Πιο συγκεκριμένα, η ενότητα που ρίχνει φως στις συντονισμένες προσπάθειες εντοπισμού, προστασίας και συντήρησης σημαντικών βυζαντινών και μεταβυζαντινών μνημείων αλλά και μοναδικών αντικειμένων εξέχουσας ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας, θα παρουσιαστεί στον Πύργο Crispi (Γλέζου) στη Νάξο.
Αποτοιχισμένες τοιχογραφίες από σημαντικά βυζαντινά μνημεία της Νάξου, μια άγνωστη, εξαιρετικής τέχνης φορητή εικόνα, καθώς και ζωγραφικά έργα από την Πάρο, όλα με αναφορές στις προκλήσεις συντήρησής τους, συνθέτουν το αφήγημα αυτής της έκθεσης.
Τα έργα θα παρουσιαστούν στην κεντρική αίθουσα του Πύργου, όπου φιλοξενείται έκθεση μεσοβυζαντινής γλυπτικής και ο εξαιρετικής σημασίας αποτοιχισμένος μεσοβυζαντινός τρούλος της Παναγίας Πρωτόθρονης.
Η μεταφορά των Κυκλαδικών Στιγμιοτύπων αποτελεί προάγγελο της μόνιμης έκθεσης στον Πύργο Γλέζου, που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του έργου ΕΣΠΑ «Νησίδα Μουσείων Νάξου», και αποσκοπεί να διατηρήσει ενεργό το ενδιαφέρον του κοινού για τον βυζαντινό πολιτισμό του νησιού.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Παράλληλα, στους χώρους του Πύργου θα παρουσιαστεί η εικαστική εγκατάσταση (l)imited souls του Ιωάννη Μιχαλούδη. O Μιχαλούδης είναι εικαστικός, ερευνητής και πανεπιστημιακός, αναγνωρισμένος διεθνώς ως ένας από τους πρωτοπόρους της διεπιστημονικής κατεύθυνσης «Τέχνη και Επιστήμη». Είναι ο πρώτος που ερεύνησε και χρησιμοποίησε στην εικαστική παραγωγή το νανοϋλικό της NASA silica aerogel (αερογέλη του πυριτίου). Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο ενώ το 2006 εξέθεσε έργα του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με επιμελήτρια την Κατερίνα Κοσκινά, διευθύντρια του ΕΜΣΤ.
Το εικαστικό του έργο σηματοδοτείται από τη χρήση της silica aerogel το οποίο μετουσιώνει σε ποικίλες εικαστικές φόρμες που ονομάζει «αερο-γλυπτά», καθώς αποτελείται μόνο κατά 1% από ύλη. Στον Πύργο Γλέζου ο καλλιτέχνης πρόκειται να εκθέσει 33 κλουβιά χρυσού και κόκκινου χρώματος, στα οποία θα τοποθετηθούν αερο-γλυπτά μικρών διαστάσεων από silica aerogel στη μορφή κυκλαδικών ειδωλίων. Στους επισκέπτες θα δίνονται ατομικοί φακοί που θα τους επιτρέπουν να φωτίζουν τους κλωβούς με τα μικρογλυπτά δημιουργώντας σκιάσεις πάνω στους τοίχους του μνημείου και ουσιαστικά προβάλλοντας τις κυκλαδικές μορφές στο χώρο. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο ο Μιχαλού(δη)ς μεταμορφώνει τον Πύργο Γλέζου στη Χώρα Νάξου σε έναν ποιητικό χώρο όπου – κατά τον Karl Jung- ‘ο καθένας μεταφέρει την σκιά του’.
Η ιδέα της συγκεκριμένης εγκατάστασης συνδέεται με την εμβληματική διάσταση του κάστρου που εμπεριέχει τις έννοιες της προστασίας και του περιορισμού. Αυτά τα αλλεπάλληλα επίπεδα οριοθέτησης και περιχαράκωσης ολοκληρώνονται με την αλληγορική χρήση των κλωβών που δημιουργούν ένα ακόμη τείχος προφύλαξης. Ωστόσο, η αέναη δυναμική της φόρμας και των συμβολισμών που εμπεριέχουν τα κυκλαδικά ειδώλια καταφέρνει, με τη δύναμη του φωτός, να διαφύγει των περιορισμών και να ταξιδεύει αδιάλειπτα μέσω της ατομικής μνήμης και του συναισθήματος.
Η εικαστική εγκατάσταση του Μιχαλούδη δεν θα είχε υλοποιηθεί χωρίς τη σημαντική χορηγία του Πανεπιστημίου Charles Darwin της Αυστραλίας, όπου και διδάσκει.