Με χαρά σάς προσκαλούμε στα εγκαίνια της πρώτης ατομικής έκθεσης ζωγραφικής του σκηνογράφου Κώστα Βελινόπουλου, υπό τον τίτλο: Ο[ικ]ία Ανεστίων και Από[ρ]ω[ν] Κορα[σίδ]ων Μικρών Κυκλάδων, που θα λάβει στον χώρο τέχνης -ισμός, την Παρασκευή 22 Μαΐου 2015 και ώρα 20.00.
Πρόκειται για μία έκθεση-αποτύπωση μίας κρυμμένης, χαμένης στον χρόνο, παράδοξης γκαλερί-cabinet des curiosites, που βρισκόταν σε μία αίθουσα της Ο[ικ]ίας Ανεστίων και Από[ρ]ω[ν] Κορα[σίδ]ων Μικρών Κυκλάδων.
Ο Κώστας Βελινόπουλος κατέγραψε με το πενάκι του τους θησαυρούς αυτούς. Ο Δημήτρης Αθηνάκης επιμελήθηκε τις αποτυπώσεις και μία σπουδαία ομάδα «ερευνητών» προσπάθησε να ιχνηλατήσει την προέλευση των αντικειμένων αυτών, καθώς και να μεταφέρει τις σκέψεις όσων τα αντίκριζαν για πρώτη φορά.
Σε μία εκδρομή, αρχές φθινοπώρου, με τον Κ. στις Μικρές Κυκλάδες, σε έναν από τους σταθμούς μας (δυστυχώς, δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε πού ακριβώς), βρεθήκαμε σε μια πλαγιά, όπου στην κορυφή της υπήρχαν απομεινάρια ενός οικήματος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Περιπατητές όπως είμαστε κι οι δυο, πήραμε το δρόμο προς τα εκεί. Φτάνοντας, αποκαλύφθηκε μπροστά μας ένα ασκεπές οίκημα, με το οικόσημο να έχει απομείνει ως μόνος ιστορικός οδοδείκτης στην πάλαι ποτέ είσοδο: Ο[ικ]ία Ανεστίων και Από[ρ]ω[ν] Κορα[σίδ]ων Μικρών Κυκλάδων. Από κάτω, η υπογραφή: Αλ[βέρ]τος Πε[…]βιάν ηρχιτεκτώνησεν, χειρ Ζ[ωρ]ζή Συνοδι[νο]ύ. Μείναμε με το στόμα ανοιχτό. Μα τι να συμβαίνει εδώ, αναρωτηθήκαμε. Η χαρά της ανακάλυψης μας όπλισε με θάρρος (και ολίγον θράσος) και εισήλθαμε στα γκρέμια και στα συντρίμμια. Ημιδαιδαλώδεις διάδρομοι οδηγούσαν σε σκοτεινά δωμάτια, όπου το μόνο που έβλεπες ήταν πέτρες, φυσικά σκόνη και απομεινάρια μιας κάποτε αίγλης ― έτσι θέλαμε να πιστεύουμε.
Ακολουθώντας τους ημιδαιδαλώδεις διαδρόμους βγήκαμε στο απαγορευμένο σημείο: μία μεγάλη αίθουσα, δίχωρη, σαν αίθουσα του θρόνου, θα λέγαμε, και αποκαλύφθηκε ενώπιόν μας η απόλυτη ομορφιά ― και η τρέλα: αλυσίδες, χειροπέδες, σταντ με γλυπτά, εικόνες, προθήκες, θήκες. Έργα, έργα, παντού έργα. Όλες οι ενδείξεις μάς λένε ότι ήταν ένα σχεδόν κανονικό cabinet de curiosités.
Η οικία αυτή, όπως φημολογείται, συγκέντρωνε τις ανύπαντρες και ορφανές κορασίδες της Σύρου. Καταλήγοντας στην οικία αυτή στο νησί των Μικρών Κυκλάδων, αυτό που είχαν να κάνουν ήταν να συντηρούν το χώρο, αλλά δυστυχώς και να ικανοποιούν τις παράξενες ορέξεις γενεών και γενεών ανδρών με έναν παράδοξο τρόπο: βλέποντας.
Οι πληροφορίες μάς λένε ότι η οικία, εκτός από καταφύγιο ανεστίων και απόρων κορασίδων, ήταν άντρο οργίων του εκάστοτε κληρονόμου. Στην οικία μπαινόβγαιναν άνδρες ―Έλληνες και ξένοι― προκειμένου να ικανοποιήσουν όλες τις σεξουαλικές ορέξεις μεταξύ τους αλλά και με άνδρες ή αγόρια της Μεσογείου που ζούσαν εκεί ως υπηρέτες ―για τα μάτια του κόσμου― βοηθώντας τις πράγματι άπορες και ανέστιες κορασίδες. Ο μόνος όρος για κάθε επισκέπτη ήταν, αφού το οίκημα είχε πλέον τη φήμη του σπουδαιότερου παραδείσιου κολαστηρίου και αφού ο ιδιοκτήτης ήταν ο μέγας συλλέκτης έργων τέχνης της ανατολικής Μεσογείου, να φέρει μαζί του, αντί αντιτίμου, ένας έργο τέχνης από την περιοχή. Τους τέσσερις αιώνες λειτουργίας του οικοτροφείου, κληρονόμος ήταν ο άντρας ή αγόρι «υπηρέτης» που κατάφερνε να προσελκύσει επισκέπτη με το ωραιότερο δώρο έργο τέχνης, όπως εξηγείται παραπάνω.
Ζητήσαμε από τον έμπιστο κύκλο μας να μας βοηθήσει να ιχνηλατήσουμε την προέλευση και τη χρήση των αντικειμένων αυτών ή να προσπαθήσει να αναβιώσει σκέψεις που αυτά τα αντικείμενα είχαν προκαλέσει σε εκείνον που τα αντίκριζε για πρώτη φορά.
Τη σπουδαία αυτή ομάδα αποτελούν, κατ’ αλφαβητική σειρά, οι:
Γεωργία Αλεβιζάκη, γραφίστρια, Αντιγόνη Αμανίτου, ηθοποιός – σκηνοθέτης, Νίκος Βατόπουλος, δημοσιογράφος – αθηναιογράφος, Αλέξης Βερούκας, ζωγράφος, Γωγώ Βουδούρη, αρχιτέκτων – επιμελήτρια εκθέσεων, Ελένη Γερασιμίδου, ηθοποιός, Απόστολος Γιαγιάννος, ζωγράφος – εικαστικός, Μαρία Γιαγιάννου, συγγραφέας – επιμελήτρια εκθέσεων, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, συγγραφέας, Χρήστος Δημητρίου, κομίστας – εικαστικός, Άγγελος Έξαρχος, μαθητής γ΄ δημοτικού, Νίκος Ερηνάκης, ποιητής, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, σκηνοθέτης – σεναριογράφος, Αγγελική Ζερβού, αρχιτέκτων – urban researcher, Γιαννούλης Καρράς, ιατρός – χειρουργός, Φώτης Καλαμαντής, συγγραφέας, Μαρία Κατσουνάκη, αρθρογράφος, Φραντς Κάφκα (μάλλον), συγγραφέας, Μαίρη Κυριαζοπούλου, ζωγράφος, Βένιος Λάσκαρης, μεταλλειολόγος, Γιώργος Λυντζέρης, ζωγράφος – σκηνογράφος, Ηλίας Μαγκλίνης, συγγραφέας – δημοσιογράφος, Τζένη Μαστοράκη, ποιήτρια, Γλυκερία Μπασδέκη, ποιήτρια, Βαγγέλης Μπέκας, συγγραφέας, Ιωάννα Μπουραζοπούλου, συγγραφέας, Καίτη Νικηταΐδου, αρχιτέκτων – σχεδιάστρια επίπλων, Αγγελική Ξένου, ηθοποιός – σκηνοθέτης, Γιώργος Οικονόμου, σκηνοθέτης, Ευτυχία Παναγιώτου, ποιήτρια, Μαρία Πάουελ, σεναριογράφος – παραγωγός, Κάλλια Παπαδάκη, συγγραφέας – σεναριογράφος, Μαργαρίτα Πουρνάρα, δημοσιογράφος – κριτικός τέχνης, Δημήτρης Ρηγόπουλος, δημοσιογράφος – αθηναιογράφος, Μαρούσκα Τριαντάρη, αρχιτέκτων – εκδότρια “Κουκουνάρι”, Σώτη Τριανταφύλλου, συγγραφέας – ιστορικός, Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια Κρατικού Μουσείου Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης, Αντρέας Τσάφος, ψυχίατρος – συστημικός ψυχοθεραπευτής, Δημήτρης Φουτρής, εικαστικός.