Nelly’s: Διημερίδα αφιερωμένη στο έργο της φωτογράφου Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη στο Μουσείο Μπενάκη

Στο πλαίσιο της αναδρομικής έκθεσης “Nelly’s” το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνει διημερίδα αφιερωμένη στο έργο της φωτογράφου Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, με ελεύθερη είσοδο.

Εικοσιπέντε χρόνια μετά το θάνατο της δημιουργού Nelly’s (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη) και αφού ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του πολύμορφου αρχείου που η ίδια κατέθεσε στο Ίδρυμα, γεννήθηκε η ανάγκη μιας διευρυμένης επισκόπησης της φωτογραφικής της εργασίας.

Επιστήμονες από τον χώρο της φωτογραφίας, της ιστορία της τέχνης και της ιστορίας επανεξετάζουν, μέσα από ένα νέο πρίσμα και σύγχρονες ερευνητικές πρακτικές, επιμέρους θέματα από το πολυσχιδές έργο της Νέλλης και το αξιολογούν εκ νέου, με γνώμονα τη χρονολογική διαδοχή των λήψεων, τα ιστορικά δεδομένα και τις επικρατούσες αισθητικές τάσεις και ιδεολογικές αντιλήψεις –που ενδεχομένως επηρέασαν τη ματιά της– καθώς και τη διαθέσιμη φωτογραφική τεχνολογία.

Nelly’s

Nelly’s (Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη) (1899-1998). Γερμανικής – αρχικά – φωτογραφικής επιρροής, το έργο της μικρασιάτισσας Nelly’s από το Αϊδίνι χαρακτηρίζεται από κινητικότητα και ελευθερία, όπως και η ίδια η ζωή της.

Από τους Γερμανούς δασκάλους της, Hugo Erfurth και Franz Fiedler, αποκόμισε την πικτοριαλιστική τεχνική και την κλασική αισθητική. Η εγκατάστασή της στην Αθήνα το 1924, όπου ανοίγει φωτογραφικό studio στην οδό Ερμού, θα την προσανατολίσει προς μία ελληνοκεντρική και συντηρητικότερη αντιμετώπιση της θεματογραφίας. Στο πορτρέτο, στο οποίο θα εξασκηθεί σ’ όλη τη διάρκεια της φωτογραφικής της πορείας στην Ελλάδα και την Αμερική, οφείλεται η απεικόνιση της αθηναϊκής κοινωνίας του Μεσοπολέμου αλλά και η συγκρότηση σημαντικού αρχείου της ελληνικής ομογένειας.

Από το 1927 η Nelly’s περιοδεύει την ελληνική ύπαιθρο στοιχειοθετώντας το πανόραμα της Ελλάδας του Μεσοπολέμου. Ελληνίδα της διασποράς, συνθέτει φωτογραφικά μία Ελλάδα «ειδυλλιακή». Μέσα από τα επίσημα τουριστικά έντυπα που κυκλοφόρησαν με φωτογραφίες της στο εξωτερικό, διαμορφώθηκαν οι πρώτες βάσεις-οπτικά σύμβολα της ελληνικής «τουριστικής φιλοσοφίας».

Τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί θησαυροί αποτυπώθηκαν συστηματικά από την Nelly’s: οι πειραματισμοί με το φυσικό φως και η αποτύπωση των αρχαίων ναών στη διαμνημειακή τους σχέση παραπέμπουν στις λήψεις του επίσης γερμανού φωτογράφου και μαθητή του Erfurth, Walter Hege. Oι φωτογραφίες χορού (1923-1929) στη Γερμανία, αλλά κυρίως αυτές στην Ακρόπολη, ξεχωρίζουν για τη θεματική τους συνοχή και την αναδεικνύουν σε κορυφαία φωτογράφο χορού του Μεσοπολέμου.

Στην Αμερική, όπου εγκαταστάθηκε και παρέμεινε για 25 περίπου χρόνια, θα προσθέσει στο πανόραμα της θεματογραφίας της τη διαφημιστική και έγχρωμη φωτογραφία, καθώς και το φωτορεπορτάζ (Easter Parade – δρόμοι της Ν. Υόρκης), χωρίς ωστόσο να μπορέσει να ενταχθεί στις σύγχρονες τάσεις της αμερικανικής φωτογραφίας. Μετά από έναν αιώνα έντονης φωτογραφικής παρουσίας και δυναμικής διεκδίκησης της προβολής του έργου της, η Nelly’s πεθαίνει στην Αθήνα κληροδοτώντας στην ελληνική φωτογραφική ιστορία ένα έργο πολυσύνθετο, παραδειγματικό για νέους φωτογράφους, τόσο λόγω της καλλιτεχνικής όσο και της τεκμηριωτικής του αξίας.

Η διημερίδα πραγματοποιείται στο πλαίσιο της αναδρομικής έκθεσης NELLY’S που οργανώθηκε από το Μουσείο Μπενάκη και παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138
από τις 23 Φεβρουαρίου έως τις 23 Ιουλίου 2023.

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα της διημερίδας εδώ.

Διαβάστε επίσης:

Nelly’s: Μεγάλη αναδρομική έκθεση για την σπουδαία Ελληνίδα φωτογράφο στο Μουσείο Μπενάκη

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ