Πάμπλο Πικάσο – Η χαρά της ζωής: Έκθεση στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας

H έκθεση «Πάμπλο Πικάσο – Η χαρά της ζωής» αποτελεί μια συνδιοργάνωση της Παλόμα Πικάσο και του καθηγητή Νικόλαου Σταμπολίδη, που θα διεξαχθεί στο Μουσείο αρχαίας Ελεύθερνας.

Η νέα έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας, με τίτλο «Πάμπλο Πικάσο – Η χαρά της ζωής» ανοίγει για το κοινό στις 6 Ιουλίου 2024 και θα διαρκέσει ως τις 20 Οκτωβρίου 2024. Τη φύση και τη χαρά της ζωής, όπως τη φιλοτέχνησε ο Πάμπλο Πικάσο (Pablo Picasso) σε σχέδια, χαρακτικά, κεραμικά, πίνακες και μικρά γλυπτά, υμνεί η νέα περιοδική αυτή έκθεση, που επιμελούνται ο καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, και η Παλόμα Πικάσο (Paloma Picasso), κόρη του σπουδαίου καλλιτέχνη, πήρε πρόσφατα το «πράσινο φως», αλλά και τα εύσημα του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Συνολικά 62 έργα κυρίως από την προσωπική συλλογή της Παλόμα Πικάσο που αποτυπώνουν μυθικές μορφές, όχι μόνο τον γνωστό Μινώταυρο, αλλά και Φαύνους, Πάνες, Σατύρους, καθώς επίσης κοπάδια ζώων και πουλιά, πολεμιστές, σκηνές χορού και αποκάλυψη της ομορφιάς, θα φιλοξενηθούν στην έκθεση η οποία εστιάζει στη μυθολογία της Κρήτης, τη χαρά της ζωής και το ζωικό στοιχείο.

«Για το θέμα αυτό έχουν γραφτεί ελάχιστα στη διεθνή βιβλιογραφία. Τα περισσότερα έχουν να κάνουν με τα φροϊδικά του Πικάσο, τις περιόδους του, όπως η Μπλε και η Ροζ, ο αναλυτικός και συνθετικός κυβισμός, ο σουρεαλισμός κ.ά. Η Παλόμα Πικάσο θεώρησε ότι μια έκθεση με αυτό το περιεχόμενο συνάδει τέλεια όχι μόνο με την Κρήτη λόγω Μινώταυρου και άλλων μυθολογικών θεμάτων, αλλά κυρίως με την Ελεύθερνα, καθώς εκεί ο αρχαίος άνεμος ακόμα φυσά. Δηλαδή υπάρχει το αλώβητο φυσικό μεσογειακό τοπίο, ο αγροτοκτηνοτροφικός τρόπος ζωής, θέματα που άπτονται της φύσης και της χαράς της ζωής», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Ν. Σταμπολίδης, ανασκαφέας της αρχαίας Ελεύθερνας και δημιουργός του Μουσείου της, του πρώτου μουσείου αρχαιολογικού χώρου στην Κρήτη.

«Πώς να διεισδύσει κανείς στα όνειρά μου, στα ένστικτα, τις επιθυμίες και τις σκέψεις μου που τόσο άργησαν ώσπου να επεξεργαστούν μέσα μου και να βγουν στο φως και ακόμη πώς να συλλάβει σε όλα αυτά, αυτό που μπήκε ίσως παρά τη θέλησή μου» – Πάμπλο Πικάσο

© Succession Picasso 2024 | Pablo Picasso | Κεφάλι φαύνου | 12 Μαρτίου 1948 | Πιάτο από πηλό earthenware με διακοσμητικό επίχρισμα και οξείδια στην εφυάλωση (38,5 x 32,5 x 3,8 εκ.) | Ιδιωτική συλλογή

Οι θεματικές ενότητες της έκθεσης

Από το κείμενο του Νικόλαου Σταμπολίδη

Μέσα σε αυτό το ειδυλλιακό τοπίο, εκεί που ο αρχαιολόγος τέμνει το σώμα της γης, ως άλλος χειρουργός, σε χώρο και χρόνο, εκεί που ανάμεσα στα ελαιόδεντρα και τα αμπέλια, τις χαρουπιές, τα πλατάνια και τα κυπαρίσσια, τα αστυράκια και τα αρωματικά βότανα αναδύεται σιγά-σιγά -40 χρόνια φέτος- η αρχαία πόλη της Ελεύθερνας, εκεί που η αρχαιολογική σκαπάνη φέρνει στο φως και εικονογραφεί του στίχους του Ομήρου από τη ραψωδία Ψ της Ιλιάδας με έθιμα ταφής σαν αυτά της καύσης των πριγκίπων πολεμιστών, όπως του Πατρόκλου, εκεί όπου ο μύθος και η ιστορία συμπλέκονται αρμονικά και τα επάλληλα στρώματα από τον παγανισμό φέρουν επάνω τους καινούριες θρησκείες με χριστιανικές βασιλικές, το Μουσείο του αρχαιολογικού χώρου της Ελεύθερνας ήταν ο ιδανικός χώρος για τη δημιουργία της έκθεσης με έργα του Πικάσο, όχι μόνο στη μικρή Αίθουσα των περιοδικών Εκθέσεων αλλά και μέσα στις προθήκες με τις αρχαιότητες κατά ενότητες και θέματα και έργα του μεγάλου ζωγράφου που συνάδουν με αυτές.

Πρόκειται για 62 πικασικά έργα, κεραμικά, ζωγραφικά, μικρά γλυπτά ‘παραδείγματα’ (boccetti), σχέδια και χαρακτικά μέσα και έξω από προθήκες, τοποθετημένα σε αγαστή συνομιλία με τις αρχαιότητες σε βάθρα και στηρίγματα ή κρεμασμένα σε τοίχους. Στο βαθύ πράσινο χρώμα της ελιάς που έχουν οι προθήκες του Μουσείου της αρχαίας Ελεύθερνας συνταίριαξε το καστανό του χρώματος της γης και το γαλάζιο των ουρανών, το αγαπημένο χρώμα του Πικάσο για να θυμηθούμε τη ‘γαλάζια’ περίοδο του έργου του, για να ξεχωρίζουν άνετα τα μοντέρνα έργα, έτσι ώστε να δημιουργούν μαζί την αρχέγονη τριάδα, γη-φύση-ουρανός, αυτήν την αναλλοίωτη, όπως την ήξεραν και τη ζούσαν οι άνθρωποι και τη συνεχίζουν της υφηλίου οι τυχεροί προνομιούχοι, όσοι γνωρίζουν να ζουν και να δημιουργούν.

Η Χαρά της Ζωής μας – Από το κείμενο της Paloma Picasso

Συχνά έλεγε ότι θα ήθελε να ζωγραφίζει σαν παιδί, ότι θα του άρεσε να αλληλεπιδρά με τον έξω κόσμο όπως τα παιδιά, χωρίς αναστολές και προκαταλήψεις, μα με αγνή, λαίμαργη αθωότητα. Απόλυτα ελεύθερος από φόβους ή έγνοιες για το τελικό αποτέλεσμα, απλώς να πειραματίζεται με την έξαψη αυτής καθαυτής της δημιουργικής διαδικασίας. […]

Ο Κλωντ κι εγώ μεγαλώσαμε σε έναν κόσμο όπου η φαντασία ήταν το απόλυτο σημείο αναφοράς, σε έναν κόσμο όπου το να ζωγραφίζουμε και να δημιουργούμε με τα χέρια μας ήταν τόσο σημαντικό και απαραίτητο όσο το φαγητό και ο ύπνος. Η φαντασία και η πραγματικότητα ήταν τόσο σφιχτά δεμένες που καμία τους δεν υπερείχε της άλλης. Απλώς έτσι ήταν. Κι εγώ είχα μπροστά μου τις αποδείξεις πως η φαντασία είναι είναι κάτι πραγματικό, ίσως ίσως πιο πραγματικό κι απ’ την ίδια την πραγματικότητα, επειδή εμείς ήμασταν αυτοί που την είχαμε γεννήσει.

Η έκθεση, που είναι συνδιοργάνωση της Παλόμα Πικάσο και του καθηγητή Ν. Σταμπολίδη από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, θα συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά και αγγλικά) με κείμενα του Κλοντ και της Παλόμα Πικάσο, καθώς και του Ν. Σταμπολίδη.

Κεντρική εικόνα θέματος: Pablo Picasso, Φαύνος που ξεγυμνώνει γυναίκα που κοιμάται (1936) | Οξυγραφία και ακουατίντα σε χαρτί (55 x 45 εκ.) | Ιδιωτική συλλογή
Πηγές: Από κείμενα της έκθεσης, ΑΠΕ – ΜΠΕ (Άρθρο από Ελένη Μάρκου)

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ