Από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια κυκλοφορεί το βιβλίο Παιδεία και Πόλις, ελληνική παιδεία, «πολιτική» και νεότητα του Βασίλης Μπόκολα.
Οι ειδικοί κάνουν λόγο για μια εποχή διευρυμένης πολυπολιτισμικότητας. Είναι μια περίοδος μεταναστεύσεων και μεγάλων μετακινήσεων ανθρώπων και ιδεών. Ταχύτατες εξελίξεις συντελούνται στον τεχνολογικό τομέα, ενώ οι ανθρώπινες κατασκευές χαρακτηρίζονται μνημειώδεις. Μεγάλες δυνάμεις ανταγωνίζονται στο δίπολο Δύση-Ανατολή, ενώ σημαντικές πολεμικές αναμετρήσεις ξεσπούν στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Στο επίπεδο της επικοινωνίας των λαών κυριαρχούν μία ή δύο γλώσσες, ενώ στα μεγάλα παιδευτικά ιδρύματα σπουδάζουν οι ηγέτες όλου του κόσμου. Οι ζωές ανθρώπων και οι ιστορίες κρατών συνδέονται στενά και αλληλοεπηρεάζονται με πρωτόγνωρη ταχύτητα. Οι Έλληνες, δέσμιοι ενός λαμπρού παρελθόντος, προσανατολισμένοι στην ιστορική-πολιτισμική τους ιδιαιτερότητα και στην παιδεία των νέων γενεών, βλέπουν τις ελευθερίες τους να περιορίζονται σημαντικά σ’ αυτό συντείνουν αφενός οι εξαρτήσεις από τις «μεγάλες δυνάμεις» της εποχής και αφετέρου η αλλοτρίωση των δημοκρατικών τους θεσμών.
Εάν υπάρχει μια εποχή στην ιστορία του ανθρώπου την οποία έγκριτοι επιστήμονες συγκρίνουν με τον σύγχρονο κόσμο, αυτή είναι η ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδος του μεσογειακού χώρου (κυρίως της ανατολικής Μεσογείου). Αυτό που δεν έχει αναδειχθεί αρκετά είναι η θέση της παιδείας εκείνη την εποχή. Το παρόν βιβλίο επιχειρεί να μας παρουσιάσει με μια συγχρονική ματιά τόσο την κεντρική θέση της παιδείας και της νεότητας στην πολιτική και κοινωνική κουλτούρα των ελληνικών πόλεων της περιόδου, όσο και τις ιδέες και πρακτικές των αρχαίων Ελλήνων για τη γνώση και την εκπαίδευση.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο Βασίλης Μπόκολας γεννήθηκε στο Λαύριο Αττικής το 1975. Έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης από το Πανεπιστήμιο Κρήτης το 2007, με υποτροφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα ενδιαφέροντά του επικεντρώνονται στην έρευνα και τη διδακτική της ιστορίας και του πολιτισμού, με έμφαση στη διαπολιτισμική προσέγγιση καθώς και στη λειτουργική ενσωμάτωση των «νέων μέσων» στη διδασκαλία. Σήμερα είναι επιστημονικός υπεύθυνος του έργου «Οδυσσέας» (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων), ενώ παράλληλα διδάσκει στο Ελληνοαμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Κολλέγιο Αθηνών – Κολλέγιο Ψυχικού) και στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Αθήνας (A.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.). Το πλούσιο συγγραφικό έργο του περιλαμβάνει διδακτικά εγχειρίδια, προγράμματα σπουδών, εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό, μελέτες και επιστημονικά άρθρα.