Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2024 – Οι παραστάσεις χορού:

Afternoon dances
10, 11 Ιουλίου 2024 / Ώρα έναρξης: 19:30
Αρχαιολογικό Μουσείο Νεμέας, Αύλειος χώρος

  • Χορογραφία: Δημήτρης Μυτιληναίος
  • Μουσική σύνθεση: Άντης Σκορδής
  • Χορεύουν: Βεατρίκη Καπνίση, Παγώνα Μπουλμπασάκου, Δημήτρης Μυτιληναίος, Σπύρος Ντόγκας
  • Οργάνωση παραγωγής: Όλγα Τσατσούλη
  • ΑΜΚΕ: howtomakeyourlifeharder

Το νέο έργο του χορογράφου και χορευτή Δημήτρη Μυτιληναίου με τίτλο Afternoon dances προτείνει μια χορογραφική γλώσσα πιο οριζόντια, λιγότερο ανταγωνιστική και χωρίς προσωπείο. Το Afternoon dances θα μπορούσε να το περιγράψει κάποιος ως ένα υβριδικό έργο που αντλεί πρώτες ύλες από το κλασικό μπαλέτο και τις αντικρούει με χορογραφικά εργαλεία του μεταμοντέρνου και σύγχρονου χορού. Υπό τους ήχους κρουστών οργάνων, οι χορευτές εμφανίζονται σε διάφορους συνδυασμούς με σόλο, ντουέτα, τρίο αλλά και ως κουαρτέτο, με μόνα αισθητικά μέσα την κίνηση και τη μουσική.

hot dark matter
18, 19 Ιουλίου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:30
Ανάκτορο Νέστορα, Πύλος

  • Σύλληψη, χορογραφία: Ζωή Ευσταθίου
  • Συνδημιουργία, ερμηνεία: Θέμις-Αριάδνη Ανδρεουλάκη, Πετρίνα Γιαννάκου, Ναταλία Μπάκα, Ευίνη Παντελάκη
  • Απαγγελία, φωνή: Έλενα Τοπαλίδου
  • Πρωτότυπη μουσική: Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Μαρία Αθανασοπούλου
  • Φωτογραφίες: Μελίνα Μπουκουβάλα
  • ΑΜΚΕ: ANEMA

Το έργο hot dark matter, σε σύλληψη και χορογραφία της Ζωής Ευσταθίου, εξερευνά και παραλληλίζει το «πέρασμα» των προσφύγων με το πέρασμα από τον ουρανό στη γη και την υποδοχή του πρόσφυγα με την άφιξη μιας θερμής σκοτεινής ύλης, μιας αριστερόστροφης δίνης που μεταφέρει πληροφορία, μιας αμφιλεγόμενης μάζας.

Το hot dark matter είναι ένα πρόγραμμα ανίχνευσης σωμάτων, σε ωκεάνια βάθη, ένα πρόγραμμα ανίχνευσης της «Οδύσσειας» των προσφύγων που εκπέμπονται από χώρες ξένες. Με βασική εστίαση στο σώμα του χορευτή που κινείται αριστερόστροφα και στην προσπάθειά του να κινηθεί προς το φως, διαμορφώνονται οι έννοιες του αποκλεισμού και της ενσωμάτωσης, της διομαδικής επαφής και της σύγκρουσης. Το έργο ακροβατεί στην ύπαρξη ή μη ρεαλιστικής σύγκρουσης κατά την υποδοχή της θερμής σκοτεινής ύλης και τα σώματα συγκρούονται, συγχρονίζονται, ενσωματώνονται, αποκλείονται και πορεύονται μαζί.

hot dark mattter, φωτο Μ. Μπουκουβάλα

PROMETHEUS 2024 (unbound bodies)
2, 3 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:00
Γυμνάσιο Αρχαίας Ολυμπίας

  • Σύλληψη, χορογραφία: Σπύρος Κουβαράς
  • Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Κορίνα Κοτσίρη
  • Δραματουργία: Στέλλα Δημητρακοπούλου
  • Πρωτότυπη μουσική: Θανάσης Κουμεντέρης
  • Κοστούμια: Kenneth Haarstrich
  • Εικαστική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Νασιούλα
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Θωμάς Οικονομάκος
  • Βοηθός χορογράφου: Αλέξανδρος Ζαρμακούπης
  • Ηχητικός σχεδιασμός, επεξεργασία: Studio 19st
  • Ειδικές κατασκευές: 3D Art Theming
  • Οπτικό υλικό: Γιώργος Μπακάλης
  • Χορεύουν: Χριστίνα Καραγιάννη, Λουκιανή Παπαδάκη, Elton Petri, Σπύρος Κουβαράς
  • ΑΜΚΕ: SYNTHESIS 748 Dance Co.

Αντλώντας έμπνευση από τον μύθο του Προμηθέα, ο Σπύρος Κουβαράς συνεχίζει τις χορογραφικές εξερευνήσεις του στη συλλογική μας μνήμη και, με όχημα την κίνηση, τον ήχο και την εικόνα, καταπιάνεται με τον μνημειώδη αγώνα του μυθικού ήρωα, επιχειρώντας να διερευνήσει τους παραλληλισμούς μεταξύ τού τότε και της σύγχρονης ιστορίας. Ο χορογράφος «μεταφέρει» το σώμα στο εύθραυστο παρόν και παράλληλα διαβλέπει να κρύβεται πίσω από τον μύθο ένα όνειρο για το μέλλον. Παίζει με τους ετεροκαθορισμούς του χρόνου ενώ η πρωτότυπη ηλεκτροακουστική μουσική και η surround ηχητική εγκατάσταση συμπαρασύρουν τους ερμηνευτές σε έναν χορό μέσα από τον οποίο αναδύονται μορφές που θυμίζουν τοπία του ασυνείδητου.

Χορογραφική εξέγερση ή απελευθερωτικό μανιφέστο; Το PROMETHEUS 2024 (unbound bodies) προτάσσει την περήφανη ανεξαρτησία ενός ηρωισμού που εξερευνά τα ασυμβίβαστα όρια της φαντασίας και μας δείχνει το σημερινό πεδίο μάχης που είναι ο ίδιος ο πολιτισμός μας. Εστιάζει έτσι στην ανθρωπολογική διάσταση του μύθου, μεταφέροντας στον σύγχρονο, ευμετάβλητο κόσμο ένα κρίσιμο ερώτημα: Μπορεί ο άνθρωπος να σώσει τον άνθρωπο;

CRASH…forming
5, 6 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:30
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης

  • Σύλληψη, χορογραφία: Γιώργος Χρηστάκης
  • Πιάνο: Κώστας Λειβαδάς, Χρήστος Καρνάβας
  • Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Καρακουλάκης
  • Χορεύουν: Ειρήνη Μαυροματάκη, Teresa Brunetti, Giorgia Bruno, Marta Calusso, Roy Ilagou, Elena Ricci, Rosanna Spolsino, Chiara Rosati, Αναστάσης Κολοβός, Ελένη Κόντζιλα, Μαίρη Γιαννούλα, Έλλη Μπογιάκη, Σωτήρης Ταχτσόγλου, Γιώργος Χρηστάκης
  • ΑΜΚΕ: DAGIPOLI DANCE Co.

Σύγκρουση είναι η κατάσταση στην οποία εμπλέκονται άτομα ή ομάδες όταν υπάρχει διαφορά μεταξύ τους. Η διαφορά μπορεί να είναι πραγματική ή συμβολική και να πάρει τη μορφή πολιτισμικών και κοινωνικών κανόνων, στόχων και προσδοκιών, αξιών, ενδιαφερόντων, πεποιθήσεων, αντιλήψεων, απόψεων και συμφερόντων. Η αναπηρία και το ανάπηρο σώμα είναι από μόνα τους ξένα, άγνωστα και γι’ αυτό συγκρουσιακά. Εδώ ακριβώς ξεκινάει η σύγκρουση. Το άγνωστο φοβίζει, απειλεί τη συνοχή της ταυτότητας και δημιουργεί ρωγμή στο κυρίαρχο κανονιστικό περιβάλλον. Φαίνεται πως η DAGIPOLI DANCE Co., στα είκοσι χρόνια της ενεργής πορείας της (που γιορτάζονται αυτή τη χρονιά), έχει δημιουργήσει τη ρωγμή, που είναι προϋπόθεση για να έρθει μια απαραίτητη αλλαγή. Η σύγκρουση είναι η αρχή και το μέσο για ν’ αλλάξουν οι άλλοι, να διαλυθούν τοξικές-αδιέξοδες σχέσεις, να εγκατασταθούν καινούριες, δυναμικές, πρωτοπόρες και συμπεριληπτικές διαδράσεις.

Ο χορός του θανάτου
12, 13 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 19:00
Αρχαίο Θέατρο Γυθείου

  • Σύλληψη, χορογραφία: Ίρις Καραγιάν
  • Μουσική: Νίκος Βελιώτης
  • Χορεύουν: Μαρία Βούρου, Μάνος Κότσαρης, Δανάη Παζιργιαννίδη, Γιάννης Τσιγκρής
  • ΑΜΚΕ: ΖΗΤΑ, ομάδα σύγχρονου χορού

Το έργο Ο χορός του θανάτου, σε σύλληψη και χορογραφία Ίριδας Καραγιάν, εστιάζει στην έννοια της σύγκρουσης εν καιρώ πολέμου, ένα επίκαιρο και βαθιά συγκινησιακό θέμα. Αντλώντας έμπνευση από το ζωγραφικό έργο του Γερμανού καλλιτέχνη Όττο Ντιξ Ο πόλεμος [Der Krieg, 1929-1932], καθώς και από τη συλλογή του από πενήντα χαρακτικά και γκραβούρες (1924), η Ίρις Καραγιάν χορογραφεί μια παράσταση με πολιτικά, εξπρεσιονιστικά και αλληγορικά στοιχεία που συνδυάζει τους τομείς του χορού και της μουσικής. Κινούμενη ανάμεσα σε αντίθετους πόλους όπως το χάος και η αρμονία, η σύγκρουση και η σύμπνοια, η ένταση και η ηρεμία, η παράσταση θα ενεργοποιήσει το Αρχαίο Θέατρο του Γυθείου με την ενέργεια της κίνησης των τεσσάρων χορευτών, δημιουργώντας ένα δυνατό και πυκνό χορογραφικό αφήγημα πάνω στην έννοια της σύγκρουσης.

Touching Faultlines, Ermira Goro

Touching Faultlines
23, 24 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 18:00
Ρωμαϊκό Ωδείο Αρχαίας Γόρτυνας

  • Χορογραφία: Ερμίρα Γκόρο
  • Εικαστικοί καλλιτέχνες: Ίρια Βρεττού, Λητώ Κάττου, Πέτρος Μώρης, Άννα Παπαθανασίου, Εύα Παπαμαργαρίτη, Πάνος Προφήτης, Ελένη Τωμαδάκη, Enrico Floriddia & Fredj Moussa, Areej Huniti & Eliza Goldox
  • Επιμέλεια: Αγγελική Τζωρτζακάκη, Πάνος Γιαννικόπουλος
  • Παραγωγή: Φοίβος Πετρόπουλος & Wild Reeds
  • Γραφιστικά και οπτική ταυτότητα: Bend
  • ΑΜΚΕ: WILD REEDS

Το διήμερο δράσεων Τouching Faultlines φέρνει σε διάλογο σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές με το Ρωμαϊκό Ωδείο της Γόρτυνας, μέσα από το πρίσμα του γεωλογικού χρόνου και της κίνησης, εστιάζοντας στις ρήξεις και στις εντάσεις ως σημεία επαφής. Η σχέση του γεωλογικού και του ιστορικού παρελθόντος αναδύεται στο παρόν με επιτελεστικές δράσεις, χορό, γλυπτικές και οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις αλλά και κείμενα και ηχητικές παρεμβάσεις. Οι καλλιτέχνες ανταποκρίνονται στις αποκλίνουσες και συγκλίνουσες κινήσεις τεκτονικών πλακών, ηφαιστειακές εκρήξεις και σεισμικές δονήσεις και στις πολιτικές και πολιτισμικές συνδηλώσεις τους.

Το Τouching Faultlines επιχειρεί να δημιουργήσει χώρο για αφηγήσεις που συμπεριλαμβάνουν τις έννοιες της αέναης κίνησης, της εκτόνωσης, της ρήξης αλλά και της απελευθέρωσης και της αναδόμησης. Είτε πρόκειται για τη γλώσσα, είτε για το φύλο, είτε για τη γεωπολιτική διάσταση που συχνά τα πλαισιώνει, η τριβή και η αντιπαράθεση προϋποθέτει την ύπαρξη μιας επιτελεστικής ζώνης επαφής. Μέσα σε αυτή τη ζώνη, η ένταση εκδηλώνεται εκεί όπου υπάρχει κίνηση. Αν τα σημεία σύγκρουσης θεωρηθούν επιφάνειες επαφής, τι μπορούμε να μάθουμε παρατηρώντας τα γεωλογικά σώματα και τις μετακινήσεις τους στη λεκάνη της Μεσογείου;

Across time
26, 27 Αυγούστου 2024 / Ώρα έναρξης: 21:15
Επταπύργιο, Θεσσαλονίκη

  • Xορογραφία, περφόρμανς: Δροσιά Τριαντάκη
  • Mουσική σύνθεση, τεχνική και σκηνοθετική επιμέλεια: Dani Joss
  • Μουσική σύνθεση: Ζήσης Σέγκλιας
  • Πρωτότυπο κείμενο, επιμέλεια: Χρήστος Τζιώκος
  • Περφόρμανς: Μαρία Σαρηγιαννίδου, Άννα Θωίδου, Κωνσταντίνα Χατζησταύρου
  • ΑΜΚΕ: Die Wolke Art Group

H παράσταση σύγχρονου χορού Across time, σε χορογραφία Δροσιάς Τριαντάκη, εξερευνά την έννοια της σύγκρουσης με δομικό υλικό αναφορές και παραπομπές σε εικόνες, κείμενα, και ήχους από την αρχαιότητα ως και σήμερα, που αντηχούν στην αντίληψη μέσω της αναγνωρισιμότητάς τους. Το έργο ακολουθεί ένα πρωτότυπο σενάριο, φτιαγμένο συνδυάζοντας νέο κείμενο με λεκτικά και σκηνοθετικά αποσπάσματα από έργα όπως η Έρημη χώρα του Τ.Σ. Έλιοτ, ο Μακμπέθ του Σαίξπηρ, οι Βάκχες, και πλήθος άλλων διαχρονικών αναφορών. Επιπλέον, στιγμές από τον κινηματογράφο, τη μουσική, τη ζωγραφική και τη μυθολογία εμπνέουν τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία της παράστασης, προσδίδοντας έναν χαρακτήρα που αποτελεί το παραστατικό ανάλογο της διακειμενικότητας. Το Across time περιλαμβάνει πρωτότυπη μουσική, ηχητικό σχεδιασμό σε μορφή τετραφωνικού surround, καθώς και υπέρτιτλους με μεταφράσεις των κειμένων στα ελληνικά.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: CRASH forming, photo jiorgos

Διαβάστε επίσης:

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2024: Το πλούσιο φετινό πρόγραμμα