Λίγες ώρες πριν αφήσει την Έβδομη Τέχνη για την αιωνιότητα, ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ (Jean-Luc Godard) σφράγισε το “Scenarios”, μια ταινία μικρού μήκους που το Φεστιβάλ των Καννών έχει την τιμή να παρουσιάσει ως παγκόσμια πρεμιέρα. Ο Φαμπρίς Αράνιο (Fabrice Aragno), στενός συνεργάτης του, αφηγείται τις τελευταίες στιγμές αυτής της «πλούσιας ζωηρής δημιουργικότητας».
«Η ταινία “Sc é narios” (Scenarios) ρίζωσε μετά το “The Image Book” (2018). Εκείνη την εποχή, το έργο ήταν τεράστιο, αλλά διαδοχικά κύματα Covid και καύσωνες ένωσαν τις δυνάμεις τους για να καθυστερήσουν, να αναβάλουν και να το απομονώσουν. Αυτό δεν εμπόδισε τον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ να δημιουργήσει, στο μικρό ξύλινο τραπέζι του, λέξεις, κολάζ και πίνακες ζωγραφικής.
Δυστυχώς, παρόλο που το μυαλό του παρέμενε ζωηρό, η εξάντληση είχε καταστρέψει το σώμα του. Πέντε μέρες πριν από το θάνατό του, μάθαμε ότι η τελευταία του μέρα ήταν προγραμματισμένη την επόμενη Τρίτη. Την επόμενη μέρα, Παρασκευή, ο Ζαν-Λυκ μου ζήτησε να έρθω να τον δω και τον βρήκα, αργά μετά το μεσημέρι, να κάθεται δίπλα στη μικρή κούνια του, με ένα απλό σημειωματάριο Α4 στην αγκαλιά του και το “Sc é narios” ζωγραφισμένο και γραμμένο με μπλε στυλό.
Σε λίγες ώρες, περιέγραψε την ταινία που θα δημιουργηθεί, με στατικές εικόνες, αποσπάσματα ταινιών και ήχους, που ερευνήσαμε μαζί. Ωστόσο, έλειπε το τελικό κείμενο, ένα σπάνιο κείμενο του Ζαν-Πολ Σαρτρ που δεν μπορέσαμε να βρούμε. Τηλεφωνήσαμε στον Jean-Paul Battaggia που βρήκε ως εκ θαύματος το βιβλίο στο Παρίσι την επόμενη μέρα, Σάββατο, και μου το έστειλε αμέσως μέσω Διαδικτύου. Το τύπωσα και το έφερα αμέσως στον Ζαν-Λυκ εκείνο το βράδυ, μαζί με το πλάνο του για μοντάζ, ώστε να κάνει όλες τις απαραίτητες προσθήκες. Ήλπιζα ότι, ενθουσιασμένος θα ανέβαλε τη μοιραία συνάντηση της τρομερής Τρίτης που πλησίαζε…
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Πυρετωδώς πέρασα το βράδυ του Σαββάτου στο μοντάζ της ταινίας για να του τη φέρω. Τη Δευτέρα, τον ένωσα με τον Jean-Paul, που είχε φτάσει από το Παρίσι. Και εκεί, στο τετράδιο του μοντάζ, με κόκκινο αυτή τη φορά, είχε ξανα ζωγραφίσει και είχε γράψει το δεύτερο μέρος της ταινίας που θα γίνει. Το περιέγραψε σε εμένα και στον Jean-Paul, γεμάτος ενέργεια από τη δημιουργία. Είχε αποφασίσει ότι η τελευταία λήψη θα ήταν του εαυτού του, καθισμένος δίπλα στην κούνια του και απαγγέλλοντας το κείμενο του Ζαν-Πολ Σαρτρ.
Στήσαμε αυτή τη σύντομη σκηνή, με εικόνα, ήχο, κλακέτα, δύο λήψεις, κόψιμο. Ήταν Δευτέρα, αργά μετά το μεσημέρι… αντίο. Το preview της ταινίας του “Sc é narios” (Scenarios), που αποκτήθηκε ταπεινά την προηγούμενη χρονιά, αφηγείται και μοιράζεται αυτή την πλούσια ζωντάνια».
Πηγή: festival-cannes.com | Γράφει: Benoit Pavan
Photo Credit: festival-cannes.com