Την Άνοιξη του 2025, το Fondation Louis Vuitton προσκαλεί τον Ντέιβιντ Χόκνεϊ (David Hockney), έναν από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του 20ου και 21ου αιώνα, να καταλάβει ολόκληρο το κτίριο με την έκθεσή του, που θα είναι εξαιρετική στην κλίμακα και την πρωτοτυπία της.

Η έκθεση “David Hockney 25”, η οποία διεξάγεται από τις 9 Απριλίου έως τις 31 Αυγούστου 2025, συγκεντρώνει περισσότερα από 400 έργα του (από το 1955 έως το 2025) συμπεριλαμβανομένων πινάκων από διεθνείς, θεσμικές και ιδιωτικές συλλογές, καθώς και έργα από το στούντιο και το Ίδρυμα του ίδιου του καλλιτέχνη. Υπάρχουν έργα σε διάφορα μέσα, όπως ελαιογραφία και ακρυλική ζωγραφική, σχέδιο με μελάνι, μολύβι και κάρβουνο, ψηφιακή τέχνη (έργα που δημιουργήθηκαν σε iPhone και iPad, καθώς και φωτογραφικά σχέδια) και καθηλωτικές εγκαταστάσεις βίντεο.

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ συμμετείχε προσωπικά σε κάθε πτυχή της έκθεσης και, μαζί με τον συνεργάτη του και διευθυντή στο στούντιο του Jean-Pierre Gonçalves de Lima, επέλεξε να επικεντρωθεί ιδιαίτερα στα τελευταία 25 χρόνια, ενώ περιλαμβάνει επίσης και κάποια από τα πρώτα εμβληματικά του έργα, προσφέροντας στους επισκέπτες μια σπάνια εικόνα του δημιουργικού του σύμπαντος, που εκτείνεται επτά δεκαετίες. Ο καλλιτέχνης έχει συμμετάσχει στη σύνθεση κάθε σεκάνς και στη διάταξη κάθε χώρου, σε συνεχή συνεργασία με τον βοηθό του Τζόναθαν Γουίλκινσον (Jonathan Wilkinson) . 

Ως εισαγωγή, η έκθεση ξεκινά, με μια επιλογή εμβληματικών έργων από τη δεκαετία του 1950 έως τη δεκαετία του 1970 – συμπεριλαμβανομένων των αρχών του Χόκνεϊ στο Μπράντφορντ (Πορτραίτο του πατέρα μου) , 1955, του χρόνου του στο Λονδίνο και στη συνέχεια στην Καλιφόρνια. Η πισίνα – ένα θέμα που χαρακτηρίζει τον καλλιτέχνη – εμφανίζεται στα A Bigger Splash, 1967 και Portrait of An Artist (Pool with Two Figures), 1972. Η σειρά διπλών πορτρέτων του αντιπροσωπεύεται από δύο σημαντικά έργα: Mr. and Mrs (1968).

Η φύση γίνεται ολοένα και πιο σημαντική στο έργο του Ντέιβιντ Χόκνεϊ τη δεκαετία 1980-1990 –όπως απεικονίζεται στο A Bigger Grand Canyon, 1998– προτού επιστρέψει στην Ευρώπη για να συνεχίσει την εξερεύνηση οικείων τοπίων. Ο πυρήνας της έκθεσης επικεντρώνεται στα τελευταία 25 χρόνια, που πέρασε κυρίως στο Γιορκσάιρ, τη Νορμανδία και το Λονδίνο. Αυτή η περίοδος, στην έκθεση, ανοίγει με μια γιορτή του τοπίου του Γιορκσάιρ: ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει έναν θάμνο κράταιγου σε μια εντυπωσιακή έκρηξη της άνοιξης (May Blossom on the Roman Road, 2009). Η παρατήρησή του στις μεταβαλλόμενες εποχές κορυφώνεται στο μνημειακό χειμερινό τοπίο Bigger Trees near Warter ή/ou Peinture sur le Motif pour le Nouvel Age Post-Photographique, 2007, που δανείστηκε από την Tate.

Την ίδια περίοδο, ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ ζωγράφιζε φίλους και συγγενείς σε ακρυλικό ή σε iPad, ενώ εργαζόταν και σε αυτοπροσωπογραφίες. Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 60 πορτρέτα (Gallery 4), τα οποία θα παρουσιαστούν μαζί με τα «Portraits of Flower» του. Δημιουργημένα σε ψηφιακό tablet αλλά εμφανίζονται σε παραδοσιακά πλαίσια, τα έργα προκαλούν έντονο εικαστικό ενδιαφέρον.

Ο 1ος όροφος του Ιδρύματος (Gallery 5 έως 7) είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένος στη Νορμανδία και τα τοπία της. Η  σειρά 220 for 2020 , που ολοκληρώθηκε αποκλειστικά σε iPad, παρουσιάζεται σε μια εντελώς νέα εγκατάσταση στη Gallery 5. Μέρα με τη μέρα, εποχή με την εποχή, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει τις φωτεινές παραλλαγές. Μια σειρά από ακρυλικά έργα ζωγραφικής εκτίθεται στη Gallery 6, με μια εξαιρετικά μοναδική επεξεργασία του ουρανού, κινούμενη από ζωντανές πινελιές, που θυμίζουν διακριτικά το έργο του Βαν Γκογκ. Στη Gallery 7, ένα πανόραμα 24 σχεδίων με μελάνι (La Grande Cour), 2019, θυμίζει την ιστορική Ταπισερί της Μπαγιέ (Bayeux Tapestry).

Τέλος, μια σειρά από αναπαραγωγές, που χρονολογούνται από το Quattrocento και χρησιμεύουν ως σημαντικές αναφορές για τον καλλιτέχνη, προλογίζει το αφιέρωμα στον καλλιτέχνη στον επάνω όροφο (The Great Wall, 2000). Ο πίνακας του Hockney βασίζεται σε παγκόσμιες καλλιτεχνικές-ιστορικές αναφορές που χρονολογούνται από την Αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Στην έκθεση, τα έργα του επικεντρώνονται στην ευρωπαϊκή ζωγραφική, συμπεριλαμβανομένων έργων από την πρώιμη Αναγέννηση, των Φλαμανδών Δασκάλων και της σύγχρονης τέχνης. Το πρώτο μέρος της έκθεσης στη Gallery 9 παρουσιάζει αυτόν τον διάλογο με τους Fra Angelico, Claude Lorrain, Cézanne, Van Gogh, Picasso… Από εκεί, μπαίνουμε στο στούντιο του καλλιτέχνη, μεταμορφωμένο σε αίθουσα χορού – αντλώντας έμπνευση από το σπίτι του David Hockney όπου μουσικοί και χορευτές καλούνται τακτικά να εμφανιστούν.

Παθιασμένος με την όπερα, ο David Hockney ήταν πρόθυμος να ερμηνεύσει ξανά τα σκηνικά που δημιουργεί από τη δεκαετία του 1970 σε μια νέα σύνθετη καλλιτεχνική σύνθεση, σε συνδυασμό με το 59 Studio. Οι επισκέπτες βυθίζονται σε αυτό το μουσικό και εικαστικό κομμάτι μέσα στον πιο μνημειώδη εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος (Gallery 10).

Η τελευταία αίθουσα της έκθεσης, που είναι πιο οικεία, αποκαλύπτει τα πιο πρόσφατα έργα του Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ζωγραφισμένα στο Λονδίνο, όπου κατοικεί ο καλλιτέχνης από τον Ιούλιο του 2023 (Gallery 11). Αυτοί οι ιδιαίτερα αινιγματικοί πίνακες είναι εμπνευσμένοι από τον Edvard Munch και τον William Blake: After Munch: Less is Known than People Think, 2023 και After Blake: Less is Known than People Think, 2024, όπου η αστρονομία, η ιστορία και η γεωγραφία συνυπάρχουν με πνευματικά στοιχεία, σύμφωνα με τον καλλιτέχνη που έχει επιλέξει επίσης την τελευταία του αίθουσα.

Επιμελητές

  • Επικεφαλής επιμελητής Suzanne Pagé, καλλιτεχνική διευθύντρια του Fondation Louis Vuitton
  • Προσκεκλημένος επιμελητής  Σερ Norman Rosenthal
  • Συνεργάτης επιμελητής François Michaud, Επιμελητής στο Fondation Louis Vuitton
  • Με τη βοήθεια της Magdalena Gemra
  • Με τη συνεργασία των Jean-Pierre Gonçalves de Lima και Jonathan Wilkinson, από το στούντιο David Hockney

Πηγή: fondationlouisvuitton.fr
Κεντρική εικόνα θέματος: A blast of high emotion … Play within a Play within a Play and Me with a Cigarette, 2024-2025, by David Hockney.Photograph: Jonathan Wilkinson/David Hockney, © Jonathan Wilkinson