Η έκθεση «1922 / 2022, Τα Προσφυγικά» του Nicolas Hubesch έχει ως θέμα τα κτίρια σε γειτονιές της Αττικής που στέγασαν τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας μετά την Καταστροφή της Σμύρνης και, που ακόμα και σήμερα κρατούν ζωντανές τις μνήμες όλων εκείνων που τα κατοίκησαν.
«Ίσως λόγω του κορονοϊού να έχω περπατήσει τόσο πολύ στους δρόμους της Αθήνας, με το πιστοποιητικό στην τσέπη που με εξουσιοδοτεί να ταξιδεύω σε ακτίνα 1 χλμ από το Παγκράτι και τις παρακείμενες συνοικίες: Γούβα, Βύρωνα, Καισαριανή… Στη στροφή των στενών αυτών, ανακαλύπτω τα μικροσκοπικά σπίτια των προσφύγων από τη Μικρά Ασία. Μερικά διατηρημένα, έχουν παραμείνει όμορφα, αλλά τα περισσότερα αποσυντίθενται σιγά σιγά εδώ και έναν αιώνα. Γύρω τους η πόλη έχει φυτρώσει σαν μανιτάρι.
Στην αρχή, ήταν σκηνές, ίσα ίσα για καταφύγιο, που αργότερα έδωσαν την θέση τους σε καλύβες από σανίδες, και αυτές με τη σειρά τους σε μικρές πλίνθινες παράγκες που υπάρχουν ακόμα και σήμερα, στη οδό Σμύρνης ή Ανατολής, στη σκιά των πρόσφατων ψηλών κτιρίων.
Ήθελα να τα ζωγραφίσω πριν εξαφανιστούν οριστικά, με τη ζωή, τους ανθρώπους να περνούν, τις γάτες παντού, τα μικρά μονώροφα κτίρια που ακολούθησαν, όπως στη Νίκαια και μετά τα μεγαλύτερα στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Τα περισσότερα από αυτά κατοικούνται ακόμα, αλλά από άλλους πρόσφυγες, Ρομά, Πακιστανούς, Αφγανούς…
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
“Είμαστε όλοι πρόσφυγες”, αυτό το γκράφιτι που διάβασα σε έναν τοίχο στην Αθήνα, τόσο απλό, που τα λέει όλα».
Nicolas Hubesch
Ο Nicolas Hubesch γεννήθηκε το 1969 στα προάστια του Παρισιού, από Βέλγο πατέρα και Γαλλίδα μητέρα. Μετά από ένα πέρασμα από τη Lyon, τη Dijon και το Strasbourg, όπου φοίτησε στο τμήμα εικονογράφησης της Ecole des Arts Décoratifs, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, έκανε διάφορες περιστασιακές δουλειές και στη συνέχεια άρχισε να εργάζεται για τον Τύπο και εκδοτικούς οίκους, με ειδίκευση στο παιδικό βιβλίο, όπως οι Bayard, Spirou, Actes Sud Junior και l’École des Loisirs (συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τους Serge Bloch, Paul Martin, Catharina Valckx και Jean-Michel Thiriet). Συνεργάστηκε με τον σεναριογράφο Trap στη δίτομη σειρά Aux frontières du quaternaire, η οποία κυκλοφόρησε μεταξύ 2004 και 2005. Παράλληλα, με τους συντρόφους του από το Atelier du Coin, συμμετείχε στην δημιουργία του περιοδικού Capsule Cosmique, στο οποίο δημοσίευσε το La Méthode de Savoir Survivre και το Vladimir sur les toits (από το 2004 έως το 2006), ενώ ταυτόχρονα συνεργάστηκε με την Anne Baraou σε ένα κόμικ για τις εκδόσεις Dargaud. Έκτοτε, έχει εκδώσει περίπου πενήντα κόμικς και παιδικά άλμπουμ για μεγάλο αριθμό εκδοτών στη Γαλλία.
Από το 2015 ζει μεταξύ Παρισιού και Αθήνας, μια πόλη που ερωτεύτηκε και η οποία τον ενέπνευσε να σχεδιάσει αμέτρητα σκίτσα.
ΚΥΚΛΟΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ « 1922- 2022: Παρακαταθήκες και μνήμες»
Πριν από 100 χρόνια, εκατοντάδες εκατομμύρια Έλληνες που ζούσαν στη Μικρά Ασία περισσότερο από 3000 χρόνια, εκδιώχθηκαν από τη χώρα τους, είτε αναγκάστηκαν να διαφύγουν για να γλυτώσουν από τις σφαγές. Αυτή η Μεγάλη Καταστροφή άλλαξε δια παντός το πρόσωπο της σύγχρονης Ελλάδας.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, του οποίου ο κύριος σκοπός είναι να παραμείνει σημείο αναφοράς ξεχωριστών συναντήσεων, μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής κοινωνίας, συμμετέχει στον εορτασμό της επετείου αυτού του σημαντικού γεγονότος της ελληνικής ιστορίας και του ελληνισμού.
Με τον τρόπο αυτό, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος επιθυμεί να επιβεβαιώσει την υποστήριξή του στην ενέργεια του ελληνιστή καθηγητή και διευθυντή του Ινστιτούτου Οκτάβιου Μερλιέ, ο οποίος, βαθιά συγκινημένος από το κύμα αυτών των μεταναστών που τα είχαν χάσει όλα και με έντονο το συναίσθημα χρέους απέναντι στην πληγωμένη Ελλάδα, συγκέντρωσε με την Ελληνίδα σύζυγό του Μέλπω, ένα τεράστιο όγκο ντοκουμέντων τεκμηρίωσης σχετικά με τον πολιτισμό των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, τα οποία σήμερα βρίσκονται στο Κέντρο Μελετών της Μικράς Ασίας στην Αθήνα.
Με την ευκαιρία αυτή, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος διοργανώνει ένα κύκλο με τίτλο «1922 – 2022: Παρακαταθήκες και Μνήμες», στον οποίο περιλαμβάνονται οι ακόλουθες εκδηλώσεις:
-15/09 – 13/10/2022: Έκθεση σκίτσων του Nicolas HUBESCH. με τίτλο «1922 / 2022, Τα Προσφυγικά».
-5/10/2022: Στρογγυλή τράπεζα «Η Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τα graphic novels» με την συμμετοχή των συγγραφέων Allain GLYKOS και Soloup.
-11/10/2022: Στρογγυλή διεπιστημονική τράπεζα « 1922 – 2022: Παρακαταθήκες και Μνήμες» με την συμμετοχή των: Edhem ELDEM, πρώην καθηγητή του Collège de France, κάτοχο της έδρας Τουρκικής και Οθωμανικής Ιστορίας, Βασίλης ΚΟΛΩΝΑΣ, καθηγητής αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Mαρία ΗΛΙΟΥ, σκηνοθέτις, δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Σμύρνη, η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης», Hervé GEORGELIN, επίκουρος καθηγητής του τμήματος τουρκικών και ασιατικών μελετών στο ΕΚΠΑ.
12/10/2022: Διάλεξη του Edhem ELDEM, πρώην καθηγητή του Collège de France, κάτοχο της έδρας Τουρκικής και Οθωμανικής Ιστορίας