Το αφιέρωμα περιλαμβάνει την ταινία Τα Μαύρα Τετράδια, ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο της Ρονίτ Ελκαμπέτς από τον αδελφό και συνεργάτη της, σκηνοθέτη Σλόμι Ελκαμπέτς που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καθώς και την εμβληματική της ταινία Το διαζύγιο. Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ.
Παράλληλα, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, θέλοντας να τιμήσει τις γυναίκες που αγωνίζονται εμπρός και πίσω από την κάμερα, θα προβάλλει, από ελληνικής πλευράς, τη βραβευμένη στην Μπερλινάλε ταινία Στο σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα.
Η Ρονίτ Ελκαμπέτς (1964-2016) γεννήθηκε στο Ισραήλ σε οικογένεια που μετανάστευσε από το Μαρόκο. Στο σπίτι, η μητέρα της μιλούσε γαλλικά και μαροκινά αραβικά και ο πατέρας της εβραϊκά. Αν και δεν σπούδασε ποτέ υποκριτική και εργάστηκε αρχικά ως μοντέλο, το ταλέντο της αναγνωρίστηκε γρήγορα και πρωταγωνίστησε σε δημοφιλείς ισραηλινές ταινίες. Άρχισε να γράφει κινηματογραφικά σενάρια και έκανε καριέρα στο Ισραήλ και τη Γαλλία, με την οικογενειακή ιστορία και την εθνοτική ταυτότητα να αποτελούν επαναλαμβανόμενα θέματα στη δουλειά της. Περαιτέρω αναγνώριση και βραβεία ήρθαν με ταινίες όπως Sh’chur, Καθυστερημένος γάμος (Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 2001) και Η επίσκεψη της μπάντας. Με τον μικρότερο αδερφό της και στενό της συνεργάτη, Σλόμι Ελκαμπέτς, δημιούργησαν διεθνώς αναγνωρισμένες ταινίες, όπως το Να πάρεις μια γυναίκα (βραβευμένο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 2004), το Shiva/Seven Days και την τελευταία της ταινία Το διαζύγιο. Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ που υμνήθηκε από τους κριτικούς.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η ταινία Τα Μαύρα Τετράδια- Black Notebooks (I: Viviane & IΙ: Ronit) (2021) είναι ο φόρος τιμής του Σλόμι Ελκαμπέτς στη χαρισματική αδερφή του που έφυγε πρόωρα, στο απόγειο της καριέρας της, και αποτελείται από δύο μέρη: «Βιβιάν» (από το όνομα του κύριου χαρακτήρα των ταινιών της) και «Ρονίτ». Η ταινία ξεδιπλώνει τη ζωή και το έργο της Ρονίτ Ελκαμπέτς, με πλάνα από τις ταινίες της και ηχογραφημένες συνομιλίες με τη μητέρα τους, σαν ένα προσωπικό ημερολόγιο που καλύπτει μια ολόκληρη ζωή. Τα Μαύρα Τετράδια είναι ένα επινοητικό ντοκιμαντέρ που πραγματεύεται τις περιπέτειες και τις δοκιμασίες των Μαροκινών Εβραίων στο Ισραήλ, τους παραδοσιακούς ρόλους των γυναικών στην οικογένεια και τον αγώνα τους για χειραφέτηση, τον ρόλο της θρησκείας και της εκκοσμίκευσης, καθώς και τη μετανάστευση και ενσωμάτωση σε μια νέα κοινωνία. Ένα τρυφερό ντοκιμαντέρ που δίνει τροφή για σκέψη.
Το διαζύγιο. Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ (2014) είναι η τελευταία ταινία με τη Ρονίτ Ελκαμπέτς ως ηθοποιό και η τελευταία που έγραψε μαζί με τον αδελφό της. Η ταινία ολοκληρώνει την τριλογία με θέμα τον δυστυχισμένο γάμο της Βιβιάν Αμσαλέμ (η πρώτη ταινία είναι το Να πάρεις μια γυναίκα και η δεύτερη το Shiva/Seven Days). Προβλήθηκε σε μεγάλα διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ και εγκωμιάστηκε από τους κριτικούς κινηματογράφου.
Παίζουν: Ρονίτ Ελκαμπέτς , Μενάσε Νόι, Σασόν Γκαμπάι, Σιμόν Αμπκαριάν.
Η ταινία Στο Σπίτι (2014), τρίτη ταινία του σκηνοθέτη Αθανάσιου Καρανικόλα ο οποίος ζει και εργάζεται στο Βερολίνο, είναι ένα σύγχρονο μελόδραμα με φόντο την Ελλάδα της κρίσης. Η ηρωίδα, μια Γεωργιανή οικιακή βοηθός, ζει με μια ελληνική οικογένεια, μέχρι που μια σοβαρή ασθένεια διαταράσσει την καθημερινότητά της και οι σχέσεις της με την οικογένεια αλλάζουν ριζικά. Η ταινία βραβεύτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (2014).
Παίζουν: Μαρία Καλλιμάνη, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αλέξανδρος Λογοθέτης, και η μικρή πρωτοεμφανιζόμενη Ζωή Ασημάκη.
Πρόγραμμα
Τρίτη 8 Μαρτίου 2022
Ώρα προσέλευσης 18:30
Αίθουσα Α:
19:00 Τα Μαύρα Τετράδια: Βιβιάν (2008, 108’) – Σκηνοθεσία: Σλόμι Ελκαμπέτς
21:00 Τα Μαύρα Τετράδια: Ρονίτ (2008, 100’) – Σκηνοθεσία: Σλόμι Ελκαμπέτς
Αίθουσα Β:
19:00 Το διαζύγιο. Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ (2014, 115’) – Σκηνοθεσία: Ρονίτ Ελκαμπέτς & Σλόμι Ελκαμπέτς
21:15 Στο σπίτι (2014, 103’) – Σκηνοθεσία: Αθανάσιος Καρανικόλας
*Για την είσοδο του κοινού σε κλειστή αίθουσα προβολής απαιτείται η επίδειξη έγκυρου πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ υπ’ άρ. Δ1α/Γ.Π.οικ.50907 (ΦΕΚ 3793/Β/ 13-08-2021). Η είσοδος γίνεται με τη χρήση μάσκας και με την τήρηση των αποστάσεων τόσο κατά την προσέλευση όσο και κατά την διάρκεια των προβολών και σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.