Η γκαλερί Citronne ολοκληρώνει την εφετινή καλοκαιρινή περίοδο στον Πόρο με την έκθεση του εικαστικού Κωνσταντίνου Ξενάκη «No Way Out- Εικαστικές Καταγραφές: Χάρτες και Κώδικες», μια συνέχεια της πρόσφατης ομότιτλης έκθεσης του καλλιτέχνη που οργάνωσε η γκαλερί Citronne σε συνεργασία με την Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον ΟΟΣΑ (Διεθνής Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) στο Παρίσι.

Στην έκθεση του Κωνσταντίνου Ξενάκη στην γκαλερί Citronne στον Πόρο εκτίθενται 20 έργα (λάδια, κολάζ, χάρτες, βιβλία-αντικείμενα), 20 εικαστικά «αδιέξοδα – σχόλια» του καλλιτέχνη, που απορρέουν από την σύγχρονη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα.

Ένα εμβληματικό έργο – έργο που συνδέει τις δύο εκθέσεις στον Πόρο και στο Παρίσι – ο “αδιέξοδος” (No Way Out) χάρτης της Ελλάδας ενέταξε την οπτική του καλλιτέχνη στην προβληματική του ΟΟΣΑ. Στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με αφετηρία τον χάρτη αυτόν, η ιστορικός της τέχνης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, διευθύντρια της γκαλερί Citronne, σε συνεργασία με τον Μόνιμο Αντιπρόσωπο της Ελλάδας στον ΟΟΣΑ καθηγητή Γιώργο Πρεβελάκη, παρουσίασε στο διεθνές κοινό του Οργανισμού έργα του Κωνσταντίνου Ξενάκη, στο ανακαινισμένο κτίριο της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στο Παρίσι (12 Φεβρουαρίου–14 Μαϊου 2014). Η έκθεση αυτή σχολιάστηκε εκτενώς στον διπλωματικό (La Lettre Diplomatique) και ακαδημαϊκό (Le Un) τύπο.

Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης, χαρτογραφεί και κωδικοποιεί, συνδυάζει στοιχεία του παρόντος και του παρελθόντος, καταγράφει και καταγγέλλει τα αδιέξοδα της επικοινωνίας, την έλλειψη κατανόησης, την ασυνεννοησία του σύγχρονου κόσμου. Τα έργα του ενοποιούν χρόνο και χώρο, καθώς τέτοια ερωτήματα ανέκαθεν κινητοποιούν μια παγκόσμια ανησυχία. Η εικαστική δημιουργία καθίσταται, τελικά, μέσον ιδεολογικής κριτικής στο υπάρχον σύστημα.

Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης γεννήθηκε το 1931 στο Κάιρο και σπούδασε στο Παρίσι (1956-1961), στην École Supérieure des Arts Modernes και στην Académie de la Grande Chaumière. Με σημαντική παρουσία στην διεθνή πρωτοπορία, αρχικά επηρεάστηκε από την λυρική αφαίρεση και το informel.  Ήδη από την δεκαετία του 1960, εμφανίζεται το κατ’εξοχήν θέμα της ώριμης δουλειάς του:  κώδικες,  σημεία και  σύμβολα που μεταφέρουν μηνύματα και ορίζουν τρόπους επικοινωνίας. Γύρω από αυτόν τον τομέα εξακολουθούν να περιστρέφονται  οι έρευνες και οι καλλιτεχνικές του προτάσεις.

Το έργο του καλλιτέχνη αναπτύσσεται πάνω στον άξονα Επανάληψη / Αντιπαράθεση / Υπέρθεση (repetition / juxtaposition / superposition), μια κωδικοποιημένη εικόνα του σύγχρονου πολιτισμού. Το οπτικό αλφάβητο που απαρτίζει την προσωπική του γλώσσα εμπνέεται από σημεία και σύμβολα που ξεκινούν από τον αρχαίο κόσμο της Αιγύπτου και της Ελλάδας και φτάνουν στις σύγχρονες αστικές δομές, τα συστήματα των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του χαοτικού διαδικτύου.

Η πολυσήμαντη εικαστική́ του γλώσσα εξαπλώνεται σε συνθέσεις ζωγραφικές, παπύρους, χάρτες, βιβλία, κατασκευές, ακόμα και σε αρχιτεκτονικά κτίσματα. Χρησιμοποιεί πολλών ειδών εικαστικά μέσα, σε επίπεδες ζωγραφικές, σε τρισδιάστατες κατασκευές και σε εγκαταστάσεις στον χώρο. Ο καλλιτέχνης  πειραματίζεται με κριτικό βλέμμα, αλλά και με χιούμορ, συχνά καυστικό. Επαναλαμβάνει,  επικαλύπτει και υπερθέτει με  στοχαστικές συνθέσεις σημεία από κάθε καλλιτεχνικό και επιστημονικό τομέα με τον οποίο καταπιάνεται.

Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης προσκαλεί και προκαλεί τον θεατή να αναζητήσει νέες θεωρήσεις της σύγχρονης πραγματικότητας.

Την έκθεση επιμελείται η Ιστορικός Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη.


Ο εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης γράφει για τη χαρτογράφηση της κρίσης που επιχειρεί μέσα από τα έργα του…