Οι 140 εκδηλώσεις και δρώμενα ξεδιπλώνουν για δύο μήνες, από τις 15 Ιουλίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2021, έναν πολύχρωμο ιστό σε ναούς, κάστρα, μνημεία, ιερά νησιά, αρχαίες πόλεις, γεφύρια και μουσεία. Πρόκειται για χώρους που επέλεξε η επιτροπή αξιολόγησης, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ -σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3028/2002. Οι εκδηλώσεις ενώνονται μαζί με τους ιστορικούς χώρους και δημιουργούν έναν αγωγό σύνδεσης του παρελθόντος με το παρόν του σύγχρονου πολιτισμού.
«Όπως είχαμε πει και πέρσι, αυτό το πρόγραμμα φέρνει πολύ κοντά τη σύγχρονη δημιουργία με την πολιτιστική κληρονομιά, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα μουσεία. Είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει η χώρα μας να μπορεί το πολύτιμο πολιτιστικό της απόθεμα να το συνδυάζει με εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ερμηνείες και καλλιτεχνικές δημιουργίες, οι οποίες στην ουσία επιτρέπουν και μια διαφορετική ανάγνωση στο ίδιο το μνημειακό μας απόθεμα», δήλωσε σήμερα η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, από το αμφιθέατρο του ΥΠΠΟΑ, κατά την παρουσίαση του προγράμματος του θεσμού για το 2021.
Οι προτάσεις που επιλέχθηκαν από ειδική επιτροπή του ΥΠΠΟΑ, κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης, μέσω της ηλεκτρονικής πύλης Πολιτιστικών Φορέων του ΥΠΠΟΑ drasis.culture.gr, συγκροτούν ένα πολυποίκιλο πρόγραμμα. Κάθε ξεχωριστό δρώμενο συνδυάζει διάφορους τομείς τέχνης: Μουσική, Θέατρο, Χορός, Μουσικό Θέατρο, Εικαστικές Τέχνες/performances, Παραστάσεις/δράσεις για παιδιά και εφήβους. Πιο συγκεκριμένα, οι φετινές παραστάσεις θα παιχτούν σε 66 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία σε 51 περιφερειακές ενότητες. Πρόκειται για 27 θεατρικές, 15 μουσικές, 8 χορού, 8 μουσικού θεάτρου, 6 παιδικού θεάτρου και 6 εικαστικές δράσεις. Όλες οι παραγωγές αναπτύχθηκαν από τις προτάσεις πρωτότυπης δημιουργίας που επιλέχθηκαν από την αρμόδια επιτροπή και οι οποίες βασίστηκαν σε έναν από τους εξής θεματικούς άξονες, με σκοπό την ανάπτυξη συνεργειών και συνθέσεων πολιτιστικής κληρονομιάς και σύγχρονης δημιουργίας: Μυθολογία, Τραγικά σπαράγματα, Βυζάντιο, Μεσαίωνας – Αναγέννηση – Μπαρόκ, Κλασικισμός – Ρομαντισμός, Παγκόσμια και Ελληνική Λογοτεχνία, Η πόλις.
«Όπως είχαμε πει και πέρσι, ο στόχος μας για το καλοκαίρι του 2021 ήταν το πρόγραμμα να εξελιχτεί με βάση υποψηφιότητες οι οποίες ακολούθησαν την πρακτική του ΥΠΠΟΑ να εκδίδει μια πρόσκληση που να περιγράφει αναλυτικά τι περιμένει από τους συμμετέχοντες. Η πρόσκλησή μας απευθυνόταν σε πολιτιστικούς φορείς που λειτουργούν υπό τη μορφή Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας (ΑΜΚΕ) προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις υποψηφιότητές τους και να επιλεγούν αυτοί που θεωρήθηκαν πιο αξιόλογοι από μια ειδική επιτροπή -και την οποία πραγματικά, υπό την προεδρία του Γιώργου Κουμεντάκη, θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα», επισήμανε η υπουργός.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η δεύτερη χρονιά «επιβεβαιώνει την αρχική μας θέση ότι ο θεσμός αυτός δεν ήταν μια απάντηση στην πανδημία, αλλά μια ουσιαστική ανάγκη όλων, καλλιτεχνών και κοινού. Μια ανάγκη να συνδέσουμε το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον και να δώσουμε χώρο στις νέες δημιουργίες», δήλωσε ο Γιώργος Κουμεντάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), ο φορέας ο οποίος, υπό την εποπτεία του ΥΠΠΟΑ, έχει αναλάβει τη διοικητική και οργανωτική ευθύνη του προγράμματος για το 2021. «Σε αυτό το δεύτερο καλοκαίρι έρχεται ξανά ο πολιτισμός να μας δώσει αναπνοές και ο θεσμός καλεί το κοινό στα μοναδικά μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς με στόχο να γνωρίσει και να εκτιμήσει την καλλιτεχνική δημιουργία του σήμερα. Αυτός είναι ο σκοπός μας», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Όπως τονίστηκε στην παρουσίαση, ο θεσμός δημιουργεί συνθήκες απασχόλησης σε περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους στον Πολιτισμό, καλλιτέχνες, τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό. Οι ΑΜΚΕ που επιλέγηκαν πρέπει να καταρτίσουν τριμηνιαίες συμβάσεις με τους ερμηνευτές, οι οποίες θα παραμείνουν σε ισχύ ως και την τελευταία παράσταση. «Αυτό ανταποκρίνεται σε ό,τι είχαμε πει πέρσι όταν ξεκίνησε το μεγάλο πρόβλημα των καλλιτεχνών με την πανδημία: Ότι πλέον θα πρέπει να υπάρξει ένας εξορθολογισμός του επαγγελματικού πλαισίου ώστε, τουλάχιστον στις περιπτώσεις που το ΥΠΠΟΑ επιχορηγεί τους φορείς αυτούς, οι εργασιακές σχέσεις να είναι σαφείς, διαφανείς και κατοχυρωμένες», τόνισε η κ. Μενδώνη. Επίσης, πρόσθεσε, ότι «τα δικαιώματα για τη μετέπειτα χρήση των παραγωγών -γιατί ζητήσαμε να είναι καινούργιες παραγωγές- διατίθενται αποκλειστικά στους ίδιους του δημιουργούς τους. Τα πνευματικά δικαιώματα δηλαδή ανήκουν στους δημιουργούς, που σημαίνει ότι την ίδια παράσταση μπορούν να τη διαχειριστούν εκείνοι έτσι όπως κρίνουν», επισήμανε.
Οι 70 παραγωγές έχουν προϋπολογισμό άνω των 2.000.000 ευρώ (1.800.000 + ΦΠΑ= 2.232.000 ευρώ). Κάθε έργο, διάρκειας 50 ως 70 λεπτών, θα παιχτεί δυο συνεχόμενες φορές στον ίδιο χώρο ή μουσείο. Η Αττική δεν θα περιλαμβάνεται στο φετινό πρόγραμμα, μια συνειδητή επιλογή, καθώς σε Αθήνα και περίχωρα πραγματοποιείται μια τεράστια γκάμα πολιτιστικών δρώμενων. «Θέλαμε να ενισχύσουμε την περιφέρεια», τόνισε η κ. Μενδώνη. Επίσης, συνειδητή επιλογή είναι στο βίντεο του ΥΠΠΟΑ για τον φετινό θεσμό να εμφανίζεται μόνο η Αττική με το ιερό της Βραυρωνίας Αρτέμιδας.
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Aπαιτείται προκράτηση θέσης στην ειδική πλατφόρμα του ΥΠΠΟΑ (digitalculture.gov.gr), στην οποία παρέχονται επίσης αναλυτικές πληροφορίες και το πρόγραμμα. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες ΚΥΑ.
Δήλωση για την Πινακοθήκη
Σε δημοσιογραφική ερώτηση για το αν η υπουργός είναι ικανοποιημένη από τον τρόπο που η Εθνική Πινακοθήκη διαχειρίστηκε την υπόθεση με τη δημοπρασία του 2019, όταν ένα παρόμοιο έργο με εκείνο που εκλάπη το 2012 εμφανίστηκε σε δημοπρασία στη Φλωρεντία, η κ. Μενδώνη απάντησε ότι την ειδοποίησαν για τη δημοπρασία ενώ ήταν στη Νέα Υόρκη. «Κινητοποιήθηκε αμέσως το ΥΠΠΟΑ και η Πινακοθήκη. Η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ, η Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών, μαζί με την Πινακοθήκη, προέβησαν σε όλες τις ενέργειες που υπαγορεύουν ο νόμος και οι διεθνείς συμβάσεις, κινητοποιώντας όλες τις διεθνείς αρχές με κορυφαία την Interpol, και αυτή τη στιγμή η διαδικασία είναι ανοικτή. Ο πίνακας αποσύρθηκε από τη δημοπρασία και το ΥΠΠΟΑ, δια της διεύθυνσής του, παρακολουθεί σε συνεννόηση με τις ιταλικές αρχές το όλο θέμα. Από εκεί και πέρα, ξέρω κι εγώ αυτό που ξέρετε κι εσείς, ότι οι ειδικοί θεωρούν πως είναι δυο διαφορετικά έργα. Παρόλα αυτά το ΥΠΠΟΑ ακολουθεί την πρακτική που ακολουθεί για όλες τις κλοπές και η οποία είναι επιτυχής σε πάρα πολλές περιπτώσεις». Όσον αφορά, δε, τους δυο ανακτηθέντες πίνακες, η υπουργός δήλωσε ότι θα τους δούμε στην Εθνική Πινακοθήκη πολύ σύντομα. Τέλος, σε ερώτηση για την Καμεράτα, η κ. Μενδώνη δήλωσε ότι η τροπολογία του ΥΠΠΟΑ έθεσε την ορχήστρα σε εκκαθάριση εν λειτουργία. «Όταν θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της εκκαθάρισης θα δούμε πώς θα διαχειριστούμε την Καμεράτα, που είναι ένα brand name για την Ελλάδα, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να χαθεί», σημείωσε.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (Ελένη Μάρκου)
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Ava Babili