Ο όρκος – Β. Τζερμιάς: Έκθεση ζωγραφικής στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών

Στo πλαίσιo του εορτασμού των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, το Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής του Βαγγέλη Τζερμιά με τον τίτλο ″Ο όρκος″.

Ο Βαγγέλης Τζερμιάς εμπνεύστηκε από τα γραπτά του Πωλ Βαλερύ «Η ΜΝΗΜΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ».

Πρόκειται για είκοσι (20) ζωγραφικά έργα με ιστορικές αναπαραστάσεις και πορτραίτα Αγωνιστών, στα οποία ο ζωγράφος εξιστορεί μεταξύ άλλων τον Όρκο των Αγωνιστών της Ελληνικής Επανάστασης στα Σύμβολα της Πίστης.

Μέσα από το έργο του αναδεικνύει τη σύμπνοια, την αφοσίωση και την απόλυτη δέσμευση των πρωταγωνιστών για ένα κοινό σκοπό, όπως αυτόν της ελευθερίας και παράλληλα ″απελευθερώνει τις δυνάμεις″ με έναν τρόπο μεταφυσικό που είναι συνυφασμένος με την συνείδηση του καθενός. Ο Τζερμιάς για μια ακόμη φορά, αντλεί τις πνευματικές και ζωγραφικές του αξίες από καλλιτεχνικές αρχές της Ακαδημίας του Μονάχου.

Η ιστορικός Λουϊζα Καραπιδάκη σημειώνει :

″ Οι ορκωμοσίες των αγωνιστών της Επανάστασης του ‘21 ήταν θρησκευτικές δοξολογίες κατάνυξης με την παρουσία ιερέων, αγιασμό λαβάρων, ευλογία των όπλων και χρήση πάσης φύσεως θρησκευτικών συμβόλων. Μια τέτοια τελετή ορκωμοσίας επιλέγει και φιλοτεχνεί, για τον ιδιαίτερα φορτισμένο χώρο του Πολεμικού Μουσείου, ο Βαγγέλης Τζερμιάς.

Επικεντρώνεται αρχικά στην εικονογραφική αναφορά του τελετουργικού του Όρκου των Αγωνιστών και αποδίδει με αφηγηματική δύναμη, την αίσθηση του δέους προς τα θεία και προς την πατρίδα. Παράλληλα πλαισιώνει την αναπαράσταση της ιερής τελετής με μια σειρά αυτοτελών προσωπογραφιών των ίδιων των αγωνιστών, αποτίοντας, δηλώνοντας έτσι ένα φόρο τιμής για τη συμβολή τους, και συμπληρώνει το αφήγημά του με συνθέσεις αρματωμένων ακέφαλων σωμάτων.

Δημιουργεί έτσι μια ενδιαφέρουσα εννοιολογική προσέγγιση στο θέμα και παραπέμπει εύλογα, τόσο στην άυλη διάσταση της πίστης και της μεγάλης ιδέας ″καλλίτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή″, όσο και στον ένοπλο ηρωικό αγώνα των Αρματολών.

Ο Τζερμιάς με το χαρακτηριστικό έντονα εξπρεσιονιστικό γνώρισμα της ζωγραφικής του μανιέρας, τους επιδέξιους εικονογραφικούς συσχετισμούς και την εκρηκτική ενέργεια που εκπέμπουν τα έργα του, μας μεταφέρει μ’ έναν γλαφυρό τρόπο, στα χρόνια της επανάστασης, αλλά και στον απόηχό της μέσα στους αιώνες».

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ