Ο καλλιτέχνης εμπνέεται και μεταλλάσσει δημιουργικά τις μεσαιωνικές μορφές του «Βιβλίου των παιχνιδιών» (Libro de ajedrez, dados, y tablas, 1283) του Αλφόνσου I´ του Σοφού (1221-1284), βασιλιά της Καστίλης και της Λεόν. Οι αφαιρετικές μορφές που προκύπτουν καλούνται να εικονογραφήσουν «το άνοιγμα της Ινδικής του Βασιλιά». Πρόκειται για ένα άνοιγμα που μελέτησε και εξέλιξε ένας κορυφαίος σκακιστής του 20ού αιώνα, ο Ντέιβιντ Μπρονστάιν (1924-2006) με συνέπεια να επηρεαστούν ακόμη και παγκόσμιοι πρωταθλητές.
Στον κόσμο του Νικόλα Σφήκα, οι μεσαιωνικές μορφές, με ενδυμασίες που αντανακλούν τα καλαίσθητα βόρεια γοτθικά στιλ, εικονίζονται να εξετάζουν τη μοντέρνα σκακιστική θεωρία. Οι παρτίδες συνοδεύονται ενίοτε από μουσική, αλλά αυτό που πρωτίστως προβάλλεται είναι το ίδιο το σκεπτικό του Αλφόνσου: η αναγωγή του παιχνιδιού σε μέσο κατάλυσης των διαφορών ανάμεσα σε διαφορετικές φυλές, θρησκείες και δοξασίες.
Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων θα παρουσιαστεί στον χώρο της έκθεσης εικαστικό δρώμενο με τίτλο «Φιλικοί αγώνες μεταξύ δύο σκακιστριών».
Βιογραφικό
Ο Νικόλας Σφήκας σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Helwan Καΐρου. Εκπόνησε τη διδακτορική διατριβή του στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει στο ενεργητικό του 25 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, πολλές ομαδικές και έχει βραβευτεί επανειλημμένα. Το όνομά του συμπεριλαμβάνεται σε πολλά λεξικά και εγκυκλοπαίδειες. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και πινακοθήκες.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ρέτρο-σαχ
Ρεύμα τέχνης με θέμα την κίνηση στο σκάκι. Η ονομασία προέρχεται από το Retro που σημαίνει επαναφορά και Shah που είναι ο βασιλιάς. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε από τον Νικόλα Σφήκα το 1993 για να περιγράψει ζωγραφικά έργα του που εκφράζουν τα συναισθήματα που εγκυμονεί ο μεταφυσικός κόσμος της κίνησης στη σκακιέρα. Τα έργα προχωρούν μέσα από την ενορατική κατανόηση μιας παρτίδας ή μιας φάσης προβλήματος και αναπαριστούν την πνευματική και ψυχική ενέργεια που συσσωρεύεται με την κίνηση των κομματιών στη χωρο-χρονική διάσταση της σκακιέρας.