Πού συναντιούνται η Chavela Vargas με τη Σωτηρία Μπέλλου; Τι ενώνει τους φουστανοφόρους άντρες που γεννάνε φάλαινες στους πάγους με τους ομιλητές μιας γλώσσας που δεν διακρίνει φύλα και κατάγεται απ’ τα σύννεφα; Τι κοινό έχουν οι σαλοί αδελφοποιτοί της συριακής ερήμου με τον διάσημο ψυχασθενή της Σαξονίας, γιο και γυναίκα του Θεού; Πότε αντιλαλούνε τα βουνά και πώς περιπλανιέται το κορμί; Γιατί έχει χαθεί το σεληνόφως;
Εάν, σχεδόν σαράντα χρόνια πριν, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος δόξασε ως «πρώτο ρεμπέτη του ντουνιά» τον Ιπποκλείδη –«το πρώτο της Αθήνας αρχοντόπουλο, που έσκιζε σε ομορφιά και τσαχπινιά»– και, πλάι του, τον Αλέξανδρο ή τον Δημοσθένη, η περφόρμανς αναζητά τα ίχνη των ρεμπετισσών, πέρα από φύλα και πέρα από σύνορα, κυριολεκτικά σε όλο το ντουνιά, με άξονες την περιπλάνηση και την επιθυμία.
Ο εκφωνημένος λόγος συναντά τον μουσικό αυτοσχεδιασμό (Γιάννης Αναστασάκης) και τα live visuals (Ναταλία Μαντά).
Λίγα λόγια για τη έκθεση Ρεμπέτικο
Η θεματική έκθεση Ρεμπέτικο διοργανώνεται από τον Δήμο Αθηναίων μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων,έως 3 Απριλίου σε τρεις χώρους: στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, το Κέντρο Τεχνών και το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας».
Πρόκειται για μια έκθεση σύγχρονης τέχνης με διεθνή́ απήχηση για την αγάπη, τη φυγή́ και όλες τις έννοιες που συνοδεύουν αυτό́ το «μεγάλο νεοελληνικό́ πολιτιστικό́ γεγονός», όπως πολύ́ ωραία το έχει χαρακτηρίσει ο συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης.
Η έκθεση, που απευθύνεται σε όλους τους Έλληνες και ιδιαίτερα σε εκείνους που αγαπούν την παραδοσιακή μουσική, έχει στόχο να εικονοποιήσει το ρεμπέτικο και τη μυθολογία του μέσα από́ μια σύγχρονη οπτική. Εκείνο που, κυρίως, εξετάζεται είναι ο τρόπος με τον οποίο «συνομιλεί» η σύγχρονη τέχνη με το ρεμπέτικο, και ο τρόπος με τον οποίο οι σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες το προσεγγίζουν και το ερμηνεύουν. Επίσης, το πώς ένας σύγχρονος εικαστικός μπορεί να συνδεθεί συναισθηματικά́ και να αποδώσει μέσα από́ εικόνες τα ρεμπέτικα τραγούδια, που, σύμφωνα με τον μελετητή του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού Ηλία Πετρόπουλο, είναι «τα άσματα των πληγωμένων, απλών, αγνών και αισθαντικών ψυχών της Ελλάδος». Τα περισσότερα έργα αποτελούν αναθέσεις που έγιναν από τον Δήμο Αθηναίων σε Έλληνες καλλιτέχνες ειδικά για την έκθεση.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Χριστόφορος Μαρίνος, Επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ. Βοηθός επιμελήτρια η Εβίτα Τσοκάντα.
Διαβάστε επίσης:
Έκθεση – ύμνος στο Ρεμπέτικο με έργα πενήντα Ελλήνων εικαστικών από τον Δήμο Αθηναίων