Πέτρος Κλαμπάνης: Όλα τα τραγούδια που περιέχονται στην ηχογράφηση είναι αγαπημένα μου

Ο Πέτρος Κλαμπάνης, λίγο πριν παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Αθήνα τον έκτο προσωπικό δίσκο του “Tora Collective” στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» μίλησε στο CultureNow για τον ήχο και τις συνεργασίες αυτού του άλμπουμ, και φυσικά για το επερχόμενο live του!

Ο Πέτρος Κλαμπάνης, μαζί με ένα διεθνές σχήμα σπουδαίων μουσικών, θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Αθήνα τον έκτο προσωπικό δίσκο του “Tora Collective” στην ιστορική αίθουσα συναυλιών του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» το Σάββατο 28 Ιανουαρίου, στις 21.00. Το “Tora Collective” αποτελεί ένα ιδιαίτερο σύνολο μουσικών και ηχοχρωμάτων που γεφυρώνουν την ελληνική παράδοση και τον κόσμο της σύγχρονης jazz με την υπογραφή των Πέτρου Κλαμπάνη (μπάσο, καλλιτεχνική διεύθυνση), Αρετής Κετιμέ (τραγούδι), Θωμά Κωνσταντίνου (ούτι, λαούτο), Γιώργου Κωτσίνη (κλαρίνο), Kristjan Randalu (πιάνο), Ziv Ravitz (τύμπανα, ηλεκτρονικά) κ.ά.

Ο Κλαμπάνης και το υβριδικό σύνολό του μας καλούν το Σάββατο 28 Ιανουαρίου στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», όπου θα ερμηνεύσουν δημοφιλή ελληνικά τραγούδια, όπως τα «Ξεχωρίσματα», «Συμπεθέρα», «Χαρικλάκι» και «Μενεξέδες και Ζουμπούλια» καθώς και συνθέσεις του μπασίστα που αντλούν έμπνευση από την ελληνική παράδοση μέσα από μια νέα, τολμηρή οπτική γωνία.

***

-Θα θέλατε να μας πείτε πώς προέκυψε το “Tora Collective” και γιατί αποφασίσατε να φέρει αυτό το όνομα;

Μου πήρε πολλά χρόνια από τη σύλληψη μέχρι την πραγματοποίηση αυτού του project. Η ιδέα ήρθε όταν είχα πρωτοπάει στη Νέα Υόρκη και άρχισα να αντιλαμβάνομαι πόσο μου λείπει ο τόπος μου και σε τι βαθμό με ορίζει το γεγονός ότι μεγάλωσα στην Ελλάδα. Επίσης, άρχισα να συνειδητοποιώ πως, ως ένας άνθρωπος και δη μουσικός που έρχεται από αυτή τη γωνιά του κόσμου, είχα κατά κάποιον τρόπο καθήκον να τιμήσω αυτό το γεγονός. Αυτός φαινόταν ο πιο ειλικρινής δρόμος που μπορούσα -και ήθελα- να ακολουθήσω και να εξερευνήσω. 

Το «Τώρα» προέκυψε επειδή είναι ο τόπος συνάντησης μιας κουλτούρας που κοιτάει προς στο παρελθόν και μιας άλλης που κοιτάει στο μέλλον. 

-Πώς θα περιγράφατε τη στάση που υιοθετήσατε απέναντι στο παραδοσιακό τραγούδι στον υπό έκδοση δίσκο σας;

Προσπαθώ να αντιμετωπίσω το υλικό με έναν πολύ ανοιχτόμυαλο τρόπο, χωρίς ιδιαίτερες προκαταλήψεις. Οδηγός μου είναι η αίσθηση σε πολύ μεγάλο βαθμό, και ένα κλίμα που επιτρέπει σε όλους τους μουσικούς που είναι μέλη του σχήματος να εκφραστούν ελεύθερα. Η επιλογή των μουσικών ήταν ιδιαίτερα σημαντική και επέτρεψε σε αυτό το πείραμα να πετύχει. Νιώθω πολύ τυχερός για τους συνεργάτες μου. 

-Με τι κριτήριο έγινε η επιλογή των παραδοσιακών κομματιών;

Όλα τα τραγούδια που περιέχονται στην ηχογράφηση είναι αγαπημένα μου. Επίσης, όλα τους μας επιτρέπουν να πειραματιστούμε με τη φόρμα τους, την αρμονία, τον ήχο. Δηλαδή είναι αρκετά ευέλικτα, ώστε να δημιουργηθεί μια αισθητική σύγκλιση σε ένα ρεπερτόριο που είναι ετερόκλητο. Η ελληνική παραδοσιακή μουσική καλύπτει είδη απ’ όλες τις περιοχές της χώρας. Κάθε είδος έχει τον δικό του χαρακτήρα, επιρροές, ιστορία, ήχο. Είναι ένας κόσμος από μόνο του. Τελικά όλα αυτά τα τραγούδια που επιλέξαμε να ηχογραφήσουμε, από τις διάφορες περιοχές και εποχές, μαζί με τρία νέα κομμάτια, έπρεπε να δημιουργήσουν ένα μουσικό αφήγημα το οποίο να έχει νόημα και ενδιαφέρον.

-Έχετε καταπιαστεί και στο παρελθόν (στον δίσκο “Chroma”) με το κομμάτι «Χαρικλάκι». Τι διαφορετικό φέρνει η νέα εκδοχή του στο “Tora Collective”;

Είναι πολύ διαφορετική. Η Αρετή φέρνει κάτι πολύ ιδιαίτερο και δυνατό σε αυτή την εκτέλεση. Ο αμανές που έκανε είναι επικός… Επίσης, παίξαμε πολύ με τον ρυθμό και προσπαθήσαμε να τονίσουμε τον ελεύθερο και παιγνιώδη χαρακτήρα του τραγουδιού, που έγραψε ο Παναγιώτης Τούντας. Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος έπαιξε τρομπέτα και μαζί με τον Ziv Ravitz δουλέψαμε πάνω σε κάποια ηλεκτρονικά στοιχεία που συμπληρώνουν την ηχητική παλέτα. 

-Το τραγούδι «Τα Ξεχωρίσματα» μιλάει για την ξενιτιά και τη νοσταλγία. Τι ρόλο διαδραματίζουν οι οικείες μελωδίες και η μητρική γλώσσα για εσάς που βρίσκεστε ανάμεσα σε δύο χώρες;

Την έννοια «σπίτι». Από εκεί που έφυγα και εκεί που επιστρέφω. Είναι πολύ βαθιά εδραιωμένα αυτά τα πράγματα και ιδιαίτερα σε μια κουλτούρα σαν τη δική μας. 

-Ανάμεσα στα δέκα τραγούδια του δίσκου, έχουμε και δύο δικές σας νέες συνθέσεις: το “Disoriented” και το “South by Southeast”. Τι αποτέλεσε πηγή έμπνευσης γι’ αυτές;

Το “Disoriented” είναι ένα καλαματιανό με κάπως εσωστρεφή χαρακτήρα. Το καλαματιανό 7άρι είναι πολύ αγαπημένο. Σχετίζεται δε αρκετά με το «Θαλασσάκι». Το “South by Southeast” είναι πιο μεγάλη σύνθεση, με περισσότερες πληροφορίες. Έχει αρκετά μουσικά στοιχεία που σχετίζονται με την παραδοσιακή μουσική – κυρίως το μεσαίο μέρος του. Ήθελα να υπάρχουν αυτά τα original στον δίσκο γιατί νιώθω πως κάνουν τον κόσμο του “Tora Collective” λίγο πιο πληθωρικό και πολύχρωμο. 

-Το “Tora Collective” είναι το έκτο άλμπουμ σας ως leader. Θα θέλετε να μας πείτε μερικά λόγια για τους μουσικούς με τους οποίους συνεργαστήκατε κατά τη δημιουργία του;

Τι να πρωτοπώ;… Η Αρετή καταρχάς είναι μια πολύ σπουδαία γυναίκα, που ζει και αναπνέει μουσική. Είναι τιμή μου που συνεργαζόμαστε ξανά – αν και πρώτη φορά δισκογραφικά. Το ίδιο ισχύει για τον καλό φίλο, συνεργάτη και καταπληκτικό μουσικό Θωμά Κωνσταντίνου. Ο Γιώργος Κωτσίνης με τον ήχο του και τη φρασεολογία στο κλαρίνο καταθέτει κάτι πολύ μοναδικό και κομβικό για το project. Ο Kristjan είναι ένα τρομερό πιανιστικό ταλέντο με ιστορία στην παγκόσμια σκηνή – κλασική και jazz. Έρχεται από μουσική οικογένεια και στη χώρα του είναι πασίγνωστος. Τέλος, ο Ziv είναι ίσως ο πιο αγαπημένος μου drummer, με απίστευτη ενέργεια, εμπειρία και δημιουργικότητα.

-Ποια ήταν η συνεισφορά του Ziv Ravitz στην ενορχήστρωση του δίσκου;

Είναι σημαντική. Κατά τη διάρκεια του post production δουλέψαμε αρκετά μαζί. Τα logic sessions πηγαινοέρχονταν μεταξύ Αθήνας, Νέας Υόρκης και Γαλλίας για μήνες. Ο Ziv εκτός από τρομερός drummer, που έχει παίξει με όλο τον κόσμο -ή ελάχιστα λιγότερο από αυτόν- έχει αναπτύξει, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, τη μουσική του πλευρά ως producer. Η αγάπη που έδειξε για το project και το πόσο ήθελε να εμπλακεί μου έδωσαν πολλή δύναμη. Τον ευχαριστώ ιδιαίτερα γι’ αυτό. 

-Έχετε συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα της εγχώριας και της διεθνής μουσικής σκηνής, με πρόσφατη τη συμμετοχή σας στον δίσκο “Isabela” του σαξοφωνίστα Oded Tzur και την σύμπραξή σας με την Arooj Aftab. Υπάρχει κάποιος μουσικός που θα θέλετε ιδιαιτέρως να συνεργαστείτε στο μέλλον;

Υπάρχουν πολλοί και όχι ένας συγκεκριμένα. Αυτό που θα ήθελα να κάνω κάποια στιγμή είναι ένας δίσκος στον οποίο να συμμετέχουν διάφοροι μουσικοί που θαυμάζω. Σαν μια συλλογή δηλαδή. 

Πώς αισθάνεστε όσο πλησιάζουν οι μέρες για τη συναυλία σας στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», όπου θα παρουσιάσετε για πρώτη φορά τον δίσκο “Tora Collective”;

Ανυπομονώ. Ξέρετε, δουλέψαμε πολύ καιρό για να προκύψει το “Tora Collective”, όπως προανέφερα. Η πρώτη παρουσίαση είναι πάντα ιδιαίτερη και δεν θα μπορούσα να σκεφτώ πιο ταιριαστό χώρο από τον «Παρνασσό» γι’ αυτό. Είναι ένας ιστορικός χώρος, που κατά κάποιον τρόπο σχετίζεται με τη φύση του album. Στον ήχο θα είναι ο Γιώργος Καρυώτης, ο οποίος ηχογράφησε και μαζί του μιξάραμε το album. Επίσης στον φωτισμό θα έχουμε τη Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου, με την οποία έχουμε συνεργαστεί αρκετά στο παρελθόν και πάντα με εντυπωσιάζει η ευρηματικότητά της. Θα είναι μια πολύ όμορφη βραδιά. Σας περιμένουμε.

Photo Credit: Yannis Bournias

Διαβάστε επίσης: 

Tora Collective: Ο Πέτρος Κλαμπάνης στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ