Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός συναντά το θέατρο Νο της Ιαπωνίας και τον μεγάλο master Gensho Umewaka, με αφορμή τη ραψωδία λ της Οδύσσειας του Ομήρου, 24 και 25 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

«Από εδώ και μετά να θυμάσαι πως οι νεκροί δεν έχουν σκιά και δεν ανοιγοκλείνουν τα μάτια». Πλούταρχος

Μια απρόσμενη θεατρική συνάντηση δύο πολιτισμών με βαθιές ρίζες μέσα στον χρόνο: Περισσότερο από 2.500 χρόνια μετά τη δημιουργία της ομηρικής Οδύσσειας και 800 χρόνια από την ίδρυση του θεάτρου Νο, το Φεστιβάλ Αθηνών καλεί τον Μιχαήλ Μαρμαρινό να ανεβάσει τη Νέκυια με έναν ιαπωνικό θίασο Νο και τον μεγάλο Gensho Umewaka επικεφαλής.

Στην –ονομαζόμενη και Νεκυομαντεία ή Νέκυια– ραψωδία λ, ο Οδυσσέας αφηγείται πώς, από νόστο για την πατρίδα του, και με την παρότρυνση της Κίρκης, επιχείρησε την κάθοδο στον Άδη προκειμένου να λάβει από τον μάντη Τειρεσία χρησμό για τον γυρισμό του στην Ιθάκη.

«Η τέχνη του ιαπωνικού θεάτρου μοιάζει να είναι θεμελιακά αναγκαία και ικανή να μορφοποιήσει τη βαθύτερη ουσία των νοημάτων που περικλείει η Νέκυια», υποστηρίζει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός. «Πρόκειται για μια από τις αρχαιότερες και συναρπαστικότερες στην παγκόσμια λογοτεχνία επισκέψεις του ανθρώπου στον κόσμο των νεκρών. Φαίνεται πως η μεγάλη Τέχνη έχει, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, πάντοτε να κάνει με την “άλλη” πλευρά του Χρόνου. Το θέατρο Νο είναι ένα από τα υψηλότερα επιτεύγματα του πολιτισμού στο πεδίο της μεταφυσικής ποίησης. Η βαθιά παράδοση και εκπαίδευση των ηθοποιών τούς δίνει το δικαίωμα να προσεγγίζουν την καρδιά των πραγμάτων. Με ένα τέτοιο λεξιλόγιο σωματικής φιλοσοφίας, το ΝΟ συναντιέται για πρώτη φορά στην ιστορία του με τη δική μας ΝΕΚΥΙΑ».

«… θέλησα την ψυχή της ν’ αγκαλιάσω, όρμησα τρεις φορές, ποθώντας να την σφίξω πάνω μου, και τρεις φορες μέσα απ’ τα χέρια, σαν τη σκιά, σαν τ’ όνειρο, μου πέταξε. Κάθε φορά και πιο πολύ έσφαζε ο πόνος την καρδιά μου, ώσπου της μίλησα φωνάζοντας, με λόγια που πετούσαν σαν πουλιά: “Μάνα μου, πως δεν στέκεις να σε πιάσω, που σε λαχταρώ; έλα, κι εδώ στον Άδη, δένοντας τα χέρια να σφυχταγκαλιαστούμε οι δυό μας, παρηγοριά να βρούμε στον σφιχτό μας θρήνο. Εκτός και αν, αγέρωχη Περσεφώνη, μόνον το άδειον ίσκιο σου μού στέλνει, να οδύρομαι βαριά, και πιο πολύ ν’ αναστενάζω.»

ραψωδία λ, Νέκυια

Συντελεστές:

Κείμενα στα ιαπωνικά: Kenichi Kasai
Μετάφραση: Δ. Ν. Μαρωνίτης
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Μιχαήλ Μαρμαρινός σε συνεργασία με τον Rokuro Gensho Umewaka
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Σχεδιασμός φωτισμών: Ελευθερία Ντεκώ
Σχεδιασμός ήχου: Κώστας Μπώκος- Studio 19
Οργάνωση παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη
Υπέρτιτλοι: Παναγιώτης Ευαγγελίδης
Διεύθυνση σκηνής: Masaharu Tabikawa
Βοηθοί Σκηνογράφου: Θάλεια Μέλισσα, Μυρτώ Μεγαρίτου

Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί:
Rokuro Gensho Umewaka, Yoshimasa Kanze, Norishige Yamamoto, Norihide Yamamoto, Seigo Mikuriya, Masamichi Yamazaki, Yasuharu Odagiri, Naotaka Kakuto, Takayuki Matsuyama, Kohei Kawaguchi, Motonori Umewaka, Masaki Umano, Kengo Tanimoto, Yuichiro Umawaka, Moe Nishio
 
Και οι μουσικοί:
Manabu Takeichi, Genjiro Okura, Tatsushi Narita, Hirotada Kamei, Mitsunori Maekawa

Οργάνωση Παραγωγής: Tomoko Nishio
Εκτέλεση Παραγωγής: Hisashi Itoh

Παραγωγή/Συμπαραγωγή: Ελληνικό Φεστιβάλ, Dance West Inc.

Στα Ιαπωνικά με Ελληνικούς & Αγγλικούς υπέρτιτλους.

Διάρκεια: 2 ώρες 20′

Φωτό: Νίκος Βουρλιώτης

 

Έκδοση για την παράσταση του θεάτρου ΝοΝέκυια.

Διαβάστε επίσης: Kάλεσμα στον Ήλιο από το Θέατρο Νο στην Επίδαυρο

 

Για να δείτε όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου 2015 πατήστε εδώ: Ετοιμαστείτε για Φεστιβάλ Επιδαύρου 2015!