Ένα ελληνικό σύνολο που έχει στο ενεργητικό του συνεργασίες με λαμπρά αστέρια του συμφωνικού στερεώματος, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Στο πόντιουμ, ο διεθνώς καταξιωμένος μαέστρος Γιώργος Βράνος, ένας αρχιμουσικός με επιτυχημένη πορεία στην καλλιτεχνική διεύθυνση της ΚΟΘ.
Στο πρόγραμμα, μερικά από τα ωραιότερα έργα του γερμανικού Ρομαντισμού: η Εισαγωγή «Εβρίδες» του Felix Mendelssohn-Bartholdy, το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα του Robert Schumann και η Πρώτη Συμφωνία του Johannes Brahms. Ένας εντυπωσιακός επίλογος για τον νέο κύκλο εκδηλώσεων του Μεγάρου Για τσέλα και γκάμπες την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.
Τη συναυλία προλογίζει ο Νίκος Λάαρης (έναρξη δωρεάν εισαγωγικής ομιλίας: 19.45). Μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της ΚΟΑ.
Το πρόγραμμα
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στο πρώτο μέρος η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα ερμηνεύσει την Εισαγωγή «Εβρίδες», έργο 26 του Φέλιξ Μέντελσον (1809-1847), την οποία ο συνθέτης έγραψε το 1830 και αναθεώρησε το 1832. Την εμπνεύστηκε όταν, σε ένα ταξίδι του στα Βρετανικά Νησιά το 1829, επισκέφθηκε ένα θαλάσσιο σπήλαιο στη νήσο Στάφα της Σκοτίας, ξακουστό για τα βασαλτικά του πετρώματα, που τον εντυπωσίασε.
Ακολουθεί στη συνέχεια το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 129 του Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856). Συγκαταλέγεται στις σημαντικότερες συνθέσεις για τσέλο και ορχήστρα του 19ου αιώνα, κατά τη διάρκεια του οποίου γράφτηκαν μερικά από τα σπουδαιότερα έργα μουσικής δωματίου. Ο κορυφαίος γερμανός μουσουργός το συνέθεσε το 1850 μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες, αλλά δεν ευτύχησε να το ακούσει όσο ζούσε. Παίχτηκε για πρώτη φορά, με σολίστ τον Λούντβιχ Έμπερτ, στο Όλντεμπουργκ τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του στις 23 Απριλίου 1860.
Ολόκληρο το δεύτερο μέρος της συναυλίας είναι αφιερωμένο σε μία από τις πλέον εξέχουσες μορφές του 19ου αιώνα, στον Γιοχάννες Μπραμς (1833-1897) και στη Συμφωνία αρ. 1 σε ντο ελάσσονα, έργο 68. Ο μεγάλος γερμανός συνθέτης που έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Βιέννη, επεξεργαζόταν το υλικό της Πρώτης Συμφωνίας του επί 22 χρόνια. Όταν παρουσίασε ένα πρώτο σχέδιό της το 1862 στην Κλάρα Σούμαν και εκείνη εξέφρασε τις επιφυλάξεις της για το τέλος του έργου, ο Μπραμς άφησε την παρτιτούρα του στην άκρη και την ολοκλήρωσε 12 χρόνια αργότερα, το 1874, και μάλιστα κατόπιν πιέσεων από τον φιλικό του περίγυρο και από τους θαυμαστές του.
Antonio Meneses
Ο βιολοντσελίστας Αντόνιο Μενέζες είναι γόνος οικογένειας μουσικών. Γεννήθηκε το 1957 στη Ρεσίφε (Βραζιλία) και άρχισε μαθήματα τσέλου σε ηλικία δέκα ετών. Το 1977 κέρδισε α΄ βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό της Γερμανικής Ραδιοτηλεόρασης (ARD) στο Μόναχο και το 1982 α΄ βραβείο και χρυσό μετάλλιο στο Διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι στη Μόσχα.
Έχει εμφανιστεί με κορυφαίες ορχήστρες στα μεγαλύτερα μουσικά κέντρα της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ασίας και έχει συμπράξει με φημισμένους μαέστρους (Αμπάντο, Άλμπρεχτ, Μπίτσκοφ, Σαγύ, Ντέιβις, Ντυτουά, Γκάττι, Γιάρβι, Γιάνσονς, Κάραγιαν, Μούτι, Ροστροπόβιτς, Ζάντερλινγκ, Τεμιρκάνοφ, Τήλεμαν κ.ά.).
Ασχολείται επίσης με τη μουσική δωματίου. Υπήρξε μέλος του Tρίο Beaux Arts. Έχει συνεργαστεί με το Κουαρτέτο Βερμέερ και έχει δώσει συναυλίες μουσικής δωματίου και ρεσιτάλ με πιανίστες όπως ο Μεναχέμ Πρέσλερ και η Μαρία Ζουάου Πίρες, με την οποία έχει εμφανιστεί και στο Ουίγκμορ Χολ.
Έχει στο ενεργητικό του πολλές ηχογραφήσεις για λογαριασμό μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών (Deutsche Grammophon, Auvidis France, Bis, Pan Records, κ.ά.). Το άλμπουμ του με τα κοντσέρτα για τσέλο του Έλγκαρ και του Γκαλ ήταν υποψήφιο για Γκράμμυ στην κατηγορία «καλύτερο σόλο» κλασικής μουσικής.
Εμφανίστηκε πρόσφατα, μεταξύ άλλων, στο Μπάρμπικαν Σέντερ του Λονδίνου και στα Φεστιβάλ του Όλντμπορο και του Εδιμβούργου. Το 2015-16 περιόδευσε με τη Συμφωνιέτα του Χονγκ Κονγκ και με ορχήστρες της Ν. Αμερικής και έδωσε ρεσιτάλ στην Ιαπωνία, στην Ευρώπη και στο Φεστιβάλ του Πουέρτο Ρίκο.
Φωτογραφία: © Clive Barda