Η έκθεση “Tapestries”, με έργα της Σίντι Σέρμαν (Cindy Sherman), εγκαινιάστηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2023 και θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό μέχρι και τις 5 Ιουνίου 2023.
Στη νέα αυτή έκθεση, η Σίντι Σέρμαν συνδυάζει τις παραδοσιακές τεχνικές κατασκευής ταπισερί με την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου του 21ου αιώνα.
Η φήμη της φωτογράφου, οφείλεται στις σειρές φωτογραφιών στις οποίες μεταμορφώνει τον εαυτό της σε χαρακτήρες. Το 2017, δημιούργησε μια νέα διαδικτυακή συλλογή από “selfies”, σχολιάζοντας το φαινόμενο της ανόδου των εφαρμογών που αλλάζουν το πρόσωπο των χρηστών. Αυτές οι φωτογραφίες απέκτησαν διαφορετική βαρύτητα και πιο μόνιμη υπόσταση με τη μετατροπή τους σε ταπισερί.
Σε ένα αρχικό στάδιο, η Σίντι Σέρμαν συγκέντρωσε στο social media site της μια σειρά από γκροτέσκες περσόνες, τις οποίες δημιούργησε μέσα από τις προαναφερθείσες εφαρμογές.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Οι ταπισερί που παρουσιάζονται στην έκθεση αποτελούν την πρώτη μεγάλη απόπειρα της Σέρμαν να εξερευνήσει ένα μέσο δημιουργίας πέρα από την φωτογραφία. Το αποτέλεσμα είναι πως αυτές οι εικόνες αποκτούν μια μονιμότητα και μια επισημότητα αντίστοιχη των πορτρέτων των ευγενών και των πλουσίων γενικότερα. Κάτι τόσο οικείο όσο μια “selfie” μετατρέπεται σε κάτι παράξενο και ταυτόχρονα, ενώ θα έπρεπε να είναι κάτι εφήμερο, γίνεται κληρονομιά. Αυτές οι μόνιμες ταπισερί, δημιουργήθηκαν από έμπειρους τεχνίτες στο Βέλγιο, όπου η συγκεκριμένη τέχνη έχει ιδιαίτερη αξία ήδη από τον 15ο αιώνα.
Η Σίντι Σέρμαν ανήκει στους καλλιτέχνες που έχουν καθορίσει την εποχή του μεταμοντερνισμού και είναι διεθνώς αναγνωρισμένη για τα έργα της που εξετάζουν ζητήματα ταυτότητας. Ζητήματα όπως τον ρόλο της γυναίκας υπό το πρίσμα του πατριαρχικού βλέμματος του κινηματογράφου, τον ρόλο της ως μούσας για τον σουρεαλιστή καλλιτέχνη, αλλά και την τυπολογία των προσώπων και των φιγούρων.
Σίντι Σέρμαν
Η Σίντι Σέρμαν είναι Αμερικανή φωτογράφος (γενν. 1954, Νιου Τζέρσεϊ), ιδιαιτέρως γνωστή για τα αυτοπορτρέτα της, τα οποία σχολιάζουν τα σεξουαλικά στερεότυπα και τα κοινωνικά παιχνίδια ρόλων.
Η Σέρμαν σπούδασε στο State University της Νέας Υόρκης, ξεκινώντας από τη ζωγραφική για να μεταπηδήσει αργότερα στην φωτογραφία. Αποφοίτησε το 1976 και το 1977 άρχισε να δημιουργεί μια από τις πιο γνωστές σειρές της, με τίτλο “Untitled Film Stills” (1977-80). Στην πορεία της καριέρας της συνέχισε να είναι το μοντέλο για τις φωτογραφήσεις της, μεταμφιέζοντας τον εαυτό της και φέρνοντας στον νου εικόνες από τα πεδία της διαφήμισης, της τηλεόρασης, του κινηματογράφου και της μόδας, σχολιάζοντας τα πολιτισμικά στερεότυπα που εκφράζουν τα συγκεκριμένα μέσα.
Τη δεκαετία του 1980 ξεκίνησε να χρησιμοποιεί έγχρωμο φιλμ, δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στον φωτισμό και στις εκφράσεις του προσώπου, περνώντας παράλληλα και στο γκροτέσκο και στην πιο απειλητική ατμόσφαιρα. Στις φωτογραφίες της άρχισαν να αποτυπώνονται διαμελισμένα σώματα, ενώ η δουλειά της αντικατόπτριζε ανησυχίες σχετικά με τις διατροφικές διαταραχές, τον θάνατο και την τρέλα.
Η επιστροφή της φωτογράφου στον ειρωνικό σχολιασμό στερεοτυπικών γυναικείων ταυτοτήτων έγινε τη δεκαετία του 1990, με την χρήση μανεκέν σε ορισμένες από τις φωτογραφίες της και με το σκοτεινό κωμικό φιλμ “Office Killer”. Το 2000 πόζαρε ως γυναίκες του Χόλιγουντ, φορώντας υπερβολικό μακιγιάζ και εμφυτεύματα στήθους από σιλικόνη, ενώ την ίδια χρονιά τα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο και του Λος Άντζελες παρουσίασαν μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα προς τιμήν του έργου της. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αναδρομική έκθεση που παρουσίασε το MoMA στη Νέα Υόρκη το 2012.
Το 2017 η Σέρμαν έκανε τον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram δημόσιο. Η πλατφόρμα λειτούργησε ως το κατάλληλο μέσο για να δημιουργήσει τέχνη, μέσω των γκροτέσκων selfies της, οι οποίες τόνιζαν ορισμένα ανησυχητικά χαρακτηριστικά του Instragram, όπως, για παράδειγμα, την αμφιβολία για το αν κάτι είναι πραγματικό ή «σκηνοθετημένο».
Μια ακόμη αναδρομική έκθεση για την φωτογράφο έλαβε χώρα το 2019 στην Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων στο Λονδίνο.
Πηγές: aros.dk | britannica.com
Φωτογραφίες: aros.dk