Ο Άνθρωπος και η Εικόνα του: Ομαδική έκθεση φωτογραφίας στο Σπίτι της Κύπρου

Το Σπίτι της Κύπρου και το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών παρουσιάζουν την ομαδική έκθεση φωτογραφίας «Ο Άνθρωπος και η Εικόνα του», σε επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλλη.

Η έκθεση αποτελεί επιστέγασμα σεμιναρίου με τον ίδιο τίτλο που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και παρέδωσε ο Πλάτων Ριβέλλης σε συνολικά 80 φωτογράφους το τετραήμερο 18-21 Μαΐου 2018 στους Δελφούς. Οι φωτογραφίες εκτέθηκαν για πρώτη φορά στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών τον Οκτώβριο του 2018. Στα εγκαίνια χαιρετισμό θα απευθύνουν ο Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Κυριάκος Κενεβέζος και ο Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, Καθηγητής κ. Παύλος Καλλιγάς.

«Ο Άνθρωπος και η Εικόνα του»: Μια ομαδική έκθεση αποτέλεσμα δώδεκα ωρών συζήτησης και πολλών ωρών φωτογράφισης

Το θέμα στην τέχνη δεν είναι παρά η αφορμή. Το έργο ενσωματώνει αλλά και υπερβαίνει το θέμα. Το «τί» υποτάσσεται λογικά στο «πώς». Χωρίς όμως θέμα, τέχνη δεν μπορεί να υπάρξει. Η επιλογή του βέβαια μπορεί να οφείλεται σε πολύ διαφορετικούς λόγους. Τύχη, εμμονές, ευκαιρία και τόσα άλλα. Η υιοθέτηση, όμως, ενός θέματος από τον δημιουργό (για οποιοδήποτε λόγο και αν έγινε) προσδίδει σε αυτό τη σημασία μιας πυξίδας. Στο κατώφλι της ωριμότητας ο καλλιτέχνης θα συνειδητοποιήσει ότι θέμα, τελικά, δεν μπορεί να είναι παρά ο εαυτός του. Παρόλα αυτά θα αγαπάει περισσότερο εκείνα τα θέματα που του αποκάλυψαν αυτή την αλήθεια και τον βοήθησαν να την εκφράσει.

Τα τρία τελευταία χρόνια (2016-17-18) που το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών φιλοξένησε ένα τετραήμερο σεμινάριο φωτογραφίας του Φωτογραφικού Κύκλου (υπό τη δική μου διδασκαλία) υιοθετήθηκαν μερικά θέματα ως απλή αφετηρία για τις απογευματινές συζητήσεις και τις πρωινές φωτογραφικές λήψεις. Η αφορμή του υποβλητικού περιβάλλοντος επηρέασε τις επιλογές των δύο πρώτων σεμιναρίων. «Ίχνη και Ερείπια» και «Ιερότητα». Οι Δελφοί (αλλά και η φωτογραφία) είναι και ερείπια, αλλά και ίχνη. Και η ιερότητα ξεπερνάει τη θρησκεία και επεκτείνεται σε ό,τι νικάει τον χρόνο, όπως και η τέχνη. Η συνέχεια δεν θα μπορούσε να είναι παρά ο άνθρωπος. Ένας άνθρωπος όμως που δεν θα συνδεόταν με τη συνηθισμένη θέση του μέσα στη ροή της ζωής και του χρόνου, όπως συνέβη για πολλά χρόνια στη δημοφιλή φωτογραφία δρόμου και στην ακόμα πιο σημαντική αναμνηστική φωτογραφία, αλλά ένας άνθρωπος του οποίου η εικόνα, σαν ένα «ιερό ίχνος», υπερβαίνει τον χρόνο.

Τα σεμινάρια των Δελφών αποφασίστηκε (ήδη από την πρώτη χρονιά) να ακολουθούνται από μια έκθεση φωτογραφίας με τη συμμετοχή όσο γίνεται περισσότερων από τους φωτογράφους που τα παρακολούθησαν. Είναι φυσικό οι γνώσεις και οι ικανότητες των συμμετεχόντων να ποικίλουν σε σημαντικό βαθμό. Η προσπάθεια όμως είναι η -έστω και περιορισμένη- συμμετοχή του καθενός (από δύο έως τέσσερις φωτογραφίες) να αποκαλύπτει μια μικρή συνοχή και την απαρχή ενός ύφους, ενώ παράλληλα να διαφαίνεται και ένα ίχνος κατεύθυνσης της διδασκαλίας που προηγήθηκε. Άλλωστε, κάθε ομαδική έκθεση πρέπει να είναι ένα μωσαϊκό με συνεκτικό πυρήνα.

Ο θεατής της έκθεσης (αυτής αλλά και κάθε έκθεσης) καλό είναι να λησμονεί το θέμα της. Και επειδή η έκθεση είναι ομαδική να την αντιμετωπίσει με τον τρόπο που κτίστηκε. Δηλαδή, σαν πολλές και (πολύ) μικρές ατομικές εκθέσεις, οι οποίες αφού του αποκαλύψουν τις σχηματικές προτάσεις που επιχειρεί να αρθρώσει ο κάθε φωτογράφος, του προκαλέσουν έναν δημιουργικό προβληματισμό, πέρα από ερωτήματα και απαντήσεις, ο οποίος θα τον οδηγήσει σε διαφορετική αντιμετώπιση του συνόλου της έκθεσης. Τότε θα δικαιωθεί και το σεμινάριο και η έκθεση.

Πλάτων Ριβέλλης

Συντελεστές

Συμμετέχουν 67 φωτογράφοι με 188 φωτογραφίες:
Αβούρης Αναστάσιος – Αγγιστριώτη Νατάσα – Ανδριώτης Παναγιώτης – Αστρακιανάκη Κατερίνα – Βόγγλη Μαρία – Βουρλιώτης Νίκος – Γαλατσίδα Μυρτώ – Γεωργακάκου Τζένη – Γεωργακόπουλος Δημήτρης – Γιαρμενίτης Σπύρος – Γκέντσου Βάλια – Γουζούαση Νίκη – Δουλγερίδης Αντώνιος – Ζάβου Ηρώ – Ζαχαρίου Ρακαντά Μαρία – Καββαδίας Γιώργος – Καϊλόγιαννου Κατερίνα – Καλομοίρη Αγάθη – Καμίλη Έλενα – Κανάτα Μαρία – Καραμαγκιώλη Νανά – Καραμολέγκος Κώστας – Καρόκη Αθηνά – Κατραμάδου Μυρτώ – Κουμπάνη Βασιλική – Κούρκαφας Παύλος – Κουρμπανά Χαρά – Κοψαχείλης Χρήστος – Κωνσταντάκης Μάνος – Λαβαζού Δώρα – Λαζάρου Σπύρος – Λασηθιωτάκης Γιώργος – Λαχανά Ειρήνη – Λεμονής Ιωάννης – Λερούνης Θεόδωρος – Λιακέας Κωνσταντίνος – Μάρα Ανθή – Μαρίνου Διονυσία – Μαρκολέφας Παναγιώτης – Μαυρογόνατος Γιώργος – Μίχου Μαρία – Μπανούτα Μαρία – Μπέντας Νικόλαος – Μυριλάκου Αντιγόνη – Ντόνου Έντα – Παπαδάκης Στέργιος – Παπαδάκου Βάνια – Παπαδάτου Αθηνά – Παπαναστασίου Τέτυ – Πιλάτη Δέσποινα – Πιστολά Λίζη – Πλιακοστάμου Νινέττα – Πολιτόπουλος Μιχάλης – Πολυτάρχου Σπύρος – Ριβέλλης Πλάτων – Σαντιξή Κλεάνθη – Σχίζα Ρούλα – Τζάφη Αγγελική – Τσάκαλος Θάνος – Τσακίρη Αμαλία – Τσακυρίδου Φανή – Τσάμη Μαρία – Τσέπας Γεράσιμος – Τσιαλός Ιωάννης – Τσιούμας Τάσος – Χαϊκάλης Δημήτριος – Χαλάτση Ιωάννα – Χασιώτη Μαρίνα

Επιμελητής έκθεσης: Πλάτων Ριβέλλης
Συντονισμός: Μαρία Ραγιά


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Ανδριώτης Παναγιώτης

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ