Νιτούς Ανθούση – Είδη Ετεροτοπίας, Από το Ellis Island στο νησί της Λέρου: Έκθεση στον ΣΦΕΑ

Η πρώτη έκθεση της Νιτούς Ανθούση στην Αθήνα, με τίτλο «Είδη Ετεροτοπίας, Από το Ellis Island στο νησί της Λέρου», θα παρουσιαστεί στον Σύλλογο Φυλακισθέντων Εξορισθέντων Αντιστασιακών.

Η έκθεση «Είδη Ετεροτοπίας, Από το Ellis Island στο νησί της Λέρου» εμπλουτισμένη από την Νέα Υόρκη, που πραγματοποιήθηκε στo πλαίσιo του προγράμματος “Greece in the U.S.A.”, με την Αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, τον Ιούνιο σε επιμέλεια Δρ. Σωζήτας Γκουντούνα, φιλοξενείται στον ΣΦΕΑ (Σύλλογος Φυλακισθέντων Εξορισθέντων Αντιστασιακών), ως μία in situ εγκατάσταση όπου η καλλιτέχνιδα εκθέτει εικαστικές φωτογραφίες, τρισδιάστατες απεικονίσεις και βίντεο που συνθέτουν και συνδέονται με την ιστορικότητα του χώρου και τους συμβολισμούς που εμπεριέχονται σε αυτόν. Ο καθρέφτης μιας εποχής με πολιτικές και πρακτικές που συνέθεσαν το προφίλ μιας ολόκληρης εποχής τόσο στην Λέρο (ψυχιατρείο, φυλακές πολιτικών κρατουμένων, χώροι εξορίας, αλλά και υποδοχής προσφύγων και μεταναστών), όσο και στο Ellis Island (που ήταν χώρος εισαγωγής και επιλογής στις Η.Π.Α.).

Η καλλιτέχνιδα Νιτούς Ανθούση, στο πλαίσιο της διδακτορικής της διατριβής διερευνά τον κοινό άξονα που διατρέχει δύο διαφορετικούς και παράλληλα όμορους τόπους το Ellis και την Λέρο και καταγράφει μέσα από τα ίχνη αυτών που πέρασαν από κει την ετερότητα και την εντοπιότητα, την αρχιτεκτονική του ελέγχου και του εγκλεισμού, την σημειολογία του τοπίου και του περιβάλλοντα χώρου. Τα αντικείμενα και την αποτύπωση της μνήμης, τα αρχεία και την αλλαγή χρήσης χώρου, μέσα από την τέχνη και την έρευνα. Συνομιλεί με κοινωνικά περιθωριοποιημένες ομάδες ανθρώπων, καταγράφει εικόνες και συναισθήματα ως ένα αφιέρωμα- hommage- στην σύγχρονη ανθρωπογεωγραφία.

Με αφετηρία το έργο του Μισέλ Φουκώ Ετεροτοπίες (des espaces autres), το Πανοπτικόν του Μπένθαμ και του Μαρκ Ωζέ, Οι μη Τόποι, η Νιτούς Ανθούσση, δημιουργεί εικόνες μετωπικές, που παραπέμπουν στην ρεαλιστική φωτογραφία των Αμερικάνων της δεκαετίας του 30 και τον νεορεαλιστικό Ιταλικό κινηματογράφο, που εισάγουν το θεατή κατευθείαν στο θέμα, χωρίς καμία προσπάθεια εικαστικής ή άλλης ωραιοποίησης, αλλά με την δύναμη του ρεαλισμού και το αυστηρό κάδρο, μεταφέρουν την απώλεια, την εγκατάλειψη, τον εγκλεισμό, την απομόνωση, την περιθωριοποίηση, χωρίς όμως να παρακάμπτουν το όνειρο, την προσμονή και την δημιουργία για μια νέα αρχή…

Επιμέλεια: Έφη Μιχάλαρου, Κριτικός Τέχνης & Επιμελήτρια Εκθέσεων
Ταμίας του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης (ΑICA HELLAS)

Νιτούς Ανθούση

Η Νιτούς Ανθούση γεννήθηκε στην Αθήνα το 1996, είναι εικαστικός και ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Paris 1 Panthéon-Sorbonne στο Ινστιτούτο ACTE (Arts Créations Théories Esthétique), όπου πραγματοποιεί τις διδακτορικές της σπουδές με εξειδίκευση στις Εικαστικές Τέχνες και Επιστήμες της Τέχνης, υπό την επίβλεψη του Καθηγητή Jean-Marie Dallet και συγχρόνως διδάσκει προπτυχιακούς φοιτητές στο Τμήμα του Κινηματογράφου/Διοίκησης (Management) και στο Πλαστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Είναι Απόφοιτη της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην Έρευνα και την Σύγχρονη Δημιουργία (Recherche en Art et Création Contemporaine) του Πανεπιστημίου Paris 1 Panthéon-Sorbonne. Προσφάτως διεξήγαγε επιτόπια έρευνα στο Ellis Island στα πλαίσια της διεθνούς κινητικότητας για διδακτορικούς φοιτητές- Columbia Alliance Doctoral Mobility Program, στο Πανεπιστήμιο Columbia, στο Τμήμα Ψυχολογίας υπό την επίβλεψη της Καθηγήτριας Νένης Πανουργιά, συμμετέχοντας στο Columbia Justice in Education Initiative.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Horriya

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ