Οι παραστάσεις του έργου του ΚΘΒΕ \”Ο κύριος Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι\”, του Μπέρτολτ Μπρεχτ, που παρουσιάζεται στο Κρατικό Θέατρο …
Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία- ερμηνεία Κώστα Καζάκου και μουσική του Διονύση Τσακνή, παρατείνονται κατά μία εβδομάδα, λόγω μεγάλης προσέλευσης κοινού.
\”Ο κύριος Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι\” θα παρουσιάζεται στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών μέχρι την Κυριακή 27 Φεβρουαρίου.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο Μπρεχτ πάνω στα πρότυπα των επεισοδίων και των παλιών λαϊκών επών, στήνει μέσα σε μια ατμόσφαιρα ποιητικού λαϊκού πανηγυριού, μια κωμωδία γεμάτη μουσική και χρώματα, προβάλλοντας τις ταξικές σχέσεις και διαφορές μιας κοινωνίας που ζει μέσα στο γαλήνιο τοπίο της Φινλανδικής εξοχής.
Ο πάνω στα πρότυπα των επεισοδίων και των παλιών λαϊκών επών, στήνει μέσα σε μια ατμόσφαιρα ποιητικού λαϊκού πανηγυριού, μια κωμωδία γεμάτη μουσική και χρώματα, προβάλλοντας τις ταξικές σχέσεις και διαφορές μιας κοινωνίας που ζει μέσα στο γαλήνιο τοπίο της Φινλανδικής εξοχής.
ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Βασισμένο στις αφηγήσεις μιας Φινλανδής ποιήτριας, της Έλλα Βουολιγιόκι, ο Μπρεχτ, μας ταξιδεύει στα όμορφα δάση του Βορρά για να μας μιλήσει για την ιστορία του γαιοκτήμονα Γιόχαν Πούντιλα, ενός «θηρίου προϊστορικού», που χρησιμοποιώντας την πονηριά και το μεθύσι του, κινείται με άνεση ανάμεσα στην αθωότητα και την ωμή χυδαιότητα.
Ο Αφέντης Πούντιλα εξουσιάζει ανθρώπους, σχέσεις και καταστάσεις, αποκαλύπτοντας το μεγάλο χάσμα που χωρίζει την ιδιοκτησία από την εργατική τάξη. Αποφασισμένος να διατηρήσει τη δύναμη του, αλλά και να διαχειριστεί τη μοναξιά της ψυχής του, έρχεται αντιμέτωπος με την ανθρωπιά και την αξιοπρέπεια των ανθρώπων που δουλεύουν για αυτόν, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν την επιβίωση τους.
Ο σωφέρ του ο Μάττι, ένας απόλυτα ελεγχόμενος χαρακτήρας είναι, θα έλεγε κανείς, ο ιδανικός υπηρέτης, πιστός και ειλικρινής, που όμως με τη τελική του αναχώρηση, δείχνει το δρόμο για την απελευθέρωση και την επανάσταση. Δίπλα σε αυτόν, εργάτες, υπηρέτριες, γυναίκες του μεροκάματου και της φτώχειας, προσπαθούν να κατανοήσουν άλλοτε με χιούμορ και άλλοτε με πίκρα τα όρια της ανθρώπινης αντοχής και της θηριώδους εκμετάλλευσης.
Ακόμα και η ίδια η κόρη του Πούντιλα, προικισμένη από όλα τα επηρμένα χαρακτηριστικά της αστικής τάξης, προσπαθεί να εναντιωθεί στην ηγεμονία του πατέρα της, κάνοντας τη δική της μικρή επανάσταση μέσα από τον παράφορο ενθουσιασμό της νεότητάς της. Οι καλές προθέσεις της όμως δεν καταφέρνουν να ξεπεράσουν το ταξικό της σύνορο. Ιστορίες βασισμένες στα λαϊκά αναγνώσματα ενός λαού, που μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση, τη σκληρότητα και τον λυρισμό, αναδεικνύουν την καθολικότητά και τη διαχρονικότητά τους…
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Εμείς οι Κοινωνικοί Εταίροι
Δεν πρέπει ν\’ αντιδικούμε αδελφέ!
Δε σ\’ αρέσει στο κρεβάτι,
Κόπιασε στον καναπέ.
Ο Κύριος Μπέρτολτ Μπρεχτ, αυτός ο μεγάλος διαλεκτικός του θεάτρου, ο ποιητής και φιλόσοφος, που μας ήρθε από τα Μαύρα Δάση, για να μας ταξιδέψει μέσα στους λαβύρινθους της καθημερινότητας και με τη φωτεινή του ματιά, να μας αποκαλύψει όλες τις μικρές και μεγάλες αλήθειες, που βρίσκονται παντού κρυμμένες γύρω μας, και που εμείς, πνιγμένοι σε μια κουταλιά νερό, δεν μπορούμε να τις δούμε.
Με το ένα του χέρι σκορπάει απλόχερα το γέλιο και ξορκίζει τις αρρώστιες των “φτωχών και των ταπεινών”, την άγνοια, την αδιαφορία, τον ατομικισμό, τη συνήθεια, την υποταγή και με το άλλο χέρι κρατάει κοφτερό τσεκούρι και αποκεφαλίζει χωρίς έλεος το ανθρωποφάγο θεριό της πλουτοκρατίας.
Νομίζεις ότι ακούς τον παλιό εκείνο Διδάσκαλο, που έλεγε στη φτωχολογιά ότι είναι πιο εύκολο να περάσει η κάμηλος από την τρύπα της βελόνας, παρά ο πλούσιος από την πόρτα του παραδείσου.
Μαζευτήκαμε λοιπόν πενήντα τόσοι νοματαίοι και αγωνιζόμαστε μέρες και νύχτες, σε πολύ σκληρές συνθήκες, προσπαθώντας να γαληνέψουμε στη σκηνή το σωτήριο λόγο του Μπρεχτ.
Θέλουμε να δείξουμε και εμείς ότι γνοιαζόμαστε και δεν αδιαφορούμε.
Κώστας Καζάκος
ΟI ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Οδυσσέας Νικάκης
Σκηνοθεσία: Κώστας Καζάκος
Μουσική: Διονύσης Τσακνής
Σκηνικά-κοστούμια Κώστας Παππάς
Κίνηση: Αναστασία Θεοφανίδου
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Βοηθός σκηνογράφου: Κλεοπάτρα Αλαγιαλόγλου
Οργάνωση παραγωγής: Χριστίνα Ζαχαροπούλου
Στον ρόλο του κυρίου Πούντιλα ο Κώστας Καζάκος.
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά)
Κατερίνα Γιαμαλή (Άννα, γυναίκα του πάστορα), Θόδωρος Γράμψας (Μάττι Αλτόνεν, υπηρέτης του Πούντιλα), Βερόνικα Δαβάκη (Φίνα, υπηρέτρια του Πούντιλα), Ελένη Δαφνή (Σερβιτόρα), Αναστασία Κατσιναβάκη (Σάντρα, τηλεφωνήτρια), Γιώργος Καύκας (Δικηγόρος), Δημήτρης Κολοβός (Πάστορας), Δήμητρα Λαρεντζάκη (Λίζου Ζάκκαρα, γελαδάρισσα), Ελίνα Μάλαμα (Μάντα, υπάλληλος του φαρμακείου), Δάκης Μαυρουδής (‘Ενας κοκκινοτρίχης εργάτης), Ροζαλία Μιχαλοπούλου (Εύα, κόρη του Πούντιλα), Νίκος Μόσχοβος (Έινο Σίλακα, διπλωματικός ακόλουθος), Αλέξανδρος Μούκανος (Αρχιδικαστής), Ευγενία Πανταζόγλου (Λάινα, μαγείρισσα), Λεωνίδας Παπαδόπουλος (Κτηνίατρος- Ένας Σερβιτόρος), Στέλλα Ράπτη (Έμμα Τακινάινεν, λαθρεμπόρισσα), Ελευθερία Τέτουλα (Έλλα, κόρη του Σούρκκαλα), Νίκος Τουρνάκης (Χοντρός Γαιοκτήμονας- Ένας Ξυλοκόπος), Γιάννης Τσάτσαρης (Σούρκκαλα, ο κόκκινος), Ευάγγελος Χαλκιαδάκης (Ένας εξαθλιωμένος εργάτης).
Παίζουν επί σκηνής οι μουσικοί: Δημήτρης Κούστας (ακορντεόν, μαέστρος ορχήστρας), Παναγιώτης Μανουηλίδης (κιθάρα), Ευγενία Πανταζόγλου (κλαρινέτο), Ευγένιος Λάσκαρης (φαγκότο).
Συμμετέχουν οι: Κωνσταντίνος Καλουδιώτης, Γιάννης Μαργαρίτης, Θωμάς Σιδέρης, Γιάννης Σοφολόγης, Αλκιβιάδης Σπυρόπουλος (εργάτες)