Νεοκλασικισμός, Μοντερνισμός και Παράδοση: Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και Βύρων Φιδετζής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Με ένα ευφάνταστο και πρωτότυπο πρόγραμμα, αποτελούμενο από έργα που δεν ακούγονται συχνά στις συναυλιακές αίθουσες, επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.

Κάτω από την μπαγκέτα του διεθνούς φήμης καλλιτεχνικού της διευθυντή, Βύρωνα Φιδετζή, βαθύτατου γνώστη της ελληνικής και παγκόσμιας ορχηστρικής εργογραφίας, η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών προτείνει ένα ξεχωριστό ρεπερτόριο που αποτελείται από τρεις διαφορετικές πινελιές από τη μουσική του πολύχρωμου 20ού αιώνα. Η ιδέα του μπαλέτου και της χορευτικής μουσικής λειτούργησε καθοριστικά στην επιλογή των έργων.

Η βραδιά αρχίζει με μπαλέτο «Η δημιουργία του κόσμου» του γάλλου συνθέτη Darius Milhaud [Νταριύς Μιγιώ], έργο της περιόδου 1922-23. Ο Μιγιώ είναι εκ των βασικών εκπροσώπων της «Ομάδας των Έξι» που καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό την αισθητική στη Γαλλία του Μεσοπολέμου και επηρέασαν το κίνημα του Μοντερνισμού. Στο έργο αυτό εξερευνά και αξιοποιεί τις επιδράσεις από τη γνωριμία του με την αμερικανική τζαζ, που εκείνη την περίοδο γίνεται γνωστή στην Ευρώπη ως μια ιδιαίτερη εξωευρωπαϊκή λαϊκή παράδοση και επηρεάζει πολλούς συνθέτες.

Το πρόγραμμα της συναυλίας στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης εστιάζει επίσης στο ρεύμα του Νεοκλασικισμού, υπό την έννοια της επιστροφής στις φόρμες και στην εκλέπτυνση της μουσικής του Μπαρόκ, και στη συγκεκριμένη περίπτωση του γαλλικού Μπαρόκ. Η μουσική του «Αρχοντοχωριάτη» βασίζεται στην ομώνυμη κωμωδία του Μολιέρου, από τον 17ο αιώνα. Το διάσημο θεατρικό έργο επιχείρησε να αναβιώσει ο Richard Strauss [Ρίχαρντ Στράους] συνθέτοντας μουσική μπαλέτου μεταξύ 1912 και 1917, σε συνεργασία με τον συνεργάτη του, τον ποιητή Hugo von Hofmannsthal [Χούγκο φον Χόφμανσταλ]. Η συμφωνική σουίτα αποκρυσταλλώθηκε το 1919 και περιλαμβάνει τα δημοφιλέστερα και χαρακτηριστικότερα αποσπάσματα του μπαλέτου.

Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και ο διακεκριμένος σολίστ της βιόλας Αντώνης Μανιάς θα παρουσιάσουν επίσης το εξαιρετικό Κοντσέρτο για βιόλα και ορχήστρα του Έλληνα συνθέτη Δημήτρη Δραγατάκη. Ο Δραγατάκης, ο ίδιος βιολίστας, επιφύλαξε στο έργο του μια ξεχωριστή θέση για το συγκεκριμένο όργανο. Συνέθεσε μια σειρά έργων, το αποκορύφωμα των οποίων είναι το κοντσέρτο αυτό που γράφτηκε το 1993, κατόπιν παραγγελίας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Ο σεμνός συνθέτης δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει στο έργο του τη λαϊκή του καταγωγή, χρησιμοποιώντας στοιχεία από την παραδοσιακή μουσική της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Ηπείρου.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:

Photo credit: Σπύρος Κατωπόδης

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ