Ο Νίκος Ξυδάκης με τις μουσικές του συνδέθηκε με τις χαρές και τις λύπες μας.

Έχει χαρακτηριστεί ως ο ποιητικότερος των Ελλήνων συνθετών (έχει μελοποιήσει Θοδωρή Γκόνη, Σαπφώ, Διονύσιο Σολωμό, Κωνσταντίνο Καβάφη, Γεώργιο Βιζυηνό , Διονύση Καψάλη, Μιχάλη Γκανά κ.α.), ενώ έχει ταράξει τα νερά της δισκογραφίας με τα τελείως δικά του τσιφτετέλια… Από την «Εκδίκηση της Γυφτιάς» και «Τα Δήθεν» · τις εμβληματικές συνεργασίες με τον Μανώλη Ρασούλη, έως «Το Αμάρτημα Της Μητρός Μου» , σε ποίηση Γεωργίου Βιζυηνού, μέχρι τις καινούριες δουλειές του συνθέτη, τις πολύ σημαντικές, ο Ξυδάκης δε παύει να μας ξαφνιάζει και να μας συγκινεί.

Η «φυσική» μουσική παιδεία στο Κάιρο

Στο pod.gr ο Νίκος Ξυδάκης μίλησε, μεταξύ άλλων, για την πρωταρχική του συνάντηση με τη μουσική στο Κάιρο, την πόλη των παιδικών του χρόνων. Ο συνθέτης σχολίασε πως «πρόκειται για μια πόλη όπου η μουσική είναι διάχυτη στο περιβάλλον», καθώς τη συνάντησε στους δρόμους, στα καφενεία, στη μελωδική φωνή των μουεζίνηδων, στους θερινούς κινηματογράφους. Έτσι, διάφορα ηχητικά ερεθίσματα τον άγγιξαν σε τρυφερή ηλικία, και συνεχίζουν να τον ακολουθούν στην πορεία του ακόμα και όταν φεύγει από το Κάιρο, για Ελλάδα.

Το σώμα του δημιουργού

Υπάρχουν επιτυχίες του γνωστές σε όλο το πανελλήνιο, και άλλα κομμάτια που αγαπούν συγκεκριμένοι. Ο ίδιος έχει σχολιάσει στη Ρένα Παπαδάκη (εκπομπή Στάσεις Ζωής, 23/2/2014) πως ένα πρόγραμμά του περιλαμβάνει διάφορα κομμάτια του – κι όχι μόνο τις «επιτυχίες».

Σύμφωνα με τον ίδιο, γράφονται κάποια τραγούδια που τα αγαπάει ο κόσμος και θέλει να τα ακούει σταθερά.

Απ’ την άλλη μεριά, ο ίδιος ως δημιουργός, επιλέγει να παρουσιάζει και ορισμένα τραγούδια που ενδεχομένως τον εκφράζουν περισσότερο, που έχουν μια μεγαλύτερη εσωτερικότητα και ένα πιο προσωπικό και βιωματικό στοιχείο.

Στην ίδια συνέντευξη δηλώνει πως του αρέσει αυτή η «λεπτή ισορροπία». Άλλωστε, αρνείται να κάνει μια ξεκάθαρη διάκριση ανάμεσα σε «επιτυχίες» και «αποτυχίες», και αυτό γιατί για τον ίδιο όλες οι δουλειές του, στο σύνολό τους αποτελούν ένα σώμα.

Ακόμα όμως, όπως λέει ο συνθέτης, πολλές φορές έρχεται κάποιος και του ζητάει να ακούσει ένα κομμάτι που συμβαίνει να μην το έχει παρουσιάσει και ποτέ επί σκηνής.

Στην αρχή των τραγουδιών… για μια στιγμή… στον Σταυρό του Νότου

Ο τίτλος της αφιερωμένης στον συνθέτη βραδιά στον Σταυρό του Νότου προέρχεται από το γνωστό τραγούδι που είχε γραφτεί για την κινηματογραφική ταινία του Γιώργου Πανουσόπουλου, «Μανία». Ο δίσκος του 1985 περιέχει 16 κομμάτια, με 2 συμμετοχές της Ελευθερίας Αρβανιτάκη («Στην Αρχή Του Τραγουδιού» & «Θα Βάλω Στο Μαντήλι Μου»).

 Το ραντεβού της 1ης Νοεμβρίου

Στον Σταυρό του Νότου ένα μέρος του κλασικού πλέον ρεπερτορίου τον Νίκου Ξυδάκη ξανά-ηχογραφείται! Οι φωνές των: Φωτεινή Βελεσιώτου, Βιολέτα Ίκαρη,  Κώστα Τριανταφυλλίδη, Αντώνη Απέργη θα ερμηνεύσουν τα μεγάλα τραγούδια του συνθέτη και των μοναδικών ποιητών και στιχουργών που έχει μελοποιήσει δίνοντας τους νέα πνοή και διάσταση. Τις νέες ενορχηστρώσεις επιμελείται ο ίδιος ο Νίκος Ξυδάκης μαζί με τον Άρη Κονιδάρη και την συνδρομή σημαντικών μουσικών της νέας γενιάς. Συμμετέχουν σε ρόλους έκπληξη η Ελένη Βιτάλη και ο Νίκος Ξύδης.

Να είμαστε όλοι εκεί!

Διαβάστε επίσης:

Νίκος Ξυδάκης: Μια βραδιά αφιερωμένη στον σπουδαίο συνθέτη στον Σταυρό του Νότου