Λίγες πράξεις φέρνουν πιο κοντά το ένα σώμα με το άλλο από το θηλασμό. Μάνα και παιδί κουλουριάζονται σε μια ένωση με αρχέγονες καταβολές, τρυφερή και συνάμα αμείλικτη μες στο δόσιμό της. Την ίδια στιγμή, μια νέα μητέρα καλείται να διαχειριστεί τεράστιες αλλαγές στο σώμα και την ψυχολογία της, την ταυτότητά της, τον κοινωνικό της ρόλο.
Αυτές τις αμφιθυμίες της μητρότητας πραγματεύεται με θαυμαστή ειλικρίνεια μια σειρά έργων της Νεφέλης Σουλακέλλη, στην πρώτη έκθεσή της ως μητέρα. Η απόσταση μεταξύ του φορτισμένου βλέμματος στη «Διαρροή» και της άφατης γλύκας που μεταδίδει η «Μπουνίτσα» είναι ελάχιστη, και οι μανάδες τη διαβαίνουν πολλές φορές μέσα στη μέρα.
Δίπλα στα πορτραίτα-παράθυρα στη συνθήκη της μητρότητας, η Νεφέλη Σουλακέλλη ξεγυμνώνει με οικειότητα στιγμές και πρόσωπα σε καθημερινές ‘τελετουργίες’: η αγκαλιά του πατέρα που κοιμίζει το μωρό του, το ‘τίποτα’ στο πρωινό τσιγάρο, γυναικείες καμπύλες σε νωχελικές στάσεις. Οι ζωγραφιές της είναι διάφανες, σαρωτικές⋅ κάθε πρόσωπο αφηγείται μια ιστορία, κάθε σώμα μεταδίδει μια αίσθηση γήινη και ταυτόχρονα μετέωρη, χαρακτηριστική της σύγχρονης ‘γυναικείας ματιάς’.
Οι θηλυκότητες που διατρέχουν τη συλλογή δεν οφείλονται μόνο στο φύλο της ζωγράφου, τη θεματική της μητρότητας ή τις καμπυλωτές γραμμές των πορτραίτων, αλλά και στην κίνηση, τα χρώματα, τον τρόπο με τον οποίο αποδίδονται οι μορφές – γυναικείες και ανδρικές, όπως στην πολύχρωμη ραστώνη του «Βαγγέλη», την εκκωφαντική ηρεμία του «Χαράκτη» ή την εγκαρτέρηση της γιαγιάς «Ζωής».
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Με παστέλ, μολύβι, πηλό, λάδια και ψηφιακά μέσα, η Νεφέλη Σουλακέλλη μας καλεί να μελετήσουμε ξανά πρόσωπα και λειτουργίες μέσα στην πλαστικότητα που η ίδια η ζωή κουβαλά. Η ‘μετάβαση’ από το σβησμένο πρόσωπο της ντελικάτης «Φρίντα» στα πύρινα μάτια των γυναικείων πορτραίτων κρύβει πολλαπλές ερμηνείες – για εμένα συμβολίζει μια πορεία αναζήτησης της θηλυκής ταυτότητας, μια πορεία απελευθέρωσης και χειραφέτησης.
Κείμενο: Άννα-Ιάσμη Βαλλιανάτου
Eπιμέλεια έκθεσης: Nιόβη Κρητικού
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Ειρήνη, λάδια σε μουσαμά, 100 x 150 εκ, 2019