Σχεδόν όλα τα αριστουργήματα του Φρεντερίκ Σοπέν, του μεγάλου «ποιητή» του πιάνου, θα ακουστούν μέσα σε ένα μόνο Σαββατοκύριακο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το Σάββατο 28 Φεβρουαρίου και την Κυριακή 1η Μαρτίου, οκτώ κορυφαίοι έλληνες σολίστ θα συμμετάσχουν στη Σοπενιάδα, τον πιανιστικό μαραθώνιο που θα διεξαχθεί στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, με τέσσερις διαδοχικές συναυλίες ανά ημέρα (ώρες 18:00, 19:30, 21:00 και 22:30).
Την πρώτη βραδιά, με το έργο του σπουδαίου συνθέτη θα αναμετρηθούν ο Θοδωρής Τζοβανάκης (18:30), η Ναταλία Μιχαηλίδου (19:30), ο Βασίλης Βαρβαρέσος (21:00) και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (22:30). Τη δεύτερη ημέρα της Σοπενιάδας που εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων Πιανόραμα, τις λεπταίσθητες αποχρώσεις της μουσικής του Φρεντερίκ Σοπέν θα αναδείξουν η Ελισάβετ Κουναλάκη (18:30), ο Κάρολος Ζουγανέλης (19:30), ο Απόστολος Παληός (21:00) και ο Βασίλης Τσαμπρόπουλος (22:30).
Η αφρόκρεμα των ελλήνων σολίστ ενώνει τις φυσικές και καλλιτεχνικές δυνάμεις της στη Σοπενιάδα, μια συνάντηση κορυφής με σημείο αναφοράς τον «βασιλιά των οργάνων», στην οποία θα παρουσιαστεί σχεδόν ολόκληρο το έργο του Φρεντερίκ Σοπέν μέσα σε μόνο δύο ημέρες! Πρόκειται για πιανίστες με λαμπρή σταδιοδρομία εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, με πηγαίο ταλέντο και αξιοζήλευτα βιογραφικά, οι οποίοι ακροβατούν με άνεση από το μπαρόκ ρεπερτόριο ως την τζαζ και τη μουσική του σήμερα· για ερμηνευτές που συνεργάζονται συχνά με μεγάλες ορχήστρες στην Ελλάδα και το εξωτερικό ή σχήματα μουσικής δωματίου διεθνούς φήμης. Σε αυτό το εγχείρημα δίχως προηγούμενο για τα ελληνικά δεδομένα θα δώσουν το «παρών» ο Θοδωρής Τζοβανάκης, η Ναταλία Μιχαηλίδου (αφιλοκερδής συμμετοχή), ο Βασίλης Βαρβαρέσος, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, η Ελισάβετ Κουναλάκη, ο Κάρολος Ζουγανέλης, ο Απόστολος Παληός και ο Βασίλης Τσαμπρόπουλος για να αναδείξουν μέσα από τη μαγεία των πλήκτρων την αλήθεια της απαράμιλλης τέχνης του Σοπέν.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
To αναλυτικό πρόγραμμα
Σάββατο 28 Φεβρουαρίου – Συναυλία πρώτη
(18:30) ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΖΟΒΑΝΑΚΗΣ
Βαλς, έργα: 69 αρ. 1 & αρ. 2, 64 αρ. 1 & αρ. 2, 34 αρ. 3
Μπαλάντα αρ. 2
Σονάτα αρ. 2, έργο 35
(19:30) ΝΑΤΑΛΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ (αφιλοκερδής συμμετοχή)
Νυχτερινά, έργα: 9 αρ.1, 15 αρ. 2
Μπαλάντα αρ. 3
Berceuse
Σκέρτσο αρ. 4
Βαλς, έργα: 34 αρ. 2, 70 αρ. 1
Βαρκαρόλα έργο 60
(21:00) ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
Μπαλάντα αρ. 1
Βαλς, έργα: op. posth., 34 αρ. 1
Fantaisie-Impromptu, έργο 66
12 Études, έργο 10
(22:30) ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΠΑΣΤΕΦΑΝΟΥ
Μαζούρκες, έργα 33 αρ. 1, 41 αρ. 1 & 2, 59 αρ. 1 & 3
Σκέρτσο αρ. 1
Σονάτα αρ. 3, έργο 58
Κυριακή 1η Μαρτίου – Συναυλία δεύτερη
(18:30) ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΚΟΥΝΑΛΑΚΗ
Νυχτερινά, έργα: 55 αρ. 1, 37 αρ. 2, 48 αρ. 1, έργο 55 αρ. 2
Μπαλάντα αρ. 4
Μαζούρκες, έργα 63 αρ. 2 & 3, 30 αρ. 2, 24 αρ. 4, 33 αρ. 4 & αρ. 2
(19:30) ΚΑΡΟΛΟΣ ΖΟΥΓΑΝΕΛΗΣ
Polonaises, έργα 26 αρ. 1 & 2,
Νυχτερινό έργο 15 αρ. 1
Polonaise έργο 40 αρ. 1 «Militaire»
6 Études, αρ. 9, 3, 4, 5, 6 & 8 από το έργο 25
Νυχτερινό έργο 27 αρ. 2
3 Écossaises op. posth. 72 αρ. 3
Polonaise-Fantaisie έργο 61
Nυχτερινό op. posth.
Polonaise έργο 53 «Héroïque»
(21:00) AΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΛΗΟΣ
6 Études, αρ. 1, 10, 2, 11, 7 & 12 από το έργο 25
Νυχτερινό, έργο 72 αρ. 1
Polonaise αρ. 5, έργο 44
Σκέρτσο αρ. 2
Βαλς αρ. 5, έργο 42
(22:30) ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
24 Πρελούδια, έργο 28
Σκέρτσο αρ. 3
Ο Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849) θεωρείται ένας από τους συνθέτες-σύμβολα του Ρομαντισμού. Έγινε διάσημος κυρίως μέσα από τις λεπτεπίλεπτες μικρής κλίμακας δημιουργίες του που παραμένουν παντού και πάντα δημοφιλέστατες: τα βαλς, τα νυχτερινά, τα πρελούδια, τις μαζούρκες και τις πολωνέζες του, που χαρακτηρίζονται από εκφραστική μελωδικότητα και έχουν μεγάλες τεχνικές απαιτήσεις. Ακόμα και οι ιδιαίτερα ελκυστικές σπουδές του έχουν υψηλές μουσικές και τεχνικές αξιώσεις από τον ερμηνευτή.
Ο γαλλοπολωνικής καταγωγής βιρτουόζος και συνθέτης, ήδη από την ηλικία των 7 ετών, είχε δώσει πρώιμα δείγματα της μεγαλοφυΐας του –είχε γράψει δύο Πολωνέζες– και είχε γίνει περιζήτητος στα αριστοκρατικά σαλόνια της Βαρσοβίας, ενώ λάμβανε μέρος συχνά σε συναυλίες φιλανθρωπικού χαρακτήρα. Ως πιανίστας, στην αρχή της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας, θήτευσε δίπλα σε ονομαστούς δασκάλους της εποχής του (Zywny και Würfel) και μελέτησε την παραδοσιακή μουσική της Πολωνίας, οι επιρροές της οποίας είναι εμφανέστατες στις Μαζούρκες του. Το 1826, άρχισε να μελετά θεωρία της μουσικής και τεχνικές σύνθεσης υπό την επίβλεψη του Γιόζεφ Έλσνερ, ο οποίος, όταν ο Σοπέν αποφοίτησε από το Μουσικό Γυμνάσιο της Βαρσοβίας (1829), έγραψε στην αναφορά του για τον νεαρό μαθητή του: «Ο τριτοετής σπουδαστής Φρεντερίκ Σοπέν είναι ένα εκπληκτικό ταλέντο, μια μουσική μεγαλοφυΐα». Στο μεταξύ, άρχισε να ταξιδεύει στο εξωτερικό. Το κοινό τού επεφύλαξε θερμότατη υποδοχή στη Βιέννη, αλλά, μετά το ξέσπασμα του ρωσοπολωνικού πολέμου, ο νεαρός πιανίστας και συνθέτης μετεγκαταστάθηκε στο Παρίσι, το 1831, όπου πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Εκεί συνάντησε, στο απόγειο της δόξας τους, τον Ομπέρ και τον Ροσσίνι.
Στο πολιτιστικό περιβάλλον της γαλλικής πρωτεύουσας, ο Σοπέν αναδείχτηκε σε ιδιοφυΐα της εποχής και διακρίθηκε για τη μεγάλη ποικιλία μέσων έκφρασης, τις νεωτεριστικές επινοήσεις και την αστείρευτη πρωτοτυπία του. Σύντομα έγινε αποδεκτός από τους καλλιτεχνικούς κύκλους. Κάποιος κριτικός κύρους εκείνης της εποχής σημειώνει ότι βρήκε στο πρόσωπο του Σοπέν «πλήθος από πρωτότυπες ιδέες και μια ευπρόσδεκτη δημιουργική φωνή». Στο Παρίσι, υπήρξε εξαιρετικά παραγωγικός από συνθετικής απόψεως αλλά ιδιαίτερα φειδωλός ως προς τις εμφανίσεις του σε μεγάλες αίθουσες, καθώς προτιμούσε να δίνει κοντσέρτα σε ιδιωτικά σαλόνια. Καθοριστική υπήρξε η γνωριμία του με τη γαλλίδα λογοτέχνη Γεωργία Σάνδη στα 1838, χρονιά κατά την οποία διαγνώστηκε ότι έπασχε από φυματίωση. Η σχέση τους έληξε οριστικά το 1847. Στο μεταξύ, στα μέσα της δεκαετίας του 1840, η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε. Ακολουθώντας το πεπρωμένο πολλών εκπροσώπων του Ρομαντισμού, ο Φρεντερίκ Σοπέν έφυγε από τη ζωή πριν κλείσει τα σαράντα του χρόνια, αφήνοντας την τελευταία του πνοή στο Παρίσι στα 1849.