Η μικρή Άντι περπατά αποφασιστικά μέσα στο δάσος και κρατά στο χεράκι της ένα βαθυκόκκινο φύλλο. Κάθε τόσο σκύβει, βουτάει άλλο ένα και το συγκρίνει με το πρώτο. Τα υποβάλλει όλα σε εξονυχιστικό έλεγχο. Στην επιστροφή για το σπίτι καταλήγει να κρατά μόνο δύο, ένα σε κάθε χέρι — αυτά μόνο ανταποκρίνονταν στις προσδοκίες της και στα κριτήριά της. Σε όλη τη διαδρομή τα χαζεύει. Τι συμβαίνει εκείνη τη στιγμή στο μυαλό της; Τι την απασχολεί και τι αναζητά με τόση επιμονή;
Τα παιδιά διαθέτουν μεγάλη περιέργεια — αυτό άλλωστε αποδεικνύουν οι ερωτήσεις με τις οποίες βομβαρδίζουν τους ενήλικες. Κατά πόσο όμως τα απασχολούν τα ζητήματα των «μεγάλων», όπως ο θάνατος ή το σεξ; Είναι απλώς αναλαμπές αυτές οι αθώες ερωτήσεις ή κρύβουν μια διαρκή ενασχόληση με τα μυστήρια της ζωής; Η Susan Engel στη Διανοητική ζωή των παιδιών αντλεί από την προσωπική της πείρα αλλά και από τις σημαντικότερες έρευνες στον χώρο της ψυχολογίας και της εκπαίδευσης για να αποδείξει ότι τα παιδιά τελικά ασχολούνται συστηματικά με έννοιες δύσκολες και σύνθετες.
Όταν ένα παιδί μαζεύει φύλλα, κοχύλια ή γραμματόσημα, συλλέγει κόμικς ή λευκώματα, ίσως να προσπαθεί να λύσει ένα πρόβλημα που το απασχολεί. Αυτές οι πρώτες συλλογές μπορεί να κρύβουν μια ενασχόληση με ένα ερώτημα ή να φανερώνουν ενδεχομένως μια κλίση. Όταν ένα τετράχρονο παιδί ρωτά για τον θεό ή τον θάνατο, ίσως τότε να σχηματίζει για πρώτη φορά μια ιδέα. Η Engel αναδεικνύει πόσο σημαντικές είναι αυτές οι στιγμές και δείχνει τους τρόπους με τους οποίους οι δάσκαλοι και οι γονείς μπορούν να τις αξιοποιήσουν, να καλλιεργήσουν τα ενδιαφέροντα των παιδιών και να τα μυήσουν στον κόσμο της αναζήτησης, της επινόησης και των ιδεών.
Σούζαν Λ. Ένγκελ – Βιογραφικές πληροφορίες
Η Susan L. Engel (Σούζαν Λ. Ένγκελ) είναι καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Κολέγιο Williams, στο Ουίλλιαμσταουν της Μασσαχουσέττης (ΗΠΑ). Διδάκτορας Αναπτυξιακής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Πόλης της Νέας Υόρκης (1985), το επιστημονικό της έργο εστιάζεται στα πεδία της ανάπτυξης και της επινοητικότητας στα παιδιά, της διαμόρφωσης των ιδεών, της επίδρασης του σχολικού περιβάλλοντος και της σχολικής μεταρρύθμισης. Είναι συνιδρύτρια και εκπαιδευτική σύμβουλος του Hayground School στο Μπρίτζχαμπτον της Νέας Υόρκης. Έχει δημοσιεύσει μεταξύ άλλων τα βιβλία The Hungry Mind: The Origins of Curiosity in Childhood (Harvard University Press, 2015) και The Children You Teach: Using a Developmental Framework in the Classroom (Heinemann Pubs, 2018). Η διανοητική ζωή των παιδιών (The Intellectual Lives of Children, Harvard University Press, 2021) είναι το πιο πρόσφατο δημοσιευμένο έργο της.