Μια τρελή κωμωδία ή φάρσα ή παραμύθι ή παραβολή ή ένα παιχνίδι για τέσσερις ηθοποιούς και όσους θεατές θέλουν να παίξουν μαζί τους, σε τρεις εικόνες και τρεις εκδοχές, σημειώνει στον πρόλογο του έργου ο ίδιος ο συγγραφέας προτείνοντας να τελειώνει το έργο τρεις φορές κι όχι μία – όπως όλα τα θεατρικά έργα. Τρεις απόπειρες για να γλιτώσουν τα πρόσωπα του έργου από την παρανοϊκή σχέση στην οποία έχουν παγιδευτεί.

Μια κωμωδία καταστάσεων με αλλεπάλληλες ανατροπές που ευελπιστεί να χαρίσει, τελικά, στους θεατές μια απολαυστική ώρα ψυχικής ανάτασης και ευφορίας.

Λίγα λόγια για το έργο Ο Γορίλας και η Ορτανσία

Ένας επιστήμονας, ο «Καθηγητής», στην προσπάθεια του να τελειοποιήσει μια ανακάλυψή του για το καλό της ανθρωπότητας, φέρνει στο σπίτι του ένα Γορίλα για βοηθό του στο επιστημονικό του πείραμα. Στο σπίτι αυτό συγκατοικεί με την πλούσια, αριστοκράτισσα, θεοσεβούμενη σύζυγό του, την Μαίρη και τον πρώην βοηθό του, τον σοσιαλιστή Φίλιππο, που πλέον ο «Καθηγητής» τον έχει υποβιβάσει στον άνθρωπο για όλες τις δουλειές. Ο ερχομός του Γορίλα φέρνει ανατροπές, αλλάζει τις ήδη ευαίσθητες ισορροπίες μέσα στο σπίτι και οδηγεί τους ήρωες σε βαθιές και ουσιαστικές αλλαγές για τη ζωή τους.

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης έγραψε τον «Γορίλα και την Ορτανσία» στην πρώτη του μορφή ως μονόπρακτο το 1952. Σε αυτή του τη μορφή παρουσιάστηκε από τον θίασο της Ελσας Βεργή, το 1959 σε σκηνοθεσία Μήτσου Λυγίζου. Ο συγγραφέας όμως ένιωθε πως δεν είχε ολοκληρώσει τον μύθο και την ιδέα αυτού του έργου, και ασχολήθηκε ξανά μαζί του το 1988 και μας το παρέδωσε, στη μορφή που το έχουμε σήμερα, στις αρχές του 1989.

Σημείωμα του σκηνοθέτη

Όταν το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας με κάλεσε να σκηνοθετήσω στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου της πόλης, συμφωνήσαμε από κοινού ότι πρέπει να τιμήσουμε κι εμείς τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, καθώς το 2022 είναι έτος αφιερωμένο από την πολιτεία στον πατέρα του Νεοελληνικού Θεάτρου. Διάβασα σε σύντομο χρονικό διάστημα περισσότερα από δέκα θεατρικά έργα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, έργα που δεν γνώριζα και ούτε μου είχε δοθεί η ευκαιρία να ασχοληθώ με αυτά στη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν», που αποφοίτησα. Όταν διάβασα τον «Γορίλα και την Ορτανσία» ενθουσιάστηκα, όχι μόνο από την πλοκή και τη δραματουργική σύνθεση του, αλλά και από την ρηξικέλευθη παρουσίαση των ετερόκλητων χαρακτήρων του.

Αυτό το σπάνιο εύρημα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, να δώσει τρεις διαφορετικές εκδοχές – φινάλε για το τέλος, αυτή η ιδιάζουσα συνθήκη του θεάτρου μέσα στο θέατρο, που ο ίδιος ο συγγραφέας προτείνει, ήταν για μένα μια μεγάλη πρόκληση, που ήθελα πολύ να αναμετρηθώ μαζί της. Οι τέσσερις ηθοποιοί μου, η Ρένα, ο Λευτέρης, ο Γιώργος και ο Δημήτρης ακολούθησαν πιστά την αρχική μου ιδέα να προσεγγίσω με μια διάθεση «ανανεωτική» το κείμενο του έργου, δημιουργώντας μια ευφρόσυνη – παιχνιδιάρικη συνθήκη κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Η προσμονή όλων μας είναι μεγάλη για την ανταπόκριση που θα έχει η παράσταση μας στους αγαπητούς φίλους μας στην Καλαμάτα.

Είμαι ευγνώμων που το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας μου έδωσε τη δυνατότητα να εργαστώ μαζί τους, να γνωρίσω αυτή την όμορφη πόλη και να μελετήσω με μεγαλύτερη προσοχή τον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Μετά την εξερεύνηση μου στην παγκόσμια δραματουργία, είμαι περήφανος που σκηνοθετώ ένα σπάνιο διαμάντι της νεοελληνικής δραματουργίας.

Τάσος Πυργιέρης

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Συγγραφέας: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης
Σκηνικά/Κοστούμια: Ελίνα Δράκου
Σχεδιασμός Φωτισμών/Μουσική Επιμέλεια: Τάσος Πυργιέρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου
Βοηθός Σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Στέφανος Σιμιτσής
Ειδικές κατασκευές: Βασιλική Τσιλιγκρού
Ειδικός συνεργάτης: Νίκος Τσαούσης
Διεύθυνση φωτογραφίας/trailer: Γιώργος Δασκαλόπουλος 
Hair promo: Ξένια Μουτέν
Make-up promo: Σοφία Καραθανάση
Φωτογραφίες promo: Κωνσταντίνος Λέπουρης

Ηθοποιοί:
Καθηγητής: Λευτέρης Βασιλάκης
Μαίρη: Ρένα Κυπριώτη
Φίλιππος: Γιώργος Φλωράτος
Γορίλας: Δημήτρης Οικονομίδης

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά