Στους χώρους του ισογείου και του πρώτου ορόφου φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφίας «Παλίμψηστο/ Palimpsest» του Νίκου Παναγιωτόπουλου και της Πηνελόπης Πετσίνη, που παρουσιάζεται σε συνεργασία με το Goethe-Zentrum Chania και σε επιμέλεια της Πηνελόπης Πετσίνη.

Η έκθεση αποτελείται από δύο ενότητες και εστιάζει σε τόπους μνήμης του Ψυχρού Πολέμου στην Ευρώπη. Η ενότητα “Aufarbeitung: The Wall” αφορά το Τείχος του Βερολίνου είκοσι χρόνια μετά την κατάρρευσή του, όταν πια μετατράπηκε σε τόπο μνήμης. Η ενότητα “Restricted Areas” παρουσιάζει τόπους κάποτε απόρρητους και απροσπέλαστους που πλέον μετατράπηκαν σε επίσημα ή ανεπίσημα μνημεία. Φυλακές της STASI και της KGB, στρατιωτικά αντιατομικά καταφύγια και εγκαταστάσεις, το αρχηγείο της υπηρεσίας Εθνικής Ασφάλειας, το υπόγειο Αρχηγείο του Σοβιετικού στρατού στη Λ.Δ.Γ.: Χώροι που μετατράπηκαν σε συμβολικά πεδία επιτέλεσης της μνήμης, παίζοντας έτσι βασικό ρόλο στη διαδικασία παραγωγής της δυναμικής εκείνης διεργασίας που οι σύγχρονοι ιστορικοί αποκαλούν «πολιτισμική μνήμη».

Στον δεύτερο όροφο εκτίθενται έργα από τη Μόνιμη Συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων, σε επιμέλεια του Δημήτρη Ανδρεαδάκη.

ΝΙΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Γεννήθηκε στα Εξάρχεια το 1945. Σπούδασε Φωτογραφία στο Λονδίνο (ΒΑ, Polytechnic of Central London, 1974-77). Eίναι διδάκτωρ στις Τέχνες και τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες με ειδίκευση στη Φωτογραφία (PhD, University of Derby, 2000-08). Είναι ιδρυτικό μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Αθηνών (1979 – 2004). Ως σύμβουλος του Υπουργού Πολιτισμού, συντόνισε τη διαμόρφωση και αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη φωτογραφία στην Ελλάδα για μια δεκαετία (1994-2004). Υπήρξε μέλος της επιτροπής εργασίας που εκπόνησε την Εθνική Πολιτική για την Καλλιτεχνική Φωτογραφία για λογαριασμό του ΥΠ.ΠΟ (1994–95), καθώς και Ανεξάρτητος Ειδικός στην Ευρωπαϊκή Κομισιόν – Directorate General for Education and Culture (από το 1999). Έχει δημοσιεύσει, εως σήμερα, ένα σημαντικό αριθμό θεωρητικών και κριτικών κειμένων, έχει οργανώσει και επιμεληθεί φωτογραφικές εκθέσεις, σεμινάρια, εργαστήρια, και ερευνητικά προγράμματα κι έχει συμμετάσχει ως συνδιοργανωτής και εισηγητής σε συνέδρια/ημερίδες. Από το 1978 μέχρι σήμερα, το φωτογραφικό του έργο έχει εκτεθεί και δημοσιευθεί εκτεταμμένα τόσο στην Eλλάδα όσο και διεθνώς (Ευρώπη, ΗΠΑ, Ισραήλ, Τουρκία, Κίνα). Υπήρξε καθηγητής Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας στο Tμήμα Φωτογραφίας του TEI Aθήνας από το 1986 έως το 2012 που αφυπηρέτησε. Τα τελευταία χρόνια συνεργάστηκε με το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, το Πάντειο Πανεπιστήμιο και την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στα πλαίσια του προγράμματος Δια Βίου Μάθησης.

ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΠΕΤΣΙΝΗ

Γεννήθηκε στο Βουκουρέστι το 1973. Σπούδασε φωτογραφία στην Αθήνα και στη Βρετανία (University of London, Goldsmiths College και University of Derby) με υποτροφία του I.K.Y. Είναι διδάκτωρ των Τεχνών και των Ανθρωπιστικών Επιστημών με ειδίκευση στη φωτογραφία (2004). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα, τόσο ως προς τη θεωρία όσο και ως προς την πρακτική, εστιάζουν στη φωτογραφία και τη σχέση της με την ατομική και συλλογική μνήμη, την ιστορία και την πολιτική. Έχει εκθέσει και δημοσιεύσει εκτεταμμένα στην Ελλάδα και διεθνώς. Έχει επιμεληθεί σημαντικό αριθμό φωτογραφικών και εικαστικών εκθέσων με πιο πρόσφατες τις ομαδικές «Τόποι Μνήμης» (Μουσείο Μπενάκη, 2016) και «Capitalist Realism: Συντελεσμένο Μέλλον | Παρελθόν Διαρκείας» (Μουσείο Φωτογραφίας και Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης/ MOMus, 2018). Στις πρόσφατες εκδόσεις της συγκαταλλέγονται επίσης η μονογραφία Τόποι Μνήμης: Φωτογραφία, Συλλογική Μνήμη και Ιστορία (Αθήνα: Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, 2016) και η συνεπιμέλεια των συλλογικών τόμων Η Λογοκρισία στην Ελλάδα (Αθήνα: Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ, 2016) και Λεξικό Λογοκρισίας στην Ελλάδα: Καχεκτική Δημοκρατία, Δικτατορία, Μεταπολίτευση (Αθήνα: Καστανιώτης, 2018). Διδάσκει θεωρία φωτογραφίας και σύγχρονης τέχνης από το 2004. Aπό το 2018 είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη στο μεταδιδακτορικό ερευνητικό πρόγραμμα «Η Λογοκρισία στον Κινηματογράφο και τις Εικαστικές Τέχνες» στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου όπου και διδάσκει το μάθημα «Λογοκρισία: Διεπιστημονικές προσεγγίσεις» στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Πολιτική Επιστήμη και Νεότερη Ιστορία».