Οι καλλιτέχνες της documenta 14, Nevin Aladag, Daniel Knorr και Ibrahim Mahama συμμετέχουν στο Occupy Atopos Residency, τους τελευταίους μήνες ετοιμάζοντας τα έργα τους για την επερχόμενη διοργάνωση σε Αθήνα και Κάσελ.
Τη Δευτέρα 27 Μαρτίου στις 19:00 η Atopos cvc και η documenta 14 μας προσκαλούν σε ένα open studio event όπου το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει το ευρύτερο έργο των resident artists της Atopos cvc.
Μόνο για ένα απόγευμα η Aladag, ο Knorr and ο Mahama θα ανοίξουν τα studios και τους χώρους παραμονής τους στην Αθήνα και θα συστηθούν στο κοινό παρουσιάζοντας τις καλλιτεχνικές πρακτικές τους, την μέχρι τώρα εμπειρία τους από το Occupy Atopos Residency καθώς και δείγματα δουλειάς τους. Η βραδιά θα ξεκινήσει με χαιρετισμούς από τον Βασίλη Ζηδιανάκη, Kαλλιτεχνικό Διευθυντή της Atopos cvc, και τον Adam Szymczyk, Καλλιτεχνικό Διευθυντή της documenta 14.
Occupy Atopos Residency
Η Atopos cvc ιδρύθηκε το 2003 στην Αθήνα από τον Στάμο Φαφαλιό και τον Βασίλη Ζηδιανάκη. Έχει ως σκοπό την υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων που ερευνούν φαινόμενα της σύγχρονης οπτικής κουλτούρας. Το Occupy Atopos Residency έκανε την επίσημη έναρξή του το 2014 στην έδρα της Atopos cvc, στην καρδιά της Αθήνας, και έχει φιλοξενήσει, μεταξύ άλλων, τον φωτογράφο Ren Hang, την artist-critic Clo’e Floirat και την fashion curator με έδρα το Παρίσι Lydia Kamitsis. Αποστολή του προγράμματος είναι η καταγραφή της δημιουργικής διαδικασίας και η υποστήριξη σύγχρονων καλλιτεχνών, ενώ την επιμέλειά του υπογράφει ο Βασίλης Ζηδιανάκης. Το Occupy Atopos Residency λαμβάνει χώρα στο κτίριο της Atopos cvc στην οδό Σαλαμίνος 72, το οποίο έχει ανακηρυχθεί ιστορικό μνημείο και έργο τέχνης από το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού. Από το φθινόπωρο του 2016 μέχρι τον Ιούλιο του 2017 η Atopos cvc συνεργάζεται με την documenta 14 στο πλαίσιο του artist-in-residence προγράμματός της. Η σημαντική αυτή συνεργασία ξεκίνησε επίσημα στις 8 Σεπτεμβρίου 2016 με την καλλιτέχνιδα Bouchra Khalili.
documenta 14
Η documenta ξεκίνησε το 1955 στο Κάσελ από τον Arnold Bode. Έχει αναγνωριστεί ως η πλέον διακεκριμένη και πολυσυζητημένη διεθνής έκθεση σύγχρονης τέχνης, η οποία διοργανώνεται κάθε 5 χρόνια. Για την documenta 14 o Καλλιτεχνικός Διευθυντής Adam Szycmzyc έχει προτείνει μια διμερή δομή λειτουργίας της έκθεσης, με κατευθυντήρια αρχή τον τίτλο εργασίας «Μαθαίνοντας από την Αθήνα». Το 2017, η Αθήνα (8 Απριλίου – 16 Ιουλίου 2017) και το Κάσελ (10 Ιουνίου – 17 Σεπτεμβρίου 2017) θα φιλοξενήσουν την έκθεση από κοινού και επί ίσοις όροις. Για την documenta 14 οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες έχουν κληθεί να σκεφτούν και να δημιουργήσουν με άξονα τη δυναμική σχέση που θα προκύψει ανάμεσα στις δύο πόλεις, παρουσιάζοντας ένα έργο σε κάθε τοποθεσία.
Βιογραφικά καλλιτεχνών
Η Nevin Aladağ συμμετέχει στο Occupy Atopos Residency από τις 12 Δεκεμβρίου 2016 μέχρι και τις 30 Απριλίου 2017.
Η καλλιτέχνης έχει λάβει διεθνής αναγνώριση για τις εγκαταστάσεις, τα βίντεο και τις performances της. Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο σε μουσεία και διοργανώσεις όπως: LENTOS Kunstmuseum, Λινζ, Αυστρία, Kunstmuseum Stuttgart, Στουτγάρδη, Γερμανία, Kunsthalle Basel, Βασιλεία, Ελβετία, Pythagorion Art Space Schwarz Foundation, Σάμος, Ελλαδα, Kunstverein Göttingen, Γκέτινγκεν, Γερμανία, Berlinische Galerie, Βερολίνο, Γερμανία, ARTER Vehbi Koc Foundation, Κωνσταντινούπολη, Τουρκία, Kunstmuseum Wolfsburg, Βόλφσμπουργκ, Γερμανία, Marta Herford, Χέρφορντ, Γερμανία, MOT- Museum of Contemporary Art Tokyo, Τόκιο, Ιαπωνία, Haus der Kunst, Μόναχο, Γερμανία, Hayward Gallery, Λονδίνο, Μεγάλη Βρετανία, Kunsthaus Zürich, Ζυρίχη, Ελβετία, Kunsthalle Fridericianum, Κάσσελ, Γερμανία, Mathildenhöhe, Ντάρμστατ, Γερμανία TBA 21 Thyssen Bornemisza Contemporary, Βιέννη, Αυστρία, Museo Tamayo in Mexico City, Μεξικό. Η Aladag συμμετείχε στην 2013 Sharjah Biennial (UAE), στην 11η Istanbul Biennial το 2009 (Τουρκία), στην 8η Taipei Biennial το 2008 (Κίνα) και την XIV Biennale Internazionale Scultura, Carrara, το 2010 (Ιταλία).
O Daniel Knorr συμμετέχει Occupy Atopos Residency από τις 12 Δεκεμβρίου 2016 μέχρι τις 30 Απριλίου 2017.
Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε το 1968 στο Βουκουρέστι και ζει στο Βερολίνο. Ο Knorr αναφέρεται στις εννοιολογικές πρακτικές του με τον όρο “Υλοποίηση”. Η δουλειά του έχει παρουσιαστεί μέσα από διάφορες ατομικές εκθέσεις: Die Höhen der Tiefen στην Galerie Meyer Riegger Karlsruhe (2017), La Pietra della Rinascita στο la GAMeC Bergamo, (2015), Lunarium στην Galerie Nächst St. Stephan Wien (2014), Vulkanstr. στην Galeria Fonti Νάπολη, Depression Elevations στην Kayne Griffin Corcoran Gallery Λος Άντζελες (2013), Explosion στην Kunsthalle Wien (2012), Limits of Jurisdiction στην Färgfabriken Stockholm (2011), Led R Nanirok στην Kunsthalle Basel, Awake Asleep στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Βαρσοβίας (2009), Scherben bringen Glück στην Kunsthalle Fridericianum, Κάσσελ (2008), στο Περίπτερο της Ρουμανίας στην 51η Μπιενάλε της Βενετίας (2005). Επίσης, ο Knorr συμμετείχε σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις όπως: Made in Germany 3 Kestner Gesellschaft Hannover, Collection KiCo Lenbachhaus München, Kunstmuseum Bonn, Migrosmuseum Zürich (2017), Kunsthalle Zürich (2015), The way of the shovel, Museum of contemporary Art Chicago, Le Pont Musee d´Art Moderne Marseille (2013), Reflecting Fashion Museum für Moderne Kunst Βιέννη (2012), Second World, Steierischer Herbst (2011), The promises of the past, Centre Pompidou, Παρίσι (2010), Manifesta 7, Rovereto; 5η Μπιενάλε του Βερολίνου (2008).
Ο Ibrahim Mahama συμμετέχει στο Occupy Atopos Residency από τις 11 Ιανουαρίου μέχρι και τις 30 Απριλίου 2017.
Ο καλλιτέχνης ζει και εργάζεται στην πόλη Ταμάλε της Γκάνα. Πρόσφατα ξεκίνησε διδακτορικές σπουδές στο τμήμα Ζωγραφικής και Γλυπτικής του Kwame Nkrumah University of Science and Technology. Το 2012 άρχισε την παραγωγή των έργων “Occupations”, μιας σειράς από περιοδικές εγκαταστάσεις που δημιουργεί σε συνεργασία με κοινότητες μεταναστών χρησιμοποιώντας βιομηχανικά υλικά, όπως σακιά από ίνες γιούτα που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά αγαθών. Η εισαγωγή των υλικών αυτών στους συγκεκριμένους χώρους λειτουργεί ως μια μορφή αμφισβήτησης απέναντι στα συστήματα παραγωγής και στην ίδια την ιδέα της κατοχής. Η αρχιτεκτονική παίζει το ρόλο τόσο του πρωταγωνιστή όσο και του ανταγωνιστή σε αυτά τα καθηλωτικά έργα περιορισμένης χρονικής διάρκειας Το έργο του Mahama έχει συμπεριληφθεί σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις, συμπεριλαμβανομένων των Pangea Ι και Pangea ΙΙ Saatchi Gallery, Λονδίνο, Silence Between The Line στο Ahenema Kokobeng, Κουμάσι, The Gown Must Go To Town, Άκρα και στην 56η Μπιενάλε της Βενετίας. Στην πρόσφατη δουλειά του με τη βοήθεια του δικτύου συνεργατών του αμφισβητεί τον ρόλο της σύγχρονης αρχιτεκτονικής σε δύο κοσμοπολίτικες πόλεις της Γκάνα, χρησιμοποιώντας τις λεπτές διαφορές τους σε φόρμα και χρόνο. Τέλος, οι έννοιες της αποτυχίας και της κρίσης έχουν θεμελιώδη σημασία στη διαδικασία παραγωγής του έργου του.