Από Παρασκευή 19 έως Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2021 οι επιλογές του Σύλλα Τζουμέρκα
To Onassis Culture και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ενώνουν τις δυνάμεις τους για ένα Σινεμά, Ανοιχτό. Ανοιχτό σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, σε ταινίες μικρού, μεγάλου και μεσαίου μήκους, σε ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και animation, αλλά και σε εκείνες που δεν χωράνε σε κανένα είδος. Ένα Σινεμά Ανοιχτό σε καταξιωμένους σκηνοθέτες που χάραξαν τον δρόμο του Ελληνικού Κινηματογράφου και συνεχίζουν να εμπνέουν, αλλά και σε νέες τολμηρές φωνές που κάνουν τα πρώτα τους βήματα. Ανοιχτό στους ανθρώπους, τις γλώσσες, τις θεματικές και τα διαφορετικά βλέμματα. Με την ευχή σύντομα να ξανασυναντηθούμε στα ανοιχτά σινεμά της Ελλάδας και του κόσμου.
Από την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση και για τρία συνεχόμενα Σαββατοκύριακα το «Σινεμά, Ανοιχτό» ανοίγει με μια δράση που ενώνει δημιουργούς της προηγούμενης και της νέας γενιάς, ελληνικές ταινίες του χθες και του σήμερα. Οι Σύλλας Τζουμέρκας, Ζαχαρίας Μαυροειδής και Διονύσης Σαμιώτης, νικητές των Βραβείων Ίρις 2020, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Καλύτερης Ταινίας αντίστοιχα, επιλέγουν από δύο ταινίες που τους καθόρισαν και ενέπνευσαν το έργο τους.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
1η Εβδομάδα
Από την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου έως την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2021
Ο Σύλλας Τζουμέρκας (Βραβείο Ίρις 2020 Σκηνοθεσίας, για την ταινία «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών») επιλέγει τον «Φόβο» του Κώστα Μανουσάκη και την «Εαρινή Σύναξη των Αγροφυλάκων» του Δήμου Αβδελιώδη.
«Ο Φόβος» του Κώστα Μανουσάκη | 1966 | Διάρκεια: 102´
Ο γιος ενός τσιφλικά βιάζει και σκοτώνει την κωφάλαλη ψυχοκόρη της οικογένειας. Ο πατέρας και η μητριά του αποφασίζουν να κρύψουν το έγκλημα και να εξαφανίσουν το πτώμα στη λίμνη. «Η πιο τολμηρή απομάκρυνση από τα εσκαμμένα και η πιο αξιόλογη καλλιτεχνική επιτυχία ήταν ο Φόβος του Κώστα Μανουσάκη. Είναι σίγουρα ένα φιλμ εθνικό, γιατί κοιτάζει κατάματα τις αρρώστιες και τα προβλήματα της φυλής μας από μέσα και όχι απ’ έξω, με γραφικότητα.» έγραφε ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος το 1966.
Παραγωγή: Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης | Σενάριο: Κώστας Μανουσάκης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νίκος Γαρδέλης | Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος | Παίζουν οι: Ανέστης Βλάχος, Έλλη Φωτίου, Αλέξης Δαμιανός, Μαίρη Χρονοπούλου, Έλενα Ναθαναήλ, Σπύρος Φωκάς κ.α.
Βραβεία | Διακρίσεις: Υποψήφια για Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου το 1966
«Η Εαρινή Σύναξις των Αγροφυλάκων» του Δήμου Αβδελιώδη | 1999 | Διάρκεια: 170´
Χίος, 1960. Μετά τον ανεξήγητο θάνατο του Αγροφύλακα ενός χωριού, το Συμβούλιο της Κοινότητας ζητά από τον Αγρονόμο τον διορισμό αντικαταστάτη του. Κανένας Αγροφύλακας όμως δεν θέλει να πάει, λόγω της κακής φήμης του χωριού και του απρόβλεπτου θανάτου του συναδέλφου τους εν ώρα υπηρεσίας. Το συμβούλιο αποφασίζει να προσφέρει μεγαλύτερο μισθό γι’ αυτόν που θα τον αντικαταστήσει. Όταν το ανακοινώνει ο Αγρονόμος στους 12 Αγροφύλακες του, προσφέρονται τέσσερις για τη θέση, από τους οποίους διαλέγει τον έναν. Ο διορισμός του γίνεται στην αρχή του καλοκαιριού κι ύστερα από 4 μήνες υπηρεσίας διώχνεται από τον Αγρονόμο για παράβαση καθήκοντος. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και με τους άλλους τρεις διαδόχους του, που διώχνονται στο τέλος κάθε εποχής, για ανάλογες παραβάσεις που έχουν σχέση με τον χαρακτήρα τους.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Derek Elley στο Variety τον Ιανουάριο του 2000 «Μια σαρκαστική κωμωδία για την αγροτική ζωή που έχει διπλό στόχο: την εξέταση αφενός του χαρακτήρα του Έλληνα και αφετέρου της πονηριάς του στην παραβίαση της εξουσίας.»
Παραγωγή: Δήμος Αβδελιώδης, ΕΚΚ, ΕΡΤ | Σενάριο – Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης | Φωτογραφία: Οδυσσέας Παυλόπουλος, Σωτήρης Περρέας, Αλέκος Γιάνναρος, Λίνος Μεϊτάνης | Μοντάζ: Κώστας Ιορδανίδης | Σκηνογραφία: Νίκος Χατζής | Μουσική: Antonio Vivaldi, «Οι τέσσερεις εποχές» | Πρωταγωνιστούν: Αγγελική Μάλαντη, Τάκης Αγορής, Γιάννης Τσουμπαριώτης, Στέλιος Μακριάς, Άγγελος Παντελάρας , Ηλίας Πετροπουλέας , Παναγιώτης Λούρος, Μαρίνος Μουζάκης, Γιώργος Παυλιδάκης, Δημήτρης Αυγουστίδης
ΒΡΑΒΕΙΑ
-Ψηφισμένη το 2006 & 2016 από την Πανελλήνια Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, ανάμεσα στις 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών
-Βραβείο FIPRESCI (Διεθνής ΄Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου
-4 βραβεία στο Forum Φεστιβάλ Βερολίνου 2001*
-Βραβείο Σκηνοθεσίας, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
-Βραβείο Κοινού, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ στο Forum Φεστιβάλ Βερολίνου
-Βραβείο της Ένωσης Αιθουσαρχών, CICAE, «για τις καλλιτεχνικές της αρετές, για την αυθεντικότητά της και τη δημιουργική ελευθερία της».
-Βραβείο «Δον Κιχώτης» της Διεθνούς Ένωσης των Cine-clubs, (FICC).(Το FICC είναι ένα διεθνές δίκτυο αιθουσών τέχνης που σκοπό έχει τη διάδοση ταινιών με πολιτιστική αξία).
-Βραβείο CALIGARI 2000, στο σκεπτικό της βράβευσης αναφέρεται «η πολύπλευρη παραβολή της ταινίας, με σπουδαίους χαρακτήρες, πολιτική αλληγορία, αυθεντικότητα και χιούμορ».
-Ειδικός έπαινος των κριτικών της γερμανικής εφημερίδας “BILD”. Η γερμανική εταιρία «Πανδώρα-Πήγασος» ανέλαβε τη διανομή της ταινίας στη Γερμανία.
Συμμετοχές σε Φεστιβάλ και διεθνείς παρουσιάσεις: Θεσσαλονίκη, Βερολίνο, Μόναχο, Γένοβα, Ζυρίχη, Λισσαβόνα, Τόκυο, Σαν Φρανσίσκο, Σικάγο
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΟΜΕΝΩΝ ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ
2η Εβδομάδα
Aπό την Παρασκευή 26 έως την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021
Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής (Βραβείο Ίρις 2020 Σεναρίου, για την ταινία Απόστρατος) επιλέγει:
Εκδρομή του Τάκη Κανελλόπουλου (1966)
Διόρθωση του Θάνου Αναστόπουλου (2007)
3η Εβδομάδα
Aπό την Παρασκευή 5 έως την Κυριακή 7 Μαρτίου 2021
Ο Διονύσης Σαμιώτης (Βραβείο Ίρις 2020 Καλύτερης Ταινίας, για την ταινία Ευτυχία) επιλέγει:
Πέτρινα Χρόνια του Παντελή Βούλγαρη (1985)
Άντε Γεια του Γιώργου Τσεμπερόπουλου (1991)
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΚΑΙ ΙΔΡΥΜΑ ΩΝΑΣΗ
H συνεργασία του Ιδρύματος Ωνάση με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου μετράει ήδη έντεκα ρόνια. Από το 2010, η Στέγη στηρίζει τον θεσμό των Βραβείων Ίρις, σε μια προσπάθεια να αναδειχθούν οι τολμηρές φωνές του Ελληνικού Κινηματογράφου. Η τελετή απονομής των Βραβείων, που κάθε χρόνο φιλοξενείται στη Στέγη, συγκεντρώνει όλη την κινηματογραφική κοινότητα και αποτελεί κορυφαίο κινηματογραφικό γεγονός. Το 2020, λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης με την πανδημία, η τελετή πραγματοποιήθηκε ψηφιακά και αναμεταδόθηκε ζωντανά από το Onassis Channel στο YouTube.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΑΚ
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) ιδρύθηκε στις 23 Νοεμβρίου 2009, αντικατοπτρίζοντας την ανάγκη του Ελληνικού Σινεμά να αυτοπροσδιοριστεί και να εναρμονιστεί με την πρακτική των αντίστοιχων οργανισμών στο παγκόσμιο Σινεμά. Σήμερα, 11 χρόνια μετά, γεμάτα δράσεις, εξωστρέφεια, γιορτή και ανταλλαγή, η ΕΑΚ, με τα 565 μέλη της, είναι το φυσικό σπίτι όλου του Ελληνικού Σινεμά, το σπίτι όλων των γενιών, των τάσεων και των ειδικοτήτων που αποτελούν τον Ελληνικό Κινηματογράφο.
Η ΕΑΚ είναι μέλος του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Ακαδημιών Κινηματογράφου και δραστηριοποιείται με κύριο στόχο την ανάπτυξη και προώθηση του Ελληνικού Σινεμά, ενώ κάθε χρόνο απονέμει τα Βραβεία Ίρις, τα μοναδικά εθνικά κινηματογραφικά βραβεία, που προκύπτουν μετά από μυστική ψηφοφορία των μελών της.
Λίγα λόγια για τον κινηματογραφιστή της εβδομάδας
Σύλλας Τζουμέρκας
Ο Σύλλας Τζουμέρκας γεννήθηκε το 1978 στη Θεσσαλονίκη. Mεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς και τη Νίσυρο. Οι μεγάλου μήκους ταινίες του «Χώρα Προέλευσης» (2010), «Η Έκρηξη» (2014) και «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» (2019), έκαναν την παγκόσμια πρεμιέρα τους στα φεστιβάλ Βενετίας, Λοκάρνο και Βερολίνου αντίστοιχα, συμμετείχαν σε πάνω από 200 φεστιβάλ σε ολόκληρο τον κόσμο, και κυκλοφόρησαν σε κινηματογραφικές αίθουσες, πλατφόρμες streaming και τηλεοπτικούς σταθμούς σε πολλές χώρες. Έχει συνυπογράψει τα σενάρια των ταινιών “Suntan” του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου (φεστιβάλ Ρότερνταμ / SXSW 2016) και “All This Victory” του Αχμάντ Γκιουσέιν (φεστιβάλ Βενετίας 2019). Στο θέατρο και σε multi-platform έργα έχει συνεργαστεί με τη Γιούλα Μπούνταλη, την ομάδα blitz, τους Erasers, τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, την Εθνική Λυρική Σκηνή, κ.α.