Η συλλογή διηγημάτων του Εμίλ Ζολά, με τίτλο Οι ώμοι της μαρκησίας, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος

O Εμίλ Ζολά, από τις πιο ονομαστές μορφές της παγκόσμιας λογοτεχνίας, υπήρξε πολυγραφότατος συγγραφέας και αρχηγός της νέας τότε νατουραλιστικής σχολής. Τα χειμαρρώδη μυθιστορήματά του τον κατατάσσουν μεταξύ των κορυφαίων εκπροσώπων του νατουραλιστικού μυθιστορήματος τον 19ο αιώνα. Λιγότερο γνωστό είναι ότι ο Ζολά ανήκει, χρονολογικά, μετά τον Φλωμπέρ και πριν από τον Μωπασάν, στην πλειάδα των μεγάλων συγγραφέων, οι οποίοι διέπρεψαν στο είδος του διηγήματος και της νουβέλας.

Αυτήν την πλευρά του συγγραφικού του έργου, που παραμένει αρκετά άγνωστη για το ευρύ αναγνωστικό κοινό, επιχειρεί να φωτίσει ο μεταφραστής Φοίβος Ι. Πιομπίνος με την ανθολόγηση δεκατεσσάρων αφηγημάτων που χρονολογούνται από το 1864 έως το 1876 και που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στα ελληνικά.

Πρόκειται για τα: “Ο μποναμάς της ζητιάνας”, “Το γέρικο άλογο”, “Το θέρετρο”, “Ένα θύμα της διαφήμισης”, “Το χιόνι”, “Ένα κλουβί άγριων θηρίων”, “Ιστορία ενός τρελού”, “Ο αιωνόβιος”, “Τι ονειρεύονται οι φτωχές κοπέλες”, “Η Κατρίν”, “Οι ώμοι της μαρκησίας”, “Ο γείτονάς μου ο Ζακ”, “Η ανεργία”, και “Πώς πεθαίνουν και πώς κηδεύουν στη Γαλλία”. Η έκδοση συμπληρώνεται από σημειώσεις για το κάθε αφήγημα και χρονολόγιο όπου δημοσιεύεται αρκετά εκτενής συγχρονικός πίνακας με την πλήρη εργογραφία του Εμίλ Ζολά.


Ο Εμίλ Ζολά γεννήθηκε στο Παρίσι στις 2 Απριλίου του 1840. Ύστερα από την πρώτη του επιτυχία, το μυθιστόρημα “Τερέζ Ρακέν” (1867), συλλαμβάνει την ιδέα ενός μεγάλου “ρεαλιστικού κι επιστημονικού” μυθιστορήματος σε πολλούς τόμους, την ιστορία μιας οικογένειας, των Ρουγκόν Μακάρ, την περίοδο της δεύτερης αυτοκρατορίας, έργο που θα ολοκληρωθεί σε μια περίοδο 22 χρόνων. Το 1877 το μυθιστόρημά του με τίτλο “Η ταβέρνα” θα του χαρίσει ευρύτατη αναγνώριση, ενώ η έκδοση του μυθιστορήματος “Νανά” (1880) θα ξεσηκώσει σκάνδαλο. Έπαιξε σημαντικό ρόλο στην υπόθεση Ντρέιφους με το φλογερό του άρθρο “Κατηγορώ”. Πέθανε δηλητηριασμένος από καπνό, στις 29 Σεπτεμβρίου του 1902, στο διαμέρισμά του στο Παρίσι, εξαιτίας φραξίματος της καπνοδόχου. Παρόλο που η αστυνομία αποφάνθηκε ότι ο θάνατός του ήταν ατύχημα, δεδομένου του αριθμού των εχθρών που είχε δημιουργήσει από την υπόθεση Ντρέιφους, οι φήμες για δολοφονία του δεν έπαψαν να απασχολούν την κοινή γνώμη.


Μετάφραση: Φοίβος Ι. Πιομπίνος

Ο Γιάννης Αντωνιάδης γράφει κριτική για το βιβλίο.