίνος με τη θεωρία της εξέλιξης· ο φιλόσοφος, ιστορικός και πολιτικός θεωρητικός Καρλ Μαρξ · ο Ζίγκμουντ Φρόιντ, ο πατέρας της ψυχανάλυσης· και, τέλος, ο Άλμπερτ Αινστάιν, ιδρυτής της μετανευτώνειας φυσικής.
Ένα απόσταγμα της ιστορίας της διανόησης που καλύπτει δυόμισι χιλιετίες.
Γιάννης Ψυχοπαίδης
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ
ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Δεκαοχτώ μικρά κείμενα, μεταξύ 2008 και 2015, δημοσιευμένα τα περισσότερα σε περιοδικά και εφημερίδες. Αποτυπώνουν τη βαθιά αίσθηση και συναίσθηση της ποιητικής συνάφειας του Γιάννη Ψυχοπαίδη με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, την ελληνική καλλιτεχνική παράδοση και το ελληνικό τοπίο. Και αναδεικνύουν με γνώση και με ευαισθησία τη βαθύτερη ευθύνη του δημιουργού-ανθρώπου απέναντι στην κοινωνία και στο περιβάλλον που τον ενέπνευσαν.
Δεκαοχτώ μικρά κείμενα καλλιτεχνικού ήθους και συλλογικής μνήμης.
Γιώργος Αριστηνός
ΑΦΕΡΕΓΓΥΟΙ ΚΑΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ
ΔΟΚΙΜΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Δοκίμια, άρθρα, κριτικές, scripta minima, αναγνωστική εμπειρία πολλών χρόνων, κείμενα άλλα δημοσιευμένα και άλλα ανέκδοτα, όλα όμως «ανασκολοπισμένα» (αναταγμένα και διορθωμένα) ώστε να αποτελούν εντελώς νέο υλικό, ιδού το περιεχόμενο αυτού του τόμου. Χωρίς την αποκλειστική μέθοδο που συνοδεύει μια ορισμένη θεωρία, αλλά με οδηγό την έννοια της «παραμετρικής» κριτικής, στην οποία λαμβάνεται υπόψη η δεσπόζουσα τάση, επιχειρείται η ερμηνεία του λογοτεχνικού έργου.
Σταθμοί της λογοτεχνίας που άλλαξαν τις αναγνωστικές μας έξεις, ο λεγόμενος ελληνοκεντρισμός και οι παθολογικές συμφύσεις του, οι διακειμενικές σχέσεις στο αρχιπέλαγος της γραφής, τα «λοξά» αιρετικά ή ανορθόδοξα έργα είναι τα θέματα που απασχολούν τον συγγραφέα στον παρόντα τόμο, με ψυχαναγκαστική μάλιστα ένταση. Ένταση που δεν σχετίζεται με κάποια έννοια αποστολικής διακονίας απέναντι στην τέχνη του γράφειν, αλλά με το στιλ (λίγο μπλαζέ, λίγο κυνικό) του γράφοντος που θεωρεί τη λογοτεχνία επικίνδυνη (αφού αντί να εξανθρωπίζει εξιδανικεύει) για τον κόσμο.
ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Philip Kerr
Η ΚΥΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΖΑΓΚΡΕΜΠ
Μετάφραση: Ιλάειρα Διονυσοπούλου
Μια πανέμορφη και ανερχόμενη ηθοποιός του γερμανικού κινηματογραφικού κολοσσού UFA, ο οποίος ελέγχεται από το Υπουργείο Προπαγάνδας των ναζί, γίνεται η αφορμή για να ζητήσει ο παντοδύναμος Γιόζεφ Γκέμπελς μια προσωπική εξυπηρέτηση από τον ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ. Ο τελευταίος θα εμπλακεί σε μια υπόθεση που εκκινεί από τη ναζιστική Γερμανία και απλώνεται ως την Κροατία, μια υπόθεση στην οποία τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται.
Τοποθετημένη στην ελεγχόμενη από τους φασίστες Ουστάσι Κροατία, η νέα περιπέτεια του Μπέρνι Γκούντερ εκτυλίσσεται σε ένα σκηνικό απερίγραπτης βιαιότητας, σε μια χώρα όπου μαίνεται ένας εμφύλιος πόλεμος ανάμεσα σε ομάδες που εκπροσωπούν διαφορετικές ιδεολογίες αλλά και διαφορετικά συμφέροντα. Το ιδανικό περιβάλλον για έναν αμετανόητα κυνικό ντετέκτιβ που το ένστικτό του τον έχει διδάξει να μην εμπιστεύεται κανέναν.
Patti Smith
ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΑ
Μετάφραση: Αλέξης Καλοφωλιάς
National Book Award for Non-Fiction 2010
Το Δυο παιδιά δεν αποτελεί απλώς μια βιογραφία της θρυλικής Πάτι Σμιθ. Γραμμένο με μυθιστορηματικό τρόπο, ξεκινάει ως ιστορία αγάπης και τελειώνει ως ελεγεία. Είναι ένας χαιρετισμός προς τη Νέα Υόρκη του τέλους της δεκαετίας του ’60 και των αρχών του ’70, προς τους φτωχούς και τους πλουσίους της, τους αδικημένους και τους ευνοημένους της. Είναι όμως και η ιστορία της ανόδου δύο νεαρών άσημων καλλιτεχνών, το πρελούδιο της επιτυχίας τους. Η Πάτι Σμιθ θα γινόταν ποιήτρια και ερμηνεύτρια και ο Ρόμπερτ Μέιπλθορπ θα διοχέτευε το ακραία προκλητικό στιλ του στην τέχνη της φωτογραφίας. Ενωμένοι με τα δεσμά της αθωότητας και του ενθουσιασμού, διέσχισαν τη Νέα Υόρκη από το Κόνι Άιλαντ μέχρι την 42η Οδό. Το 1969 το ζευγάρι κατασκήνωσε στο περίφημο Hotel Chelsea. Ήταν μια εποχή έντονης ευαισθητοποίησης, με τους κόσμους της ποίησης, του ροκ εν ρολ, της τέχνης και της σεξουαλικής απελευθέρωσης να συγκρούονται και να εκρήγνυνται.
Γκαρθ Ρισκ Χάλμπεργκ
ΠΟΛΗ ΣΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ
Μετάφραση: Γιώργος Κυριαζής
Το πιο πολυαναμενόμενο εκτενές αμερικανικό μυθιστόρημα, το πρώτο του 34χρονου Γκαρθ Ρισκ Χάλμπεργκ, το οποίο κατενθουσίασε και αναστάτωσε την εκδοτική βιομηχανία, καθώς 10 εκδότες το διεκδίκησαν για δύο μέρες σε δημοπρασία. Τελικός νικητής αναδείχθηκε ο Knopf πληρώνοντας σχεδόν 2 εκατομμύρια δολάρια για τα δικαιώματα έκδοσής του.
Το βιβλίο που ανάγκασε τους κριτικούς λογοτεχνίας και τους επιμελητές να το συγκρίνουν με το έργο των Φράνζεν, Ταρτ και Ντε Λίλο.
Νέα Υόρκη, 1976. Παραμονή πρωτοχρονιάς σε μια πόλη που βρίσκεται στα πρόθυρα νευρικής κρίσης. Καθώς πλησιάζουν μεσάνυχτα και τα πυροτεχνήματα φωτίζουν τον ουρανό της Νέας Υόρκης, δυο παράταιροι ήχοι, δυο απανωτοί πυροβολισμοί στο Σέντραλ Παρκ, διαλύουν ξαφνικά την ατμόσφαιρα γλυκιάς μέθης και ανακουφιστικής ευθυμίας που πλανιέται ανάμεσα στους ουρανοξύστες που κυκλώνουν το πάρκο. Ο Μέρσερ Γκούντμαν, ένας αφροαμερικανός καθηγητής που ονειρεύεται να γράψει το Μεγάλο Αμερικανικό Μυθιστόρημα, βρίσκει πεσμένη και αιμόφυρτη ανάμεσα στους θάμνους τη Σαμάνθα Τσιτσιάρο, μια νεαρή κοπέλα που έχει αφιερώσει τη ζωή της στην τέχνη και στην πανκ-ροκ. Τι είναι αυτό που συνδέει τον Μέρσερ και την Σαμάνθα με τον καταραμένο καλλιτέχνη Γουίλιαμ και τη μετρημένη Ρίγκαν με τον ταραχώδη εσωτερικό κόσμο, κληρονόμους της αμύθητης περιουσίας της οικογένειας Χάμιλτον-Σουίνι; Ποια μυστικά κρύβουν ο Κιθ, ο γοητευτικός σύζυγος της Ρίγκαν, με την οποία βρίσκεται σε διάσταση, καθώς κι ο νεαρός εβραιοαμερικανός Τσάρλι, ο καλύτερος φίλος της Σαμάνθα, που συνάμα είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της; Ενόσω ο χαλκέντερος δημοσιογράφος Ρίτσαρντ Γκρόσκοφ και ο τραχύς, αλλά συνάμα καλόψυχος ντετέκτιβ της αστυνομίας της Νέας Υόρκης Λάρι Πουλάσκι προσπαθούν να ανακαλύψουν τον ένοχο που πυροβόλησε τη Σαμάνθα, οι ζωές των ηρώων άλλοτε συγκλίνουν κι άλλοτε αλλάζουν τροχιές. Όμως σίγουρα κανένας τους δεν θα είναι ίδιος μετά και το περίφημο μπλακ άουτ που θα βυθίσει τη Νέα Υόρκη στο σκοτάδι τον Ιούλιο του 1977.
Η Πόλη στις φλόγες είναι ένα συγκλονιστικό, εθιστικό, αλησμόνητο μυθιστόρημα για τα μικρά και τα μεγάλα πάθη, τις κρυφές και ασυγκράτητες φιλοδοξίες, τις εκρήξεις και τα πυροτεχνήματα της ανθρώπινης ζωής. Ένα βιβλίο για τις προσωπικές επαναστάσεις, την τέχνη και τον έρωτα, τις υπόγειες δυνάμεις που κινούν τον κόσμο. Ταυτόχρονα, είναι η ιστορία της πιο απρόβλεπτης, τολμηρής, φαντασμαγορικής και ερωτεύσιμης πόλης· το έπος μιας μεγαλούπολης και των φιλήσυχων, εξεγερμένων και ονειροπόλων ανθρώπων της.
Philip K. Dick
Το ηλεκτρικό πρόβατο
Μετάφραση: Δημήτρης Αρβανίτης
Αναθεωρημένη μετάφραση του θρυλικού μυθιστορήματος που ενέπνευσε την περίφημη ταινία Blade Runner. Στο Ηλεκτρικό πρόβατο παρουσιάζεται με τον πιο παραστατικό τρόπο η αντίθεση μηχανικού και ανθρώπινου, παρότι ο Ντικ, όπως συνηθίζει, κάνει ασαφείς τις διαχωριστικές γραμμές: Μήπως το απρόσφορο συναίσθημα κάνει τη σχιζοειδή προσωπικότητα ίδια με το μηχάνημα που, από σχεδιασμό ή λάθος, δεν διαθέτει συναίσθημα; Η δυνατότητα να προγραμματίζεις τη διάθεσή σου σε κάνει μια μηχανή αντανακλαστικών, σε εμποδίζει να νιώσεις το περιβάλλον;
Στο Ηλεκτρικό πρόβατο αναδεικνύονται όλα τα στοιχεία που συναποτελούν τον πυρήνα της μυθοπλασίας του Φίλιπ Κ. Ντικ: Ένας ήρωας σε κατάσταση σύγχυσης, ασήμαντο γρανάζι σ’ έναν πολύπλοκο κοινωνικό μηχανισμό. Ένας κόσμος σχεδόν ερημωμένος, ένα περιβάλλον κάθε άλλο παρά φιλικό, όπου οι δυνάμεις της εντροπίας είναι ισχυρές. Αποικίες στα όρια της επιβίωσης. Πανίσχυρες πολυεθνικές (πολυπλανητικές) εταιρίες. Μια υπεράνθρωπη τηλεοπτική προσωπικότητα. Ένας νέος μεσσίας. Μια θρησκεία που είναι απειλή για κάθε πολιτικό σύστημα και άρα είναι και η ίδια ένα άλλο πολιτικό σύστημα.
Ένα από τα αριστουργήματα της επιστημονικής φαντασίας.
Ντίπακ Τσόπρα
Ο ΔΕΚΑΤΟΣ ΤΡΙΤΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ
Μετάφραση: Ανδρέας Λυμπερόπουλος
Λίγο πριν εξαφανιστεί από το μοναστήρι, η αδελφή Μάργκαρετ Τόμας ΜακΓκίρι αφήνει πίσω της μια χρυσή λειψανοθήκη, την οποία ανακαλύπτει η ανιψιά της, Μαρί. «Αυτό είναι από τον δέκατο τρίτο μαθητή, ακολούθησέ το εκεί που οδηγεί», γράφει ένα χειρόγραφο σημείωμα που η Μαρί ανακαλύπτει ανάμεσα στα υπάρχοντα της αδελφής και το οποίο μοιάζει να συνδέεται με το μυστήριο του υποτιθέμενου δέκατου τρίτου μαθητή του Ιησού. Καθώς η Μαρί αναζητά τα ίχνη της θείας της, αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι η λειψανοθήκη περιέχει ένα μυστικό το οποίο θα μπορούσε ακόμη και να αλλάξει την ιστορία του χριστιανισμού και να επαναπροσδιορίσει εκ νέου την έννοια του πιστού.
Στην αναζήτησή της η Μαρί συνοδεύεται από τον Φρανκ, έναν δημοσιογράφο που ανυπομονεί να αποκαλύψει την ιστορία· τη Λίλιθ, μια εκκεντρική μητέρα η οποία γνωρίζει περισσότερα από όσα αφήνει να εννοηθούν· τον Γκέιλαν, έναν μισάνθρωπο με σκοτεινό παρελθόν· και τον Τζίμι, έναν νοσοκόμο που η πίστη του τον στηρίζει ακόμη και στις πιο δύσκολες ώρες. Όλοι μαζί προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν το περιεχόμενο της λειψανοθήκης και να κατανοήσουν το νόημά της. Όμως είναι πραγματικά έτοιμοι να κοινωνήσουν τα μυστήρια που κρύβει η λειψανοθήκη; Και είναι αληθινά πρόθυμοι να καταλάβουν καλύτερα τον εαυτό τους;
Υφαίνοντας δεξιοτεχνικά μια περιπετειώδη πλοκή που παρασύρει τον αναγνώστη, ο Ντίπακ Τσόπρα, συγγραφέας πολυάριθμων μπεστ σέλερ, αποκαλύπτει διαφωτιστικές αλήθειες σχετικά με τον Ιησού, τους οπαδούς του και, εντέλει, την ίδια την πίστη. Ο δέκατος τρίτος μαθητής καλεί τον αναγνώστη να γνωρίσει και να βιώσει τη θρησκεία με έναν νέο, γοητευτικό τρόπο.
Phlip Kerr
ΜΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
Μετάφραση: Ιλάειρα Διονυσοπούλου
Λονδίνο, 2013. Οι κατά συρροήν δολοφονίες έχουν προσλάβει διαστάσεις επιδημίας, παρ’ όλες τις προηγμένες μεθόδους που εφαρμόζει η κυβέρνηση –ταυτοποίηση DNA, «σκανάρισμα» του εγκεφάλου, «ποινικό κώμα»– προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο. Η πρόληψη του εγκλήματος αποτελεί όμως και το άλλοθι για την επιβολή ενός αυταρχικού καθεστώτος που περιορίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα,
Στο κυνήγι των σίριαλ κίλερς, σε μια πόλη με πολλές ικανές ντετέκτιβ, καμία δεν έχει αποδειχτεί πιο ικανή από την Ιζαντόρα «Τζέικ» Τζέικοβιτς. Ευφυέστατη, όμορφη και συγχρόνως σκληροτράχηλη, υποκινούμενη από τους προσωπικούς της δαίμονες, η Τζέικ αναλαμβάνει να σταματήσει έναν δολοφόνο με το κωδικό όνομα «Βιτγκενστάιν»: ο τελευταίος επιδιώκει να εξοντώσει τον οποιονδήποτε εμφανίζει προδιάθεση για βίαιη συμπεριφορά, ακόμα κι αν δεν έχει διαπράξει κάποιο έγκλημα.
Σε μια τεχνολογικά υπερεξελιγμένη κοινωνία, παρόμοια με τη σημερινή, μια ντετέκτιβ με σιδερένια θέληση αντιμετωπίζει έναν ασύγκριτα επικίνδυνο αντίπαλο, έναν διανοούμενο με σπάνια ιδιοφυία, αλλά και με ακόρεστη δίψα για φόνο.
Μια φιλοσοφική δυστοπία με απρόβλεπτες διαστάσεις, ένα εφιαλτικό μυθιστόρημα αγωνίας και μυστηρίου.
ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ
Φρανσουάζ Ντολτό
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΤΟΜΙΝΙΚ
Μετάφραση: Θάλεια Ιδομενέα
– Να, εγώ δεν είμαι όπως όλοι οι άλλοι καμιά φορά, ξυπνώντας νομίζω πως μου συνέβηκε μια αληθινή ιστορία.
– …ποιος σ’ έκανε να μην είσαι αληθινός;
Έτσι άρχισε η θεραπεία. Θεραπεία ενός εφήβου ολότελα χαμένου σ’ έναν κόσμο χωρίς αναφορές, ιδιαίτερα στο χώρο και στο χρόνο, και που, στην ερημιά του λόγου, ψάχνει για μια συνάντηση που μέσα από αυτή θα ξαναβρεί τη σειρά του. Η Φρανσουάζ Ντολτό σημειώνει με ακρίβεια καθετί που της λένε, τόσο οι γονείς όσο και το παιδί, και συμπληρώνει έτσι το φάκελο (μαζί και το πρότυπο σχέδιο) του υλικού που συνοδεύει τη σχέση της μεταβίβασης, σ΄ όλη τη διάρκεια μιας ψυχανάλυσης. Από ένα παιδί, που η μη προσαρμογή του και η «αντικειμενική» απομόνωση λειτουργούσαν σαν οδυνηρή λύση ενός οικογενειακού προβλήματος, ξεπετιέται ένα τραυματισμένο αλλά ανεκτικό υποκείμενο, το οποίο τελικά παίρνεται ως το νήμα της καταγωγής του.
Το θεμελιώδες έργο της επιστήμης της παιδοψυχανάλυσης.
Γρηγόρης Τσούνης – Λάμπρος Τσούνης
BIRDWATCHING
Οι ρίζες της παρατήρησης των πουλιών, γνωστής διεθνώς με τον αγγλικό όρο birdwatching, είναι παλιές όσο και ο άνθρωπος, καθώς τα πουλιά τράβηξαν την προσοχή του από τη στιγμή που εμφανίστηκε στη γη. Ο κόσμος τους, γεμάτος ήχους και χρώματα, αλλά κυρίως η ικανότητά τους να πετάνε, γεγονός που τον έκανε να αισθάνεται καθηλωμένος στη γη, τον συνάρπαζαν.
Birdwatching σημαίνει παρατηρώ τα άγρια πουλιά μέσα στο φυσικό τους περιβάλλον, μια ενασχόληση που μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε την άγρια φύση και να την αγαπήσουμε, μας προσφέρει πολλές συγκινήσεις, ενώ παράλληλα έχει μεγάλη σημασία για την επιστήμη και για την προστασία των φυσικών οικοσυστημάτων.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη αναπτύσσεται ένα νέο είδος τουρισμού, ο ορνιθοτουρισμός, που εκφράζει τη συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας προστασίας του περιβάλλοντος, την επιθυμία για επαφή με τη φύση και τα πουλιά και την αναζήτηση ενός διαφορετικού τρόπου ζωής.