Πώς διαμορφώνεται το σύγχρονο θεατρικό τοπίο;
Ποιος ο ρόλος του ηθοποιού μέσα σε αυτό;
Τι ακριβώς του ζητείται;
Και πώς θα το κάνει πράξη;
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
To Bios, συνεχίζοντας το εκπαιδευτικό του έργο και στοχεύοντας στη συγκρότηση ενός δημιουργικού περιβάλλοντος μάθησης, οργανώνει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά έναν κύκλο εργαστηρίων, Οκτώβριος 2014 – Απρίλιος 2015, για το σύγχρονο θέατρο στην πράξη.
Δώδεκα σκηνοθέτες, επί το πλείστον της νεότερης γενιάς, παρουσιάζουν με απλό και πρακτικό τρόπο την δική τους μέθοδο σε σχέση με τη λειτουργία του ηθοποιού στην σύγχρονη σκηνική πράξη.
Κατά την διάρκεια των εργαστηρίων οι διδάσκοντες, θα δουλέψουν μαζί με τους συμμετέχοντες, με σκοπό την δημιουργία μιας ανοιχτής προς το κοινό παρουσίασης στο τέλος των μαθημάτων.
Διδάσκουν οι : Τζένη Αργυρίου, Έφη Θεοδώρου, Γιάννης Καλαβριανός, Δημήτρης Καραντζάς, Δημήτρης Λάλος, Γεωργία Μαυραγάνη, Βασίλης Νούλας, Αγγ ελική Παπαθεμελή, Γιάννης Σκουρλέτης, Δημήτρης Τσιάμης, Αργυρώ Χιώτη, Γιάννης Χουβαρδάς.
Α’ Περίοδος : Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2014
Έφη Θεοδώρου, Γιάννης Καλαβριανός, Βασίλης Νούλας, Αγγελική Παπαθεμελή, Δημήτρης Τσιάμης, Αργυρώ Χιώτη
Υπεύθυνος εργαστηρίων: Κώστας Κουτσολέλος
Διοργάνωση: BIOS
Αργυρώ Χιώτη – Βιογραφίες του υπογείου
Κάθε Δευτέρα 2.30 – 6.30, για 10 συναντήσεις
(Έναρξη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου έως Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου)
Στο σεμινάριο αυτό στόχος είναι να μελετηθεί η φόρμα της σκηνικής βιογραφίας, αντλώντας υλικό από τη ζωή ποιητών, συγγραφέων ή άλλων ανθρώπων της τέχνης, που κινήθηκαν στο “υπόγειο”, που τόλμησαν δηλαδή να ζήσουν σε αντίθεση με το πολιτικώς ορθό, αφήνοντας πίσω τους καλλιτεχνικό ή επιστημονικό έργο σπάνιο και αυθεντικό.
Ως προς τη διαδικασία, θα δοθεί βάση στη σκηνική παρουσία και την -λεκτική ή μη- αφήγηση. Αποτινάσσοντας σε μια πρώτη φάση ό,τι είναι περιττό και επιτηδευμένο, θα προσπαθήσουμε να εκμεταλλευτούμε τα ιδιαίτερα ερμηνευτικά και κινησιολογικά χαρακτηριστικά του καθενός και έπειτα να τα εντάξουμε σε μια σχέση με το χώρο και τους υπόλοιπους δρώντες ερμηνευτές. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα οδηγηθούμε, τελικά, σε μια πρώτη σκηνική σύνθεση. Αναζητούμε μια καθολική, καθαρή και ενεργητική παρουσία του ανθρώπου επί σκηνής, που χρησιμοποιεί όλα τα μέσα που διαθέτει ώστε να αφηγείται σε πολλαπλά επίπεδα. Κινούμαστε στη σφαίρα ενός κόσμου που ενώ είναι αληθινός, δεν είναι ρεαλιστικός, δεν ακολουθεί τα δεδομένα της κοινής λογικής.
Το σεμινάριο είναι ανοιχτό σε ηθοποιούς και χορευτές, μουσικούς, συγγραφείς, τεχνικούς του θεάτρου και σε όσους ενδιαφέρονται για τη σκηνική πράξη.
Έφη Θεοδώρου – Δομές του λόγου και τρόποι αφήγησης (με αφορμή το «Υπόγειο» του Φ.Ντοστογιέφσκι)
Κάθε Δευτέρα 18.30 – 22.30, για 10 συναντήσεις
(Έναρξη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου έως Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου)
Δύο αυτοτελή έργα, ένα δοκίμιο φιλοσοφικού χαρακτήρα με τη μορφή μονολόγου και μια νουβέλα με πλοκή, χαρακτήρες και λύση, λογοτεχνικό επιστέγασμα των ιδεών που αναπτύσσονται στο δοκίμιο, συνθέτουν το «Υπόγειο».
Με αφετηρία αυτό το σύνθετο υλικό θα διερευνήσουμε πώς οι διαφορετικές δομές του λόγου επιτρέπουν διαφορετικούς τρόπους αφήγησης. Η προσωπική, εξομολογητική, με έντονα στοιχεία προφορικού λόγου δομή, οικοδομεί με ακρίβεια ένα αιρετικό φιλοσοφικό σύστημα που στη συνέχεια δοκιμάζεται μέσα από τους μηχανισμούς μιας λογοτεχνικής φόρμας με κώδικες θεατρικά αναγνωρίσιμους: δράση- σύγκρουση- κάθαρση. Σε αυτή την κατασκευή ο Ντοστογιέφσκι έχει σταθερό συνομιλητή του και μάρτυρα τον αναγνώστη.
Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα επιχειρήσουμε αυτή η απόπειρα επώδυνης εξομολόγησης του συγγραφέα να γίνει υπόθεση της ομάδας, καθώς ο Ντοστογιέφσκι είναι ο «σύγχρονός μας».
«Εννοείται πως όλα τούτα τα λόγια τα επινόησα. Αυτό είναι εξαιτίας του υπογείου. Σαράντα συναπτά έτη εκεί μέσα κρυφάκουγα από τις χαραμάδες όλα όσα λέγατε. Τα ανάπλασα, λοιπόν. Και να που πήραν λογοτεχνική μορφή…»
Το εργαστήριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες, θεατρολόγους, σπουδαστές δραματικών σχολών και θεατρικών εργαστηρίων.
Γιάννης Καλαβριανός – Μεταξύ δύο πολύ συγκεκριμένων δράσεων
Κάθε Τρίτη 6.30-10.30, για 10 συναντήσεις
(Έναρξη Τρίτη 14 Οκτωβρίου έως Τρίτη 16 Δεκεμβρίου)
Το εργαστήριο απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών που ενδιαφέρονται να εργαστούν στον ενδιάμεσο χώρο αναπαράστασης και αφήγησης, ο οποίος προκύπτει κατά τη σκηνική μεταφορά γεγονότων και ιστοριών κειμένων, που οι θεατρολόγοι θα κατέτασσαν στο «Ποιητικό θέατρο».
Υλικό εργασίας θα αποτελέσει το κείμενο και οι ασκήσεις που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των προβών της παράσταση Παραλογές ή Μικρές καθημερινές τραγωδίες, για το Φεστιβάλ Αθηνών 2010.
Αγγελική Παπαθεμελή – 1+1
Κάθε Σάββατο 2 – 6, για 10 συναντήσεις
(Έναρξη Σάββατο 18 Οκτωβρίου έως Σάββατο 20 Δεκεμβρίου)
Αντλώντας το υλικό του μέσα από τα ερωτικά ζευγάρια της εργογραφίας του Τσέχωφ, το εργαστήριο θα ερευνήσει μέσα σε δέκα 4ωρες συναντήσεις το συναρπαστικό και απρόβλεπτο πεδίο που ανοίγεται όταν ο Ένας συναντά τον Άλλο. Συνύπαρξη και αλληλεπίδραση ή με τι τρόπους το σώμα, η σκέψη, η πρόθεση, το αίσθημα αφήνονται να επηρεαστούν και να επηρεάσουν, δημιουργώντας μια ξεχωριστή οντότητα, τη σχέση.
Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους.
Βασίλης Νούλας – Περιγραφή εικόνας
Κάθε Κυριακή 2 – 6, για 10 συναντήσεις
(Έναρξη Κυριακή 19 Οκτωβρίου έως Κυριακή 21 Δεκεμβρίου)
”Ένα τοπίο μεταξύ στέπας και σαβάνας, ο ουρανός σε μπλε πρωσικό, δύο τεράστια σύννεφα, στερεωμένα σαν μ’ ένα συρμάτινο σκελετό, το αριστερό μεγαλύτερο θα μπορούσε να είναι ένα λαστιχένιο ζώο που ξέφυγε από κάποιο λούνα-παρκ, ή ένα κομμάτι της Ανταρκτικής στο δρόμο της επιστροφής, δεξιά στο τοπίο ένα δέντρο (…)”
Εργαστήριο για τα όρια και τη μελαγχολία της θεατρικής περφόρμανς με αφορμή το εμβληματικό κείμενο του Heiner Müller «Περιγραφή εικόνας». Ποίηση με ευτελή μέσα, queer performance, δύναμη και αδυναμία της σωματικής παρουσίας, αισθητική του γελοίου και αισθητική του υψηλού.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε ανθρώπους που προέρχονται από διαφορετικά γνωστικά πεδία και έχει πρακτικό, συμμετοχικό χαρακτήρα και στόχο τη δημιουργία μιας περφόρμανς.
Δημήτρης Τσιάμης – Η τέχνη του διαλόγου
Κάθε Πέμπτη 6.30-10.30, για 10 συναντήσεις
(Έναρξη Πέμπτη 23 Οκτωβρίου έως Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου, 9 συναντήσεις + μία ακόμα που θα αποφασιστεί από κοινού με τον διδάσκοντα και τους συμμετέχοντες)
“Σε έναν αληθινό διάλογο και οι δύο πλευρές είναι διατεθειμένες να αλλάξουν” Nhat Hanh
Ποιές δυνατότητες έχουμε να αντιμετωπίσουμε το διάλογο στη σκηνή πέρα από συζήτηση, ανταλλαγή θέσεων ή σύγκρουση; Να συναντηθούμε με τον ρόλο αλλά και με τον παρτενέρ μας σε μια καλλιτεχνική, υπερβατική σφαίρα;
Ο διάλογος αποκαλύπτει, ο ηθοποιός ανακαλύπτει. Σε κάθε διάλογο υπάρχει η δυνατότητα απελευθέρωσης μιας καινούριας γνώσης για όσους συμμετέχουν σε αυτόν.
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο αφού εξετάσουμε τους διαφορετικούς τύπους διαλόγου που μπορούμε να συναντήσουμε στο θέατρο, θα γνωρίσουμε την μέθοδο ”Η Σφαίρα του Διαλόγου” -μια νέα μέθοδο προσέγγισης των θεατρικών διαλόγων- μέσα από εξειδικευμένες ασκήσεις, ανάλυση και πρακτική πάνω σε σκηνές από το έργο Τρεις Αδελφές του Α. Τσέχωφ .
Το εργαστήριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες, θεατρολόγους, σπουδαστές δραματικών σχολών και θεατρικών εργαστηρίων.