Στάσου στο Ύψος σου, του Λοράν Τιράρ

Η Odeon παρουσιάζει στους κινηματογράφους από τις 21 Ιουλίου 2016 την ταινία Στάσου στο Ύψος σου (Un Homme à la Hauteur) σε σκηνοθεσία του Λοράν Τιράρ.

Η Odeon παρουσιάζει στους κινηματογράφους από τις 21 Ιουλίου 2016 την ταινία Στάσου στο Ύψος σου (Un Homme à la Hauteur) σε σκηνοθεσία του Λοράν Τιράρ.

Τελικά είναι ο έρωτας τυφλός; Αυτό θα πρέπει να διαπιστώσουν ο Ζαν Ντιζαρντέν και η Βιρζινί Εφιρά στη νέα ρομαντική κομεντί «Στάσου στο Ύψος σου», που θα σας κάνει να αμφισβητήσετε όλα τα στερεότυπα για την αγάπη με την πρώτη ματιά!

Η Ντιάν είναι μια πολύ όμορφη γυναίκα, πετυχημένη δικηγόρος και γοητευτικός χαρακτήρας. Έχει μόλις βάλει τέλος σε έναν γάμο στον οποίο ήταν δυστυχισμένη και είναι πια ελεύθερη να συναντήσει την μεγάλη αγάπη της ζωής της.  Και επειδή τίποτα δεν είναι τυχαίο, η Ντιάν δέχεται ένα τηλεφώνημα από έναν άνδρα ονόματι Αλεξάντρ, ο οποίος έχει βρει το χαμένο της κινητό. Ο Αλεξάντρ είναι ευγενικός, αστείος και καλλιεργημένος, και η Ντιάν, μαγεμένη από την προσωπικότητά του, δέχεται να συναντηθούν από κοντά. Το ραντεβού τους, όμως, δεν είναι καθόλου όπως το περίμενε…

Στον έρωτα πρέπει να κοιτάς ψηλά

Η βασική ιδέα της ιστορίας γεννήθηκε το 2012 στην Αργεντινή, όπου έναν χρόνο αργότερα ο σκηνοθέτης Μάρκος Καρνεβάλε παρουσίασε το «Corazón de León», μια ρομαντική κομεντί για έναν έρωτα που ανατρέπει την ζωή μιας νέας γυναίκας. Η μεγάλη επιτυχία της ταινίας έκανε την παραγωγό Βανέσα Βαν Ζίλεν να αγοράσει τα δικαιώματα της ιστορίας για να προετοιμάσει την γαλλική της εκδοχή. Όταν προσέγγισε τον σκηνοθέτη Λοράν Τιράρ, εκείνος αρχικά πίστεψε ότι θα αρνηθεί την πρόταση. «Είχα ένα άλλο πρότζεκτ στο μυαλό μου», εξηγεί. «Αλλά όταν είδα την ταινία την επόμενη μέρα, με καταγοήτευσε. Είχε μια δύναμη, μια τόλμη, κάτι το αναπάντεχο. Είδα τις συναισθηματικές δυνατότητες της κωμωδίας και του ερωτικού στοιχείου και, παρόλο που τα μελοδραματικά στοιχεία δεν μου ταίριαζαν πολύ, αποφάσισα να πω ναι στην πρόκληση να προσαρμόσω την ιστορία στην ευρωπαϊκή αισθητική. Υπήρχε αρκετό άγχος γιατί όχι μόνο υπήρχε ήδη μια ταινία για την ιστορία αυτή, αλλά ήταν και μια πολύ καλή ταινία».

Όταν άρχισε το σενάριο, ο Τιράρ άντλησε έμπνευση από τις αγαπημένες του ταινίες, αυτές του Φρανκ Κάπρα. «Κι εκείνος φλέρταρε με το παραμύθι και είχε μια καλοσυνάτη οπτική για τους ανθρώπους. Δεν έδινε έμφαση στην κακία, αλλά στην ανθρωπιά. Αλλά νιώθω ότι στην ταινία μου υπάρχει και κάτι από το “Pretty Woman” -από την άποψη του μοντέρνου παραμυθιού- αλλά και λίγο από το “Ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς”, ως προς την κωμωδία που προκύπτει στις ρομαντικές στιγμές». Η ιστορία λαμβάνει χώρα στη Μασσαλία, αφού, όπως εξηγεί ο Τιράρ, έψαχνε κάτι διαφορετικό από τα συνηθισμένα. «Δεν ήθελα να τοποθετήσω την ιστορία σε μια μητρόπολη όπως το Παρίσι ή το Λονδίνο, γιατί εκεί βλέπεις κάθε είδους ανθρώπους οπότε ακόμη κι ένας τόσο κοντός άνδρας δεν θα τραβούσε την προσοχή. Χρειαζόμασταν μια μεγάλη πόλη με πολύ ήλιο και η Μασσαλία ήταν ιδανική επιλογή, έχει έναν ρομαντισμό και ιδιαίτερο χαρακτήρα που ήταν απολύτως αναζωογονητικά».

Όταν ολοκληρώθηκε η προσαρμογή του σεναρίου, η παραγωγή το έστειλε στον βραβευμένο με Όσκαρ Ζαν Ντιζαρντέν, ο οποίος και δέχθηκε μέσα σε 24 ώρες. «Ήθελα να κατευθύνω τον Ζαν σε μια πιο “μαζεμένη” ερμηνεία, πιο νηφάλια και συναισθηματική, όχι σαν τις πιο εξόφθαλμα κωμικές στιγμές της καριέρας του», λέει ο Τιράρ. «Ευτυχώς το ένστικτό του είναι αλάνθαστο και συνεννοηθήκαμε άψογα». «Κανονικά αυτού του είδους η κωμωδία δεν είναι του στιλ μου», λέει με τη σειρά του ο Ντιζαρντέν, «αλλά μου δημιουργήθηκε η περιέργεια για το πώς θα μπορούσα να παίξω έναν τέτοιο ρόλο, που μάλιστα ήταν τόσο καλογραμμένος. Ήξερα από την αρχή ότι δεν έπρεπε να παίξω τον ρόλο υπερβολικά κωμικά, δεν είναι ούτε εξυπνάκιας ούτε χιουμορίστας. Στο δικό του μυαλό δεν είναι κοντός, είναι ένας άνδρας σαν όλους τους άλλους, που έχει μια καλή ζωή, αλλά φυσικά συναντά προβλήματα λόγω του ύψους του. Ο ντουμπλέρ μου, ο Μπρις, μου μίλησε για τα προβλήματα που φέρνει το γεγονός ότι είναι τόσο διαφορετικός. Αλλά ο χαρακτήρας μου δεν παραπονιέται, ούτε μένει σε αυτό. Είναι οπτιμιστής, περήφανος και δυνατός. Η  ταινία μιλά για όλους όσοι έχουν κόμπλεξ, όλων των ειδών τα κόμπλεξ».

 

Για να πετύχουν την απαραίτητη διαφορά ύψους ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές, οι συντελεστές κατέφυγαν σε διάφορα τρικ, πριν φυσικά έρθει η σειρά των ειδικών εφέ: σε κάποιες λήψεις ο Ντιζαρντέν είναι γονατιστός, σε άλλες είναι αισθητά πιο πίσω σε σχέση με τους υπόλοιπους στο πλάνο ή σε άλλες το σετ είναι πολύ μεγαλύτερο του κανονικού, έτσι ώστε ο Ντιζαρντέν να φαίνεται κοντύτερος μέσα του. «Ήταν πιο απλό απ’ ό,τι πίστευα, ευτυχώς!», παραδέχεται ο Τιράρ. «Πέρα από 2-3 πιο απαιτητικές σκηνές, που μας δυσκόλεψαν περισσότερο, βρήκαμε γρήγορα λύσεις για όλα μας τα προβλήματα». «Έπρεπε να είμαστε πολύ συγκεντρωμένοι», προσθέτει ο Ντιζαρντέν. «Ήταν κάτι σαν μια περιπέτεια, πολύπλοκη και για τον σκηνοθέτη, που πρέπει να χειριστεί τρικ και ειδικά εφέ, αλλά και για τους ηθοποιούς, που νιώθουν απομονωμένοι αφού δεν είναι στον ίδιο χώρο ταυτόχρονα ή δίπλα-δίπλα. Αλλά χάρηκα που ήμασταν σε άγνωστα νερά, γιατί αυτό αγαπώ περισσότερο στο επάγγελμά μου: την αίσθηση της ανακάλυψης».

Την δική του οπτική στην ιστορία και τις επιμέρους σκηνές έδωσε ο ντουμπλέρ του Ζαν Ντιζαρντέν, ύψους περίπου 140 εκατοστών. «Ήταν στα γυρίσματα κάθε μέρα», λέει ο Τιράρ, «και ο Ζαν πέρασε πολύ χρόνο μαζί του. Ήθελα την δική του άποψη για τα πράγματα, γιατί έχει ζήσει αρκετά από αυτά που βλέπουμε στην ταινία ή, τέλος πάντων, παρόμοιες στιγμές. Αλλά δεν θέλαμε να κάνουμε ένα ντοκιμαντέρ για το πώς είναι να βιώνεις τον κόσμο με αυτόν τον τρόπο – θέλαμε να μιλήσουμε για κάτι σοβαρό, αλλά με έναν τόνο ανάλαφρο, έτσι ώστε η ταινία να παραμείνει κωμωδία».

Από την άλλη, όταν ήρθε η στιγμή της επιλογής της συμπρωταγωνίστριaς του Ντιζαρντέν, οι συντελεστές δυσκολεύτηκαν περισσότερο. Μη έχοντας μια συγκεκριμένη εικόνα για το πώς είναι η Ντιάν, ο Τιράρ ζήτησε από πολλές ηθοποιούς να περάσουν από οντισιόν, όπου και ξεχώρισε την Βιρζινί Εφιρά. «Έχει ταλέντο στην κωμωδία αλλά μπορεί να παίξει κωμικά αλλά ταυτόχρονα με ένα σπάνιο συναισθηματικό υπόβαθρο. Είναι μια πολύ έξυπνη, καλλιεργημένη γυναίκα». Η ίδια η Εφιρά βρήκε την ιδέα του πρότζεκτ εξαιρετικό θέμα για κωμωδία. «Με ιντρίγκαρε η κεντρική ιδέα, πάνω από όλα. Βρήκα πολύ εύστοχη, πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα την εικόνα μιας γυναίκας που ερωτεύεται έναν άνδρα σχεδόν πριν τον γνωρίσει και έπειτα βρίσκεται διχασμένη ανάμεσα στην αγάπη και σε μια αίσθηση κοινωνικής ντροπής. Και φυσικά τα ονόματα του Λοράν Τιράρ και του Ζαν Ντιζαρντέν το έκαναν ακόμη καλύτερο. Η ιστορία έχει κωμικές πτυχές αλλά αγγίζει το πολύ ευαίσθητο θέμα τού πώς βλέπουμε ο ένας τον άλλον και του πώς μας βλέπει η κοινωνία – είναι κάτι με το οποίο μπορούμε να ταυτιστούμε όλοι. Πώς κάνουμε τις επιλογές; Είμαστε πραγματικά ελεύθεροι όταν τις κάνουμε; Ο τρόπος που μας κοιτούν οι άλλοι επηρεάζει τα δικά μας συναισθήματα;». Έμαθε κάτι από τον χαρακτήρα της και την ερωτική περιπέτεια που περνά; «Όλοι οι χαρακτήρες που υποδύομαι, μου μαθαίνουν κάτι σε συναισθηματικό επίπεδο. Υπάρχει κάτι το άκαμπτο στην ζωή της Ντιάν στην αρχή της ταινίας, αισθάνεται ότι ασφυκτιά στην ίδια της την ζωή. Σαν να θέλει την έγκριση των άλλων πριν κάνει το οτιδήποτε. Ταυτίζομαι με αυτό, μου θυμίζει καταστάσεις που έχω περάσει κι εγώ. Το να απελευθερωθείς από αυτό δεν είναι εύκολο, δεν είμαι καν σίγουρη πώς μπορεί κανείς να το καταφέρει τελείως. Δεν βλάπτει, όμως, το να προσπαθείς».

Όσο για την εντύπωση που του άφησε η ταινία, ο Ντιζαρντέν είναι περήφανος για το αποτέλεσμα. «Είναι μια πολύ τρυφερή, ευαίσθητη, κομψή ταινία. Άλλοι σκηνοθέτες μπορεί να ξέφευγαν, όμως ο Λοράν απέφυγε την παγίδα αυτή και παρέμεινε νηφάλιος και σωστός. Είναι η πρώτη φορά που παίρνω μέρος σε μια ταινία για όλη την οικογένεια, και μάλιστα μια τόσο όμορφη ταινία».

Σκηνοθεσία Λοράν Τιράρ

Σενάριο Λοράν Τιράρ

Γκρεγκουάρ Βινιερόν

Παραγωγή Σιντονί Ντιμάς

Βανέσα βαν Ζίλεν

Ζενεβιέβ Λεμάλ

Ηθοποιοί Ζαν Ντιζαρντέν

Βιρζινί Εφιρά

Σεντρίκ Καν

Στεφανί Παπανιάν

Σεντάρ Ντομπόι

Εντμόντ Φρανσί

Μανοέλ Γκαγιάρ

Μπρουνό Γκομιλά

Φωτογραφία Ζερόμ Αλμεράς

Μοντάζ Βαλερί Ντεσέν

Καλλιτεχνική διεύθυνση Φρανσουάζ Ντιπερτί

Μουσική Ερίκ Νεβό

Διάρκεια 98’

Διανομή Odeon

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ