Η έκθεση «All those little things» στην γκαλερί Kalfayan σηματοδοτεί την πρώτη παρουσίαση έργων από τη νέα σειρά των «memory-carpets» («χαλιά μνήμης») της Silvina Der Meguerditchian, με τίτλο «The Texture of Identity». Τα έργα προσφέρουν μια απτική, ισχυρή συγχώνευση παρελθόντος και παρόντος, όπου φωτογραφίες και θραύσματα μνήμης υφαίνονται σχολαστικά σε σύγχρονες φόρμες. Στα νέα έργα η Der Meguerditchian ενσωματώνει αυτή τη φορά όχι αρχειακές φωτογραφίες αλλά φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια σε πόλεις που επισκέφτηκε τα τελευταία είκοσι χρόνια, και συγκεκριμένα σε πόλεις που φέρουν έντονα τα σημάδια κοινωνικο-πολιτικών αναταραχών ή πολεμικών συγκρούσεων – όπως το Χαλέπι (Aleppo, Συρία) το 2006, το Στεπανακέρτ (Stepanakert, Ναγκόρνο Καραμπάχ) και το Σουσί (Shushi, Ναγκόρνο Καραμπάχ) το 2008, το Ντιγιάρμπακιρ (Diyarbakir, Τουρκία) το 2014 και τη Βηρυτό (Beirut, Λίβανος) το 2018. Τα επιτοίχια έργα της σειράς «The Texture of Identity» αποδίδουν φόρο τιμής στη μακροχρόνια και αδιάλειπτη μνήμη της καθημερινής ζωής σε αυτές τις πόλεις, ως μνημεία που συγκεράζουν το πρόσκαιρο με το διαχρονικό σε ένα ευλαβικό αφιέρωμα.

Μέσα από κολάζ, φιλμ, γλυπτική και εμβυθιστικές εγκαταστάσεις, η Der Meguerditchian προβάλει τις διασταυρώσεις των προσωπικών αφηγήσεων με τη συλλογική μνήμη, διερευνώντας ζητήματα συνύπαρξης στις (μετα)μεταναστευτικές κοινωνίες. Οι εκθέσεις και οι εκτεταμένες εγκαταστάσεις της εικαστικού δημιουργούν χώρους για προβληματισμό και κριτική ενασχόληση, προσκαλώντας τους θεατές να εξετάσουν και να αναμετρηθούν με περίπλοκες πολιτιστικές αφηγήσεις.

Χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα, παραδοσιακά υφάσματα και οικογενειακά κειμήλια, η Der Meguerditchian δημιουργεί αφηγήσεις που εστιάζουν σε θέματα εκτοπισμού, πολιτιστικής κληρονομιάς και ανθεκτικότητας. Η δουλειά της ενσωματώνει απρόσκοπτα αρχειακό υλικό -φωτογραφίες, έγγραφα, επιστολές – με αφηρημένα στοιχεία, εγκαθιδρύοντας έναν διάλογο μεταξύ μνήμης και λήθης, παρουσίας και απουσίας. Αυτές οι συνθέσεις λειτουργούν ως ασκήσεις σκέψης για την απώλεια και την επανάκτηση, προτρέποντας το κοινό να προβληματιστεί σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους δομείται και αποδομείται η ιστορία.

Silvina Der Meguerditchian – Σύντομο Βιογραφικό:

Η Silvina Der Meguerditchian είναι απόγονη Αρμένιων μεταναστών στην Αργεντινή. Γεννήθηκε το 1967 στο Μπουένος Άιρες και από το 1988 ζει στο Βερολίνο. Το έργο της είναι πολυσχιδές (βίντεο, γλυπτική, εγκαταστάσεις, περφόρμανς κ.α.) και διερευνά τα θέματα του ανήκειν, το ρόλο των μειονοτήτων στην κοινωνία και τις δυνατότητες ενός «ενδιάμεσου» χώρου. Στο επίκεντρο της δουλειάς της βρίσκεται η μνήμη, η ενασχόληση με αρχεία και η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι εμπειρίες του παρελθόντος μπορούν να διαμορφώσουν ευεργετικά μελλοντικά σενάρια. Από το 2010 η Der Meguerditchian είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Houshamadyan (www.houshamadyan.org), ενός πρότζεκτ που έχει ως στόχο την έρευνα και αποτύπωση της Αρμενικής παρουσίας στην Οθωμανική επικράτεια. Το έργο της έχει βραβευθεί από τους ακόλουθους φορείς και Ιδρύματα: Falkenrot Prize 2021/2, Berlin Senate work grant (2022), European Cultural Foundation (ECF), Soros Foundation, Heinrich Böll Foundation, the Goethe Institut, the Tufenkian Foundation, the City of Berlin, the German Foreign Ministry, the Anadolu Kültür Foundation and the Gulbenkian Foundation. Υποτροφίες και residencies περιλαμβάνουν 6-μηνη υποτροφία το 2014 στο Kulturakademie Tarabya της Κωνσταντινούπολης (διοργάνωση: Υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας και Ινστιτούτο Goethe). Από το 2014 συνεργάζεται με την ομάδα “Women mobilizing memory,” που απαρτίζεται από καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακτιβιστές και θεωρητικούς της μνήμης οι οποίοι δραστηριοποιούνται διεθνώς. Το 2020 εκδόθηκε από τον οίκο Verlag für Moderne Kunst (Wien) η μονογραφία της με τίτλο ‘Fruitful Threads’. Το 2025 το έργο της Silvina Der Meguerditchian θα παρουσιαστεί σε ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα στο Kunstraum Kreuzberg στο Βερολίνο.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Silvina der Meguerditchian, Sushi 1 (‘The Texture of Identity’ series), 2024, μαλλί πλεγμένο στο χέρι, πλαστικοποιημένες φωτογραφίες, 120 x 100 εκ., Ευγενική Παραχώρηση: Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη