Με κεντρικό θεματικό άξονα το φλέγον ζήτημα του περιβάλλοντος και της κλιματικής αλλαγής, το πλούσιο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023» παρουσιάζει 70 παραγωγές σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία, σε 12 περιφέρειες. Συνολικά θα παρουσιαστούν 140 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, παραστάσεων/δράσεων για παιδιά και εφήβους, χορού, εικαστικών-περφόρμανς και μουσικού θεάτρου από τις 5 Ιουλίου έως και τις 31 Αυγούστου 2023.
Το πρόγραμμα των παραστάσεων χορού:
Τα σώματα επιπλέουν στη στεριά
17, 18 Ιουλίου 2023
Αρχαιολογικός χώρος Ιερού Ποσειδώνα και Αμφιτρίτης, Τήνος
Εικαστική σύλληψη: Δέσποινα Χαριτωνίδη
Μουσική σύνθεση: Μιχάλης Καλκάνης
Χορογραφία: Δέσποινα Σανιδά-Κρεζία
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Βασίλης Ζηδιανάκης
Επιμέλεια: Ελένη Ρήγα
Χορευτές, περφόρμερ: Ειρήνη Γεωργίου, Λήδα Διώχνου, Έλτον Πέτρη, Θάνος Ραγκούσης, Φωτεινή Σταματελοπούλου, Στέφανος Τσόγκας
ΑΜΚΕ: Άτοπος – Φορέας Σύγχρονου Πολιτισμού
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μια παράσταση που αντλεί πληροφορίες από επιστημονικές και ανθρωπολογικές έρευνες και τις μετουσιώνει σε μια εικαστική, χορογραφική και μουσική σύλληψη με ανατρεπτικό χαρακτήρα. Η περφόρμανς εστιάζει στην προστασία της βιοποικιλότητας στη Μεσόγειο Θάλασσα και στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής σε ανθρώπινους και μη ανθρώπινους οργανισμούς. Με αφετηρία τα εισβλητικά ξενικά είδη, όπως λεοντόψαρα, λαγοκέφαλοι, μοβ μέδουσες κ.ά., τα οποία μεταφέρονται στις ειδικές δεξαμενές των πλοίων μαζί με το θαλασσινό νερό που χρησιμοποιούν για να διατηρήσουν τη σταθερότητά τους, στοχαζόμαστε πάνω στην ευαλωτότητα όλων των «θαλάσσιων σωμάτων». Το έργο ενημερώνεται από την τοποθεσία που λαμβάνει χώρα – εδώ, ο σκληροτράχηλος θεός της θάλασσας αποκτά θετικό πρόσημο ως θαυματουργός γιατρός. Ο συμβολικός χαρακτήρας της θεραπείας μεταφέρει μηνύματα ελπίδας για το μέλλον του πλανήτη και παρηγοριάς απέναντι στην περιβαλλοντική θλίψη.
Ευρώτας
20, 21 Ιουλίου 2023
Πρόπυλο και κήπος Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης
Μουσική σύνθεση: Μανώλης Μανουσάκης
Χορογραφία: Κατερίνα Σκιαδά
Χορεύουν: Σάνια Στριμπάκου, Γιάννα Φιλιπποπούλου, Ιωάννα Αποστόλου, Νίκος Δραγώνας, Επαμεινώνδας Δαμόπουλος
ΑΜΚΕ: ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ
Με το έργο Ευρώτας επιχειρείται ένα ηχηρό καλλιτεχνικό σχόλιο για τη σχέση του ανθρώπου με τη Φύση και την αναγκαιότητα της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος στο πέρασμα των γενεών. Η ροή των δράσεων των πέντε –διαφορετικής ηλικίας– ερμηνευτών, με το φυσικό φως της μέρας, καλεί τους θεατές να εστιάσουν σε μια δράση που πραγματοποιείται άλλοτε κοντά κι άλλοτε μακριά τους, ώστε να την αντιληφθούν μέσα από τον χώρο και τον χρόνο. Οι θεατές καλούνται σε έναν περίπατο με στάσεις στις οποίες θα αλλάζουν κάθε φορά το οπτικό τους πεδίο, ώστε να μπορέσουν να αφουγκραστούν το τοπίο, όσο και να συνειδητοποιήσουν τις ανθρώπινες παρεμβάσεις που το αλλοιώνουν, αναδεικνύοντας το «στοίχημα» της συνύπαρξης. Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Μανώλη Μανουσάκη άλλοτε ταξιδεύει το κοινό δίπλα στον ποταμό και άλλοτε μέσα στην πόλη. Αυτή η εναλλαγή θα γεννήσει ερωτήματα. Στόχος ο Ευρώτας να ευαισθητοποιήσει το κοινό και να θέσει ερωτήματα πάνω στη συνύπαρξη ανθρώπου και Φύσης.
Running Dry
29, 30 Ιουλίου 2023
Νεκρομαντείο Αχέροντα, Πρέβεζα
Χορογραφία: Άρια Μπουμπάκη
Περφόρμερ: Μαρία Φουντούλη, Δήμητρα Μερτζάνη και γυναίκες κάτοικοι του Δήμου Πάργας
Δραματουργία: Εύη Δημητροπούλου
Ειδικές κατασκευές: Βασίλης Σκανδάλης
Οργάνωση παραγωγής: Μαριάννα Πανουργιά
ΑΜΚΕ: ΣΕΡΕΝΤΙΠΙΤΙ
Το σώμα είναι γη. Κουβαλάει ποτάμια. Οι υδάτινες μάζες τους κινούνται μέσα μας, μας διατρέχουν και μας κινούν. Το νερό δεν είναι άλλο από εμάς. Είναι η πρώτη συγγενής μας και το πρώτο φάρμακο στο οποίο στρεφόμαστε. Όσο δηλητηριάζουμε και εξαντλούμε τους υδάτινους πόρους μας, πώς θα καθαρίζουμε τις πληγές μας;
Η παράσταση Running Dry καλεί τους θεατές σε μια χορευτική περφόρμανς όπου το νερό επιστρέφει ως Ερινύα, ως αρχέγονη ορμή. Οι Ερινύες δεν μπορούν να υπάρξουν ερήμην του άγριου. Αυτό καλούν: το αδάμαστο, υπερασπιζόμενες τα άγρια τοπία της ψυχής. Ερινύα είναι η λειψυδρία, η ξηρασία, η πλημμύρα, η στάθμη της θάλασσας που ανεβαίνει, το ποτάμι που στερεύει, το δέρμα που ζαρώνει. Δεν αποτελεί τιμωρία, αλλά γίνεται γνώση. Τα χορευτικά σώματα επιστρέφουν στο νερό/ την αρχαιότερη άγρια συγγενή τους και μέσω κινητικών κυμάτων, φωνών, εξομολογήσεων και χειρονομιών ξεδιπλώνουν προσωπικούς υδάτινους χάρτες σωματικών μνημών και υφαίνουν έναν κόσμο φωτεινής συνύπαρξης.
Οι χρησμοί του νερού
31 Ιουλίου, 1 Αυγούστου 2023
Αρχαιολογικός χώρος Δελφών
Σκηνοθεσία, χορογραφία: Αποστολία Παπαδαμάκη
Πρωτότυπη μουσική: Τρύφων Κουτσουρέλης
Δραματουργία: Αποστολία Παπαδαμάκη, Παναγιώτης Γκιόκας
Πρωτότυπη κειμενογραφία, στιχουργία: Παναγιώτης Γκιόκας
Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Επιστημονική συνεργάτιδα: Μαριλένα Τσακουμάκη, Δρ αρχαιολόγος
Διδασκαλία εκφοράς και προσωδίας αρχαίας ελληνικής γλώσσας: Ελένη Κουλιζάκη
Υπεύθυνος φωτογραφίας, graphic/ visual designer: Αρείων Στεφανίδης
Κινηματογράφηση: Τζώρτζης Γρηγοράκης
Επί σκηνής θα βρίσκονται: Δημήτρης Γκοτσόπουλος (Eρευνητής, αρχαιολόγος),
Μαρία Παπαγεωργίου (Πυθία), Αποστολία Παπαδαμάκη (Μνημοσύνη) | Μούσες: Μαίρη Γιαννούλα, Μαρία Πηνελόπη Κασιδόκωστα, Χριστιάννα Κατσιμπράκη, Κωνσταντίνα Λιόντου, Εβίνη Παντελάκη, Μαρία Παπακωνσταντίνου, Ηλιάνα Παρασκευοπούλου, Νατάσα Σαραντοπούλου, Δάφνη Σταθάτου
Διεύθυνση παραγωγής: MENTOR / Παναγιώτης Γκιόκας, Βιργινία Βασιλάκου, Γιάννης Παππάς
ΑΜΚΕ: QUASI STELLAR
Η σκηνοθέτρια και χορογράφος Αποστολία Παπαδαμάκη στη νέα πρωτότυπη παράσταση Οι χρησμοί του νερού προχωρά στη δημιουργία μιας σπονδυλωτής, διαδραστικής και συμμετοχικής site-specific περφόρμανς που συνδέει την κλιματική αλλαγή και την παγκόσμια κρίση του νερού με το μυθικό υπόβαθρο και τη λατρεία του Απόλλωνα στους Δελφούς. Μέσα από μια νοηματική πορεία, φιλοδοξεί να συνδέσει επιστημονικές ανακαλύψεις και πορίσματα, ιστορικά γεγονότα, μυθικές οντότητες και υψηλά νοήματα, συνδέοντας τις έρευνες για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην ευρύτερη περιοχή των Δελφών και τις συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας στον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής με την παγκόσμια κρίση του νερού. Η παράσταση ξεπερνά τα παραδοσιακά όρια, χρησιμοποιώντας τη δύναμη της τέχνης για να προσελκύσει το κοινό πνευματικά και συναισθηματικά. Λειτουργεί ως υπενθύμιση της ευθύνης της ανθρωπότητας να προστατεύσει τον πιο πολύτιμο πόρο του πλανήτη και ενθαρρύνει τη συλλογική δράση για τον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Η κάθε παράσταση αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος διαδραματίζεται στις 6.30-7.30, κατά την ανατολή του ηλίου, στον Ναό της Αθηνάς Προναίας και το δεύτερο μέρος στις 20.00-21.10 στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών. Η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική και για τα δύο μέρη.
Commedia Divina
11, 12 Αυγούστου 2023
Μετοχιακό Συγκρότημα Νέων Φλογητών, Χαλκιδική
Χορευτές του Βορρά
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Τατιάνα Παπαδοπούλου
Χορογραφία, σκηνοθεσία: Τατιάνα Παπαδοπούλου
Μουσική σύνθεση: Αλέξανδρος Ραΐδης
Δραματουργία, ελεύθερη απόδοση: Κατερίνα Διακουμοπούλου
Σκηνογραφία, κoστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας
Βοηθός χορογράφου, επιμέλεια κίνησης: Eυγενία Ψωμιάδου
Video art: Σωτήρης Τσολάκης
Σχεδιασμός φωτισμών: Τατιάνα Παπαδοπούλου
Οργάνωση παραγωγής: Γιάννης Αγγελάκης, Παναγιώτης Ασνάις
Bοηθός παραγωγής: Καλλιφώνη Σαραντάκου
Ερμηνεύουν: Απόστολος Κουσίνας, Ευδοκία Μιμιλίδη, Ευγενία Ψωμιάδου
ΑΜΚΕ: Εταιρεία χορευτικής ομάδας Τατιάνα Παπαδοπούλου – Αρετή Κουτσικοπούλου
Oι Χορευτές του Βορρά παρουσιάζουν τη νέα παράσταση Commedia Divina σε χορογραφία και σκηνοθεσία Τατιάνας Παπαδοπούλου, όπου μεταγράφουν σκηνικά το ταξίδι του Δάντη στους τρεις μεταιχμιακούς προορισμούς Κόλαση – Καθαρτήριο – Παράδεισος υπό το πρίσμα της κλιματικής αλλαγής.
Το εμβληματικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας Θεία Κωμωδία του Δάντη αποτελεί μια σύγχρονη περιβαλλοντική αλληγορία. Πρόκειται για μια συγκλονιστική αποτύπωση της άρρηκτης σχέσης του ανθρώπου με τη φύση. Το ταξίδι του ποιητή στα τρία Βασίλεια των νεκρών της καθολικής κοσμοθεωρίας περιλαμβάνει «περιηγητικές» περιγραφές του κόσμου των νεκρών. Οι σύγχρονες κοινότητες αισθάνονται πλέον τις περιβαλλοντικές πιέσεις και αναζητούν διέξοδο, έτσι όπως και ο ποιητής αναζητά την έξοδο. Μεταβαίνοντας από την υπερθερμασμένη Κόλαση στο Καθαρτήριο, όπου η φύση «ομαλοποιείται», καταλήγει στον Παράδεισο, την απόλυτη εναρμόνιση, την επανασύνδεση του ανθρώπου με τη φύση.
Η ανάσα του κόσμου
22, 23 Αυγούστου 2023
Αρχαίο Θέατρο Δίου, Πιερία
Χορογραφία: Μαριέλα Νέστορα
Συν-δημιουργία, ερμηνεία: Ιωάννα Τουμπακάρη, Γιάννης Τσιγκρής, Παγώνα Μπουλμπασάκου
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, σχεδιασμός ήχου: Ανάργυρος Δενιόζος, Γιώργος Κρίμπερης, Ρενάτο Κούση
Κοστούμια: Ελευθερία Αράπογλου – DIGITARIA
Σύμβουλος δραματουργίας: Mårten Spångberg
ΑΜΚΕ: YELP dancecο.
Το νέο χορογραφικό έργο Η ανάσα του κόσμου της Μαριέλας Νέστορα / YELP danceco. εστιάζει στην αναπνοή ως τη βιωματική σχέση του σώματος με τον κόσμο. Σε έναν κλιματικά μεταβαλλόμενο κόσμο, τα φυτά είναι οι πιο σημαντικοί μας συν-κάτοικοι. Βρισκόμαστε σε μια σχέση καθολικής αμοιβαιότητας μαζί τους. Εισπνέουμε το οξυγόνο που εκπνέουν και εισπνέουν το διοξείδιο που εκπνέουμε. Πώς μπορούμε να ανακινήσουμε τις οικολογικές συγγένειες που καλλιεργούν τις έννοιες της φροντίδας και της αμοιβαιότητας;
Τρεις χορευτές και τρεις μουσικοί συνυφαίνουν τη δημιουργία που αναδεικνύει την αναπνοή ως κόμβο βιολογικό, ψυχολογικό, υπαρξιακό και πνευματικό καθώς διερευνά τρόπους συνύπαρξης και αλληλεπίδρασης μεταξύ διαφορετικών σωμάτων. Η ανάσα του κόσμου συντονίζεται χρονικά με τη δύση του ηλίου, ευαισθητοποιεί την ενσυναίσθηση και υπογραμμίζει το μοναδικό της αντίληψης του κάθε θεατή. Ο εφήμερος «οργανισμός» της παράστασης γίνεται αντιληπτός ως μέρος ενός άλλου μεγαλύτερου οικοσυστήματος και η ανάσα του κόσμου ενεργοποιείται ως εμπειρία αλλά και ως σύναξη διαφορετικών ειδών.
NEMESIS
23, 24 Αυγούστου 2023
Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας
Σύλληψη, χορογραφία: Γιώργος Χρηστάκης
Πιάνο: Χρήστος Καρνάβας
Φωτισμοί: Γιώργος Καρακουλάκης
Χορεύουν: Ειρήνη Μαυροματάκη, Φαίη Μάλαμα, Έλλη Μπογιάκη, Κλητώ Τσιγκρή, Ελένη Κόντζιλα, Ιόλη Σπηλιοπούλου, Σωτήρης Ταχτσόγλου, Αλέκος Μπλάτζε, Γιώργος Χρηστάκης
ΑΜΚΕ: DAGIPOLI DANCE Co
Η νέα παράσταση NEMESIS, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Γιώργου Χρηστάκη, ιδρυτή της ομάδας σύγχρονου χορού Dagipoli Dance Co, ερευνά τη σχέση ανάμεσα στο σώμα του ανθρώπου και το περιβάλλον, το οικοσύστημα και την κλιματική αλλαγή, και ξεχωρίζει τον σημαντικό ρόλο που παίζει στην ισορροπία τους ο παράγων άνθρωπος, δηλαδή η ανθρώπινη συμπεριφορά.
Αν αποδοθεί ο ρόλος του οικοσυστήματος – κλιματικής αλλαγής στο ανθρώπινο σώμα, θα παρατηρηθεί ότι ο εκφυλισμός και των δύο κατά βάση οφείλεται στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικές, οικονομικές, ταξικές, εθνικές, ψυχολογικές παραμέτρους και επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, το NEMESIS ερευνά το φάσμα και τις διαδικασίες ανταπόκρισης και αποτελεσματικής αντιμετώπισής της, σε σχέση με τον άνθρωπο και το σώμα και πιο συγκεκριμένα το ανάπηρο σώμα. Γι’ αυτό και το έργο κάνει προτάσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής πάνω σε αυτό, αλλά και των ανθρώπινων συμπεριφορών πάνω στις δύο αυτές οργανικές έννοιες (σώμα / ανάπηρο σώμα), με συζεύξεις, ταυτίσεις και αλληλεπιδράσεις ανάμεσά τους.
Μια κουκκίδα ευτοπία
26, 27 Αυγούστου 2023
Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας Αρέθουσα
Σύλληψη, χορογραφία: Ζωή Ευσταθίου
Χορευτές: Θέµις-Αριάδνη Ανδρεουλάκη, Χριστίνα Σκουτέλα
Πρωτότυπη μουσική, live composition: Tζεφ Βάνγκερ
ΑΜΚΕ: ANEMA
Το έργο Μια κουκκίδα ευτοπία βασίζεται στη σχέση της προσλαμβανόμενης χωρικής και χρονικής απόστασης της κλιματικής κρίσης µε τη διαμόρφωση θετικών συναισθημάτων και εσωτερικών κινήτρων για την ατομική και συλλογική δέσμευση προς την επιβράδυνσή της. Η χορογράφος Ζωή Ευσταθίου διερευνά την έννοια της απόστασης, διαμορφώνοντας σχέσεις αλληλεξάρτησης και αυτονομίας, καθώς και συλλογικής προσπάθειας. Οι χορευτές επικεντρώνονται στα θετικά συναισθήματα και τα συνδέουν µε τη δέσμευση του ατόμου και της κοινωνίας προς την κλιματική αλλαγή. Συγκεκριμένα, ακολουθούνται κινησιολογικές διαδρομές και αλληλεπιδράσεις επίμονες, υποκινούμενες από εσωτερικά κίνητρα, οι οποίες δύνανται να τους καθοδηγήσουν σε µια έρευνα συλλογικής πράξης. Όπως µαρτυρά και ο τίτλος, η παράσταση αναζητά και διαμορφώνει, µέσω της τέχνης του χορού, των πολυμέσων και της σύγχρονης ηλεκτρονικής µουσικής, µια ευτοπία, έναν υπαρκτό τόπο και τρόπο επιβράδυνσης της κλιματικής κρίσης µέσω των θετικών συναισθημάτων.
Το δάκρυ
30, 31 Αυγούστου 2023
Οθωμανικό Λουτρό, Κάστρο Χίου
Ιδέα, σύλληψη, δημιουργική ομάδα: Εύη Σούλη, Μαριλένα Γεωργαντζή, Κώστας Θεοδωράκης
Σκηνοθεσία, χορογραφία: Εύη Σούλη
Μουσική επιμέλεια, σύνθεση: Γιαν Βαν Αγγελόπουλος
Σκηνικά, εικαστική επιμέλεια: Μαριλένα Γεωργαντζή
Κοστούμια: 2WO+1NE=2
Υπεύθυνος έρευνας, οργάνωση παραγωγής: Κώστας Θεοδωράκης
Ερμηνεύουν: Μαρία Βούρου, Έλσα Σίσκου, Θέμις Χατζή, Μικές Γλύκας
ΑΜΚΕ: Ομάδα Σύγχρονου Χορού Stereo Nero
«Αν δεν ευδοκιμείς σε έναν τόπο, σκέψου μήπως δεν φταις εσύ αλλά το περιβάλλον σου…» Η ομάδα Στέρεο Νερό ακολουθεί τη ζωή των κατοίκων στα Μαστιχοχώρια της Χίου και αναλύει τη σύνδεσή τους με τον κύκλο ζωής «του δέντρου που δακρύζει». Μέσα από ποιητικές εικόνες και κινητικά μοτίβα, παρατηρεί τα μοναδικά χαρακτηριστικά του τοπικού μικροκλίματος και ερευνά τη δημιουργία της αντίστοιχης κουλτούρας. Εστιάζοντας στο διαρκώς μεταβαλλόμενο καιρικό σύστημα, η περφόρμανς Το δάκρυ θέτει ερωτήματα για την ευθραυστότητα της συμβίωσης ανθρώπινου και μη ανθρώπινου και την απώλεια της εγγεγραμμένης συλλογικής εμπειρίας. Μελετώντας την παρούσα συνθήκη, μέσα από μαρτυρίες, αρχειακό υλικό και πολιτιστικές αναφορές της Χίου, και υπό το πρίσμα μιας κλιματικής αλλαγής σε εξέλιξη, οι ερμηνευτές δημιουργούν μια κοινότητα με νέα χαρακτηριστικά, που έρχεται από το μέλλον. Το οικείο πλέκεται με το ανοίκειο, καθώς ο άνθρωπος προσπαθεί να βρει τη θέση του στα αναδυόμενα περιβάλλοντα.
Διαβάστε επίσης:
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Το φιλόδοξο και πολυδιάστατο φετινό πρόγραμμα
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Ανακοινώθηκαν οι παραγωγές που επιλέχθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Οι μουσικές εκδηλώσεις
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Οι θεατρικές παραστάσεις
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Το εικαστικό πρόγραμμα
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Παραστάσεις και δράσεις για παιδιά και εφήβους