O Λίντσεϊ Άντερσον και το Free Cinema στο Cine CAMP! Το Cine CAMP! παρουσιάζει σε μια ξεχωριστή γιορτινή προβολή, την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου στις … δύο ταινίες-ορόσημα του βρετανικού Free Cinema, συνολικής διάρκειας μίας ώρας:
Πρόκειται για τη μικρού μήκους O Dreamland (1953) και τη μεσαίου μήκους ταινία Every Day Except Christmas (1957), του πιο χαρακτηριστικού ίσως εκπροσώπου του κινήματος, Λίντσεϊ Άντερσον (This Sporting Life, If, O Lucky Man!, Look Back in Anger κ.ά). Πρόκειται για δύο από τις ταινίες που συμπεριλήφθηκαν στο ιστορικό πρόγραμμα των έξι προβολών με τίτλο “Free Cinema” στο National Film Theater του Λονδίνου, στο διάστημα μεταξύ 1956-1959.
Ήταν ουσιαστικά η προσπάθεια μια νέας γενιάς βρετανών κινηματογραφιστών να προβάλουν ταινίες “απελευθερωμένες από την πίεση του box-office και τις επιταγές της προπαγάνδας”, δικές τους αλλά και σκηνοθετών του εξωτερικού, κάτω από τις γενικές αρχές ενός μανιφέστου:Καμία ταινία δεν μπορεί να είναι υπερβολικά προσωπική.Η εικόνα μιλάει. Ο ήχος ενδυναμώνει και σχολιάζει.Η διάρκεια δεν έχει σημασία. Η τελειότητα δεν είναι στόχος. O Dreamland (1953, 12’) Η ταινία που είχε μείνει για τρία χρόνια στο ράφι και τελικά έκανε την πρεμιέρα της το 1956, ανοίγοντας τις ιστορικές προβολές του Free Cinema στο National Film Theater.
Μια κάμερα 16 χιλιοστών και ένα μαγνητόφωνο καταγράφουν τις ατραξιόν στο “ονειρικό” λούνα παρκ Dreamland, στη λουτρόπολη Μάργκεϊτ της κομητείσας του Κεντ. Η πρώτη προσωπική δουλειά του Λίντσεϊ Άντερσον αμφισβήτησε την τάση για τεχνική αρτιότητα και τον ψυχρό, βιομηχανικό τρόπο παραγωγής του βρετανικού ντοκιμαντέρ, του πιο ισχυρού εξαγώγιμου κινηματογραφικού είδους της χώρας εκείνη την εποχή.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το μπίνγκο, οι μηχανικές κούκλες και οι φωτεινές αψίδες συγχρωτίζονται με το μεγάλο πλήθος μέσα από έναν σκοτεινό, σχεδόν ζοφερό φακό, μακριά από ωραιοπήσεις και με απουσία οποιουδήποτε φωνητικού σχολιασμού, αφήνοντας το λόγο στην εικόνα και τον ήχο.Every Day Except Christmas (1957, 39’)Η καθημερινή ρουτίνα των ανθρώπων που δουλεύουν και κινούνται 364 μέρες το χρόνο στη φρουτο-λαχανο-λουλουδο-αγορά της Κόβεντ Γκάρντεν.
Ο Άντερσον πέρασε τέσσερις εβδομάδες εκεί, κινηματογραφώντας σχεδόν αυτοσχεδιαστικά τη ζωή από τις βαθιά νυχτερινές έως τις πρώτες μεσημεριανές ώρες. Προσανατολισμένος ώστε να αποτυπώσει την κατά τη γνώμη του “ποίηση της καθημερινής ζωής”, ο Άντερσον, σε συνεργασία με τον κινηματογραφιστή Ουόλτερ Λασάλι, εναλλάσσουν λυρικές εικόνες με ρεαλιστικές λήψεις κρυφής κάμερας, στοιχεία που διανθίζονται με μια δημιουργική χρήση του ήχου, όπου ανάλογα με την ώρα συνδυάζονται φυσικοί θόρυβοι, ανθρώπινες φωνές και ένα συναισθηματικά καθορισμένο μουσικό μοτίβο. Η ταινία κέρδισε βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ της Βενετίας (1957).
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ CINE CAMP; Το CINE CAMP αποτελεί μια νέα ενότητα προβολών για όλους όσους αγαπούν τον κινηματογράφο, camp και μη. Νέες αλλά και παλαιότερες ταινίες από έλληνες και ξένους δημιουργούς, αφιερώματα σε σκηνοθέτες, cult και underground φιλμ, ντοκιμαντέρ αλλά και ταινίες μικρούς μήκους περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του CINE CAMP με ελεύθερη είσοδο. Στην ιστοσελίδα του CAMP, www.campoint.gr, θα μπορείτε να ενημερώνεστε άμεσα για το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών ενώ δε θα λείπουν οι θεματικές βραδιές, τα πάρτυ, οι επίτιμοι καλεσμένοι κι οι εκπλήξεις. Φροντίστε για την έγκαιρη προσέλευσή σας καθώς οι θέσεις στο χώρο είναι περιορισμένες. Παράλληλα, το CINE CAMP λειτουργώντας ως μια πλατφόρμα προβολής και παρουσίασης νέων σκηνοθετών προσκαλεί όσους ενδιαφέρονται να παρουσιάσουν τις ταινίες τους στο χώρο να καταθέσουν την πρότασή τους μέσω του films@campoint.grEπιμέλεια: Mαρία Λούκα, Κίκα Κυριακάκου, Ανδρέας Κίκηρας*To λογότυπο του CINE CAMP σχεδίασε η illustrator Asako Masunouchi