Σεμινάριο και Masterclass Υποκριτικής με τον Θωμά Μοσχόπουλο στο θέατρο Πόρτα

Οι Εαρινοί – Θερινοί επιμορφωτικοί κύκλοι μαθημάτων υποκριτικής του Θωμά Μοσχόπουλου επιστρέφουν στο θέατρο Πόρτα.

Κάθε άνοιξη και αρχές καλοκαιριού στο Θέατρο Πόρτα συμβαίνει μια σταθερή συνάντηση που ενώ ξεκίνησε σχεδόν αθόρυβα πριν από 11 (ήδη!) χρόνια κατάφερε βήμα – βήμα να πάρει την διάσταση ενός μικρού θεσμού. Πρόκειται για τους Εαρινούς – Θερινούς επιμορφωτικούς κύκλους μαθημάτων υποκριτικής του Θωμά Μοσχόπουλου, που απευθύνονται σε επαγγελματίες ηθοποιούς και απόφοιτους δραματικών σχολών. Η επιτυχία του εγχειρήματος μες τα χρόνια είχε σημαντικούς καρπούς, όπως οι σποραδικές χορηγήσεις υποτροφιών για ειδικά workshops με την υποστήριξη μορφωτικών ιδρυμάτων, καθώς και η συνέχεια της συνεργασίας μας με έναν ικανό αριθμό ηθοποιών, που ξεπέρασε το επίπεδο της διδασκαλίας και της προπαρασκευής. Ενδεικτικό είναι πως ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των ηθοποιών που συμμετείχαν στις παραγωγές μας τα τελευταία χρόνια μας σύστησε τη δουλειά του στη διάρκεια των εν λόγω σεμιναρίων. Η επιστροφή συμμετεχόντων σε επόμενους κύκλους με ειδικές θεματικές (masterclasses) μες τα χρόνια, αποτελεί ένδειξη ότι η επιμορφωτική δουλειά που προτείνουμε έχει αποδοχή και αυτό αποτελεί σημαντική επιβεβαίωση για μας ειδικά σε περιόδους που το θέμα της καλλιτεχνικής παιδείας είναι τόσο φλέγον.

Συνεχίζουμε λοιπόν φέτος πάνω σε σταθερά μοτίβα: Δύο κύκλοι μαθημάτων, ένας βασικός-εισαγωγικός για όποιους θέλουν να λάβουν μέρος για πρώτη φορά στους κύκλους των μαθημάτων και ένας δεύτερος- masterclass, με εξειδικευμένη θεματολογία, που απευθύνεται σε όσους έχουν ήδη συμμετάσχει- ή θα συμμετάσχουν φέτος στον βασικό-εισαγωγικό κύκλο μαθημάτων.

Α’ ΚΥΚΛΟΣ | Σεμινάριο Υποκριτικής
«Κλειδιά και τεχνικές για τη δόμηση και συστημική διερεύνηση ενός ρόλου»

Το σεμινάριο του Θωμά Μοσχόπουλου «Κλειδιά και τεχνικές για τη δόμηση και συστημική διερεύνηση ενός ρόλου» απευθύνεται σε ηθοποιούς που επιθυμούν να οργανώσουν και να εξελίξουν την προσωπική τους τεχνική, καθώς και να διερευνήσουν τρόπους επικοινωνίας και δημιουργικής λειτουργίας στη διάδρασή τους με τους συμπαίκτες και το κοινό τους. Στόχος του σεμιναρίου είναι η εισαγωγή μιας σειράς βασικών τεχνικών, που επιτρέπουν την αποτελεσματική αντιμετώπιση προβλημάτων ανάλυσης και σύνθεσης ρόλων. Οι κώδικες που προτείνονται είναι απλοί, κατανοητοί και άμεσα εφαρμόσιμοι, και μπορούν να οδηγήσουν στη μετεξέλιξή τους σε ιδιαίτερα σύνθετες και απαιτητικές εφαρμογές σκηνικής ερμηνείας.

(Απαραίτητη η αποστολή βιογραφικού σημειώματος με φωτογραφία.)

Β’ ΚΥΚΛΟΣ: Masterclass Υποκριτικής
«Θέατρο – Αφήγηση – Προφορικότητα»

Στο φετινό masterclass, αντικείμενο της καλλιτεχνικής έρευνας θα είναι για πρώτη φορά η αφήγηση και η προφορικότητα στο θέατρο. Η αρχέγονη σύνδεση του θεάτρου με την αφήγηση είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί, καθώς το θέατρο ως είδος είναι οργανικά δεμένο με την αφήγηση και την εξιστόρηση. Το masterclass θα ασχοληθεί με τη σύνδεση αυτή του θεάτρου με την προφορικότητα, εξετάζοντας την εξέλιξή της μέσα από διάφορες εποχές της ιστορίας του θεάτρου.

Η εξιστόρηση μέσω δραματικών αφηγήσεων γίνεται αναπόσπαστό μέρος της ποιητικής δραματουργίας της Ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας, μέσω των μαρτυριών των ηρώων ή των αγγελιοφόρων, ενώ οι πρώτες απόπειρες αποτύπωσης αυθεντικού προφορικού λόγου μπορούν ήδη να εντοπιστούν στα Ευριπίδεια δράματα και φυσικά στις κωμωδίες των αρχαίων συγγραφέων, του Αριστοφάνη, του Μένανδρου, του Ηρώνδα ή του Πλαύτου. Συνεχίζονται στον Μεσαίωνα, την Αναγέννηση, το Μπαρόκ και την Κομέντια ντελ Άρτε, όπου η προφορικότητα σχεδόν ταυτίζεται με το «χαμηλό» και το κωμικό.

Σταδιακά όμως με αρωγούς συγγραφείς συντονισμένους με τις κοινωνικές αλλαγές του 18ου αιώνα, όπως ο Γκολντόνι και ο Μπωμαρσαί, όλο και περισσότεροι θεατρικοί ήρωες μιλούν την ίδια γλώσσα επί σκηνής με εκείνη που θα χρησιμοποιούσαν και στο δρόμο. Οι επαναστάσεις και οι πόλεμοι αλλάζουν τις αντιλήψεις των ανθρώπων καθώς και τις ανάγκες τους, αλλάζουν όμως και τον τρόπο που λένε τις ιστορίες τους ή ακόμα και τι είδους ιστορίες λένε. Οι βασικές δυναμικές που διατρέχουν την τέχνη του 19ου αιώνα επιβάλουν την αποκαθήλωση των μεγαλόσχημων ηρώων και τη θέση τους, τόσο στη σκηνή όσο και στις σελίδες των βιβλίων, παίρνουν οι κανονικοί, κοινότοποι, συχνά ασήμαντοι άνθρωποι, που μιλούν την προφορική γλώσσα με μια αυθεντικότητα που μόνο στη λαϊκή λογοτεχνία αποτυπωνόταν ως τότε. Η νέα επιστήμη της λαογραφίας καταγράφει αυθεντικές προφορικές αφηγήσεις ανθρώπων της υπαίθρου, ενδυναμώνοντας την ταυτότητα των νεοσύστατων «εθνικών κρατών», παράλληλα με τη δημοσιογραφία που καταγράφει παράλληλα τις αυθεντικές φωνές του αστικού περιβάλλοντος.

Ο Ρεαλισμός και ο Νατουραλισμός που ακολουθούν, δίνουν στην προφορικότητα τη θέση που της αρμόζει ως αφηγηματική γλώσσα, προασπίζοντας τις δημοκρατικές τάσεις ενάντια στη λόγια καλλιέπεια του ακαδημαϊσμού και της συντήρησης. Ο εικοστός αιώνας και ο Μοντερνισμός θα προσεγγίσουν την προφορικότητα στην αφήγηση, οδηγώντας την ακόμα παραπέρα. Οι ήρωες πια δεν αφηγούνται με τον τρόπο που απλώς μιλάνε στη ζωή, ελλειπτικά, ασύντακτα, με διακοπές και επαναλήψεις, αλλά περισσότερο με τον τρόπο που μιλάει η εσωτερική τους φωνή, η σκέψη τους, ο συνειρμός τους όταν οι ίδιοι σωπαίνουν. Τέλος, η τεχνολογία της σύγχρονης εποχής θα εξυψώσει ακόμη περισσότερο τη θέση της προφορικότητας στις αφηγήσεις που μοιραζόμαστε: Ηχογραφημένες ή μαγνητοσκοπημένες αφηγήσεις ανατρέπουν την εικόνα που είχαμε παγιώσει ως προς τι είναι «αληθινό» και τι «παιγμένο».

Όπως λέει ο Θωμάς Μοσχόπουλος: Μέσα από μια συγκριτική διαδρομή που θα ξεκινάει από το αρχαίο δράμα και θα φτάνει έως αυθεντικές μαρτυρίες ανθρώπων που ζήσαν συνταρακτικές ιστορικές στιγμές, το masterclass θέτει ως τελικό στόχο τον συγκερασμό του «μεγαλειώδους» με το «απλό», έναντι του «πομπώδους» με το «ανερμάτιστο». Είναι λες και στις χρυσές στιγμές σύνδεσης προφορικότητας και αφήγησης, οι ιστορίες που εξιστορούμε να παραμένουν σπουδαίες αλλά ο τρόπος αφήγησης να μένει απλός ενώ σε εποχές παρακμής αυτής της σύνδεσης τα μεγάλα αφηγήματα να εξαφανίζονται και την θέση τους να παίρνει η ασημαντότητα που την αφηγείται η φλυαρία.

Απαραίτητη σημείωση: Η παρακολούθηση του βασικού σεμιναρίου «Κλειδιά και Κώδικες Θέατρου» είτε φέτος είτε σε κάποιον από τους προηγούμενους κύκλους μαθημάτων του Θωμά Μοσχόπουλου, είναι προαπαιτούμενη για τη συμμετοχή στο masterclass «Θέατρο – Αφήγηση – Προφορικότητα».

(Απαραίτητη η αποστολή βιογραφικού σημειώματος με φωτογραφία.)

Photo credit: @Αντρέας Σιμόπουλος

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ