Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου στις 19:00-22:00, στον νέο χώρο της γκαλερί Δύο Χωριά στην Ακρόπολη, παρουσιάζοντας συνολικά 19 νέα έργα.
Η Selma Parlour είναι μια πολυβραβευμένη καλλιτέχνιδα, η οποία δημιουργεί ελαιογραφίες που μοιάζουν σαν να είναι σχεδιασμένες, βαμμένες ή εκτυπωμένες. Τα έργα της Parlour, η οποία γεννήθηκε στο Γιοχάνεσμπουργκ και ζει στο Λονδίνο, φημίζονται για τα φωτεινά τους χρώματα, τις σκιασμένες λωρίδες, τον διαγραμματικό χώρο, τις απτικές επιφάνειες και τους αφαιρετικούς-πίνακες-σαν-φωτογραφίες-εγκατάστασης-έκθεσης-αφηρημένης-ζωγραφικής. Αυτή η επινοημένη coda της Parlour στην αφηρημένη ζωγραφική και τον μινιμαλισμό οδηγεί σε μια επανεκτίμηση των ενδο/εξωγενών συμβάσεων από μια σύγχρονη οπτική γωνία. Η καλλιτέχνιδα εγκαινίασε το πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών (residencies) της γκαλερί Δύο Χωριά το 2015, και αυτή θα είναι η δεύτερη ατομική έκθεσή της στην γκαλερί.
Με τον τίτλο αυτής της έκθεσης, ‘Warp & Weft’, που αναφέρεται στα συστατικά στοιχεία των υφαντών (το διάμηκες στημόνι και το εγκάρσιο υφάδι), η Parlour πραγματεύεται το ζήτημα των αντιθέσεων και αναδεικνύει τα αναπόσπαστο συστατικό της ζωγραφικής που συχνά παραβλέπεται: το υλικό υπόστρωμά της. Σε πίνακες όπως ο Red Wall III, η ύφανση του λινού καμβά εκτίθεται εντός του χρώματος, ωστόσο στην πλειονότητα των έργων, το διαφανές χρώμα, με «οπίσθιο φωτισμό» από το λευκό αστάρι αποκάτω, τονίζει τον μεταιχμιακό χώρο ανάμεσα στην εικόνα και τη δομική της υποστήριξη.
Το νεωτεριστικό πλέγμα είναι εμβληματικό ως προς τη δομή· μάλιστα, από τότε που ο Piet Mondrian ομογενοποίησε τον εικονογραφικό χώρο, η αφηρημένη ζωγραφική αξιώνει την αντικειμενική υπόσταση (objectness) του ζωγραφικού πίνακα πέρα και πάνω από την ικανότητά του να λειτουργεί ως ψευδαίσθηση. Στην αρχική της συμβολή σε αυτή την παράδοση, η Parlour εφαρμόζει την ψευδαίσθηση στο πλέγμα, διαταράσσοντας έτσι ιστορικές διακηρύξεις. Σε έργα όπως το Warp & Weft ΙΙΙ, οι χαρακτηριστικές ζώνες σκιασμένου χρώματος περιγράφουν μια συντετμημένη αίσθηση του χώρου μέσω μιας ψευδαίσθησης trompe l’ oeil, όχι για να παραπλανηθεί ο θεατής, αλλά ως διάγραμμα μιας ιδέας, ως ίχνη της ανθρωπότητας που εστιάζουν συμβολικά στις σχέσεις μεταξύ στοιχείων της σύνθεσης. Πέρα από το πλέγμα ως μοτίβο σχέσεων, τα ορθογώνια χρώματος της Parlour μπορούν να αναγνωστούν ως κωδικοποιημένες αναπαραστάσεις καδραρισμένων πινάκων σε έκθεση τύπου Σαλόν (μια σύμβαση σύμφωνα με την οποία πολλοί διαφορετικοί πίνακες ζωγραφικής αναρτούνταν μαζί στο ίδιο τμήμα τοίχου, δημοφιλής μεταξύ 17ου – 19ου αιώνα). Σε αυτήν την ανάγνωση, τα λευκά μεσοδιαστήματα, αντί να σηματοδοτούν το «κενό» ή την «απουσία», σηματοδοτούν τον «τοίχο». Έτσι, ένας αφηρημένος πίνακας χρησιμοποιεί την αναπαράσταση ως αναφορά στην πραγματολογία της παρουσίασης.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στη σειρά έργων της με τίτλο Eftsoons (μια αρχαϊκή λέξη που σημαίνει «λίγο μετά»), η Parlour, τόσο μεταγενέστερη ώστε δεν μπορεί να χαρακτηριστεί μοντερνίστρια η ίδια, αντλεί ωστόσο έμπνευση από την εσω/εξωτερική διαμόρφωση των πινάκων Frame Paintings του Robert Mangold, καθώς και από τις λοξές συναρμογές και τις ομόκεντρες λωρίδες του Frank Stella. Ανεξάρτητα από αυτή την εδραιωμένη εικαστική γλώσσα, τα υποσύνολα της Parlour μπορούν να ρίξουν τη σκιά τους ή να ξεθωριάσουν μέσα σε ένα άλλο χρώμα. Σε ορισμένα έργα, λεπτές λωρίδες φαντάζουν σαν να είναι σχεδιασμένες με μολύβι, ενώ στην πραγματικότητα είναι ζωγραφισμένες με λάδι.
Η Parlour υπογραμμίζει το δισδιάστατο με εικόνες που έχουν συλληφθεί ως σκηνικό φόντο (επίπεδες επιφάνειες, όπως εκείνες ενός θεατρικού σκηνικού). Στα Green Red Blue II & III, η καλλιτέχνιδα δανείζεται από το The Red Studio του Matisse (1911) και το Green Blue Red του Ellsworth Kelly (1963), διερευνώντας σχηματικά την αδιαφάνεια, τον εσωτερικό/εξωτερικό χώρο και τις ακμές. Δεν πρόκειται για μεταμοντέρνο παράθεμα. Η Parlour απολαμβάνει να ερευνά τις δυνατότητες των αντιθέσεων και το λεξιλόγιο της αφαίρεσης. Έχοντας κατά νου το στημόνι και το υφάδι, μπορούμε να ξανασκεφτούμε το εγχείρημα του Mondrian. «Παρατηρώντας τη θάλασσα, τον ουρανό και τα αστέρια, επιδίωξα να καταδείξω την πλαστική λειτουργία τους μέσα από μια πολλαπλότητα διασταυρούμενων καθέτων και οριζοντίων. . . Η αποσαφήνιση της ισορροπίας μέσω της πλαστικής τέχνης είναι πολύ σημαντική για την ανθρωπότητα. Αποκαλύπτει ότι, παρότι σε βάθος χρόνου η ανθρώπινη ζωή είναι καταδικασμένη σε ανισορροπία, ωστόσο βασίζεται στην ισορροπία. Αποδεικνύει ότι η ισορροπία μπορεί να γίνεται ολοένα και πιο ζωντανή μέσα μας».
Selma Parlour
Η Selma Parlour (γ. 1976 στη Νότιο Αφρική, Βρετανίδα) ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Είναι κάτοχος διδακτορικού στις Καλές Τέχνες από το Goldsmiths, University of London, μεταπτυχιακού στις Καλές Τέχνες από το University of Reading και πτυχίου στις Καλές Τέχνες από το De Montfort University, Leicester. Στις διακρίσεις της συγκαταλέγονται: Arts Council England Creative Development Award (2020), Mark Rothko Memorial Trust Artist-in-Residence Award (2018), Sunny Dupree Family Award for a Woman Artist (2017) στο Summer Exhibition, Royal Academy of Arts, Λονδίνο, και John Moores Painting Prize (2016). Άλλες αξιοσημείωτες διακρίσεις της περιλαμβάνουν ένα δεύτερο βραβείο από το Arts Foundation του Ηνωμένου Βασίλείου και τη συμμετοχή της στον διεθνή διαγωνισμό και την έκδοση 100 Painters of Tomorrow [100 ζωγράφοι του μέλλοντος] του οίκου Thames and Hudson. Προηγούμενες ατομικές εκθέσεις της: ‘Selma Parlour,’ Pi Artworks Istanbul, Τουρκία. ‘Activities for the Abyss’, Pi Artworks London, Ηνωμένο Βασίλειο. ‘Upright Animal,’ Pi Artworks London, Ηνωμένο Βασίλειο. ‘Parlour Games,’ site-specific εγκατάσταση με την πλατφόρμα Marcelle Joseph Projects, House of St Barnabas, Λονδίνο. ‘Paradoxes of the Flattened-out Cavity,’ Δύο Χωριά, Μύκονος. Και ‘Selma Parlour,’ MOT International, Λονδίνο. Επιλεγμένες ομαδικές εκθέσεις: ‘Superfice’, Coleman Projects, Λονδίνο. ‘By Way of Laughter and Trembling,’ Durden & Ray, Λος Άντζελες. ‘Harder Edge,’ Saatchi Gallery, Λονδίνο. ‘Selma Parlour & Yelena Popova,’ Horton Gallery, Νέα Υόρκη. Bloomberg New Contemporaries, ICA, Λονδίνο. Έργα της περιλαμβάνονται στις συλλογές της Πινακοθήκης Saatchi στο Λονδίνο και της Creative Cities Collection στο Πεκίνο. Με ιδιαίτερη υπερηφάνεια η γκαλερί Δύο Χωριά ανακοινώνει ότι η καλλιτέχνιδα κέρδισε την υποτροφία Abbey Fellowship in Painting. H Parlour θα πραγματοποιήσει το 3μηνο residency της στο The British School at Rome την άνοιξη του 2023.
Κεντρική εικόνα θέματος: Selma Parlour, Eftsoons XI, 2021, Oil on linen, 91 x 66 cm. Λεπτομέρεια έργου.