Στον εικοστό πρώτο αιώνα, η επιθυμία για κοινοποίηση προσωπικών στιγμών κερδίζει συνεχώς έδαφος, υπερβαίνοντας, πολλές φορές, την επιθυμία για διασφάλιση της ιδιωτικότητας που χαρακτήριζε παλαιότερες εποχές. Η ναρκισσιστική αυτοπροβολή, μέσω των social media και της selfie φωτογραφίας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι σταδιακά εξοστρακίζει τον παρατηρητή Big brother και καθίσταται ο ίδιος, έστω και πρόσκαιρα, κυρίαρχος της δημόσιας εικόνας. Η προσωπογραφία λοιπόν, χωρίς να έπαψε ποτέ να υπάρχει ως καλλιτεχνικό είδος, επαναφέρει ζητήματα απεικόνισης του εαυτού και του άλλου και θέτει νέα ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο της ως επικοινωνιακού μέσου. Επομένως, κρίνεται σημαντική η μελέτη της έννοιας και των ειδών της προσωπογραφίας, ανάλογα με τα μέσα ή τα υλικά δημιουργίας της, της εικαστικής προσέγγισής της στις διάφορες περιόδους της Ιστορίας της Τέχνης, των διαφορετικών μορφών της και των θεματικών που προκύπτουν από αυτές. Στο ίδιο πλαίσιο, είναι σημαντική η διερεύνηση του ρόλου του καλλιτέχνη αλλά και της μορφής ή του ρόλου του υποκειμένου που εγγράφει στο τέχνεργό του.
Πρόλογος – Επιμέλεια: Ευαγγελία Διαμαντοπούλου
Shearer West – Πληροφορίες για τη συγγραφέα
Η Shearer West είναι Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Birmingham. Οι δημοσιεύσεις της περιλαμβάνουν τα έργα: The Image of the Actor: Verbal and Visual Representation in the Age of Garrick and Kemble, Fin de Siècle: Art and Society in an Age of Uncertainty, The Visual Arts in Germany 1890–1940 και την επιμέλεια των βιβλίων Visions of the «neue Frau»: Women and the Visual Arts in Weimar Germany (with Marsha Meskimmon), The Bloomsbury Guide to Art, The Victorians and Race και Italian Culture in Northern Europe in the Eighteenth Century
Ευαγγελία Διαμαντοπούλου
Η Ευαγγελία Διαμαντοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958, διδάσκει ως Λέκτορας στον Τομέα Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Επικοινωνιακών Εφαρμογών και Τεχνολογίας και είναι μέλος του Εργαστηρίου Τεχνών και Πολιτιστικής Διαχείρισης του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ ΕΚΠΑ. Τα μαθήματα που διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο αφορούν ζητήματα όπως Ιστορία της Τέχνης, Εικαστικές Τέχνες και Επικοινωνία, Διαλεκτική της Εικόνας, Ζητήματα Ευρωπαϊκής Τέχνης, Θέματα Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, Καλλιτεχνικά πορτραίτα, Ζητήματα Καλλιτεχνικής Δημιουργίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα όπως Τέχνη και Επικοινωνία, Τέχνη και κοινωνία, Ζητήματα ταυτότητας στην καλλιτεχνική δημιουργία, Συμβολικός και Βιωμένος Χώρος στις Εικαστικές Τέχνες, Τέχνη και Παιχνίδι, Τέχνη και Ιστορική Μνήμη. Το δημοσιευμένο συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει 4 μονογραφίες (2007: Ο Θεόφιλος στο Πήλιο: Ζητήματα ζωγραφικής σκηνοθεσίας, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2010: Η τέχνη του μπιλιάρδου: Ένα παιχνίδι με εικόνες, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2012:Η διμέτωπη ταυτότητα του Γιαννούλη Χαλεπά, εκδόσεις Ταξιδευτής, 2019: Εκτός οικογενείας: Επικοινωνώντας με την τέχνη του ξένου, εκδόσεις Επίκεντρο) καθώς και 10 ερευνητικές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή διεπιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους σε θέματα τέχνης και πολιτισμού.