Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της έκθεσης Portals | Πύλη, που οργανώνει ο ΝΕΟΝ σε συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων, το διάστημα Ιούνιος-Δεκέμβριος 2021.
Το έργο Sisyphus / Trans / Form -όπου συμμετέχουν έξι ερμηνευτές- βασίζεται στον μύθο του Σισύφου, που καταδικάζεται από τους θεούς να σπρώχνει ένα βράχο στην κορυφή ενός βουνού, που όμως κυλάει αμέσως μετά προς τα πίσω, ώστε να είναι υποχρεωμένος να επαναλαμβάνει ατέρμονα την άσκηση. Στην ερμηνεία του Παπαϊωάννου, το βουνό και ο βράχος μεταμορφώνονται σε μια ενιαία, τεράστια, ορθογώνια πέτρινη πλάκα. Ένα βάρος για τον Σίσυφο, αλλά και ένα πλαίσιο για την παράσταση, και μια πύλη μέσω της οποίας ο πρωταγωνιστής εξαφανίζεται και επανεμφανίζεται. Κάποιες φορές ο Σίσυφος παραπατάει, γέρνει σκυφτός προς τα εμπρός και κουβαλάει στους ώμους και την πλάτη του τον τεράστιο βράχο. Άλλες πάλι, βλέπουμε το μεγαλείο του σωματικού θεάτρου όπου, μέσω των άκρων άλλων ερμηνευτών, ο Παπαϊωάννου μοιάζει μεταμορφωμένος, να νικά τη βαρύτητα, να γλιστρά και να γίνεται ένα με την επιφάνεια του βράχου. Άλλες πάλι, αντιμετωπίζει τον βράχο βάζοντας τόση δύναμη, που το κεφάλι του θρυμματίζεται καθώς έρχεται σε επαφή με τον τεράστιο όγκο.
Κατά τη διάρκεια της αναπαράστασης του αγώνα του Σισύφου, υπάρχουν στιγμές φαρσοκωμωδίας, με μια διάθεση σκοτεινού χιούμορ που θυμίζει ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Κατά τη διάρκεια της παράστασης, ο Σίσυφος ευνουχίζεται και ο βράχος τον συνθλίβει σαν ήρωα καρτούν. Μόλις ο ευνουχισμένος Σίσυφος καταφέρνει να σταθεί στα πόδια του, μεταμορφώνεται σε τρανς γυναίκα.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το έργο Sisyphus / Trans / Form είναι κατά βάση ένας διαλογισμός στο παράλογο, τη συνειδητοποίηση -όπως αυτή περιγράφεται από τον Γάλλο φιλόσοφο και συγγραφέα Αλμπέρ Καμύ- ως αποτέλεσμα της αντιπαράθεσης μεταξύ της ανθρώπινης ανάγκης για ευτυχία και λογική και της «παράλογης σιωπής του κόσμου». Όπως λέει ο ίδιος ο Παπαϊωάννου, «τέχνη είναι να χρησιμοποιείς το ταλέντο σου για να αναλογιστείς πάνω σε θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης, είτε ευχάριστα είτε όχι». Η ατέρμονη μάχη του Σισύφου με τον βράχο μοιάζει με την επαναλαμβανόμενη ρουτίνα των εργαζομένων και αποτελεί έναν φόρο τιμής του Παπαϊωάννου στον πατέρα του, που είναι εργάτης. Μια ρουτίνα που οδηγεί αρχικά στη μελαγχολία και μετά στη μεταμόρφωση. Αντί η βιοπάλη -ο βράχος- να είναι ένα αφόρητο φορτίο, μετατρέπεται σε αφύπνιση. Όπως έγραψε ο Καμύ, «οι συνθλιπτικές αλήθειες πεθαίνουν όταν τις αναγνωρίζεις».
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παπαϊωάννου
Με τους: Παυλίνα Ανδριοπούλου, Μιχάλη Θεοφάνους, Δημήτρη Παπαϊωάννου, Καλλιόπη Σίμου, Δρόσο Σκώτη, Χρήστο Στρινόπουλο.
Βοηθός Σκηνοθέτη – Διεύθυνση + Εκτέλεση παραγωγής: Τίνα Παπανικολάου
Διεθνείς Σχέσεις και Φωτογραφίες: Γιούλιαν Μόμμερτ
Τεχνικός Διευθυντής: Μανώλης Βιτσαξάκης
Το έργο δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε συνεργασία με την Collezione Maramotti + Max Mara.Παραγωγή 2WORKS σε συνεργασία με τους EdM Productions/Elisabetta Di Mambro και Simona Fremder.
Παρουσιάστηκε ως νέα ανάθεση για την Συλλογή Maramotti, για πρώτη φορά στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Aperto στο Reggio Emilia της Ιταλίας.
Το έργο θα παρουσιαστεί στο υπόγειο του κτιρίου του Καπνεργοστασίου, το οποίο διαμορφώνεται ειδικά για τον σκοπό αυτό.
Το έργο περιέχει γυμνές σκηνές και είναι κατάλληλο για άνω των 15 ετών.
Διαβάστε επίσης:
Portals – Πύλη: Ομαδική έκθεση στο κτίριο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου από το ΝΕΟΝ