Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, ΕΚΠΑ Ευαγγελία Διαμαντοπούλου σχολιάζει την δουλειά του Στάθη Πάνου στον κατάλογο της έκθεσης «Εικαστικές αφηγήσεις του άχρονου χρόνου στη ζωγραφική του Στάθη Πάνου συνιστούν έναν αδιάλειπτο διάλογο με την λευκή επιφάνεια, μία συνεχή διαδρομή αναζήτησης μορφών και αισθητικών ποιοτήτων. Η φόρμα, ο εικαστικός χώρος, η σύνθεση και, κυρίως, η δυναμική του χρώματος, είναι τα βασικά ζητήματα που καθορίζουν την καλλιτεχνική του δημιουργία, το «ποιείν».

Η κρυφή γεωμετρία των έργων του αποκαλύπτει δίπολα, όπως η καμπυλότητα και η ευθυγράμμιση, η στατικότητα και η κίνηση, ο δισδιάστατος ή τρισδιάστατος χώρος. Οι τολμηροί συνδυασμοί των ψυχρών και των θερμών χρωμάτων, ο χρυσός βυζαντινός κάμπος και οι επιφάνειες με όψη οξειδωμένου χρυσού, αλλά και η χρωματική αφαίρεση, στην σχέση της με την φωτοσκίαση και την ροϊκότητα, κατέχουν έναν λειτουργικό ρόλο στην διαμόρφωση των συνθέσεών του.

Στους πίνακές του η ανθρώπινη μορφή απεικονίζεται σε πρώτο πλάνο, στατική, σε δράση, σε περιδίνηση ή σε πτώση. Εγγράφεται σε διαφορετικό, κάθε φορά, χώρο. Αυτός είναι πότε το φυσικό ή μεταφυσικό και απόκοσμο τοπίο, πότε η αρχιτεκτονική ή η τεχνολογική κατασκευή, πότε το χρωματικό βάθος. Οι αφηγηματικές σκηνές μας μεταφέρουν σε περιβάλλοντα ρεαλιστικά και οικεία και συγχρόνως ανοίκεια και μη ερμηνεύσιμα. Παράλληλα, μαρτυρούν μία βαθιά γνώση της ιστορίας της τέχνης και την διαλεκτική σχέση του καλλιτέχνη με έργα-σταθμούς του παρελθόντος. Επαναφέρουν στην μνήμη μας τελετουργικές σκηνές τοιχογραφιών της Πομπηίας, αναγεννησιακές μυθολογικές απεικονίσεις, στα φαντάσματα του Γκόγια, στις μελαγχολικές γυναίκες των Προραφαηλιτών, στον επέκεινα κόσμο του Μπλέικ, στα πορτρέτα-τοπία του Ανρί Ρουσώ, στα σώματα-σάρκες του Μπέικον.

Ωστόσο, τα έργα του Στάθη Πάνου, με μέτρο πάντα το ανθρώπινο δράμα, προβάλλουν μία μετα-ζωγραφική σκηνοθεσία: οι χρωματικές του προσλαμβάνουσες, από την λεγόμενη μεγάλη ζωγραφική του παρελθόντος, μετουσιώνονται σε πρωτότυπες χρωματικές συνθέσεις, το ανθρώπινο σώμα μεταλλάσσεται σε μία μετα-ανθρώπινη φιγούρα και ο εικαστικός του χώρος συναντά τις μετα-μηχανές της σύγχρονης τεχνολογίας. Μέσω αυτής της ζωγραφικής «συμπύκνωσης» – σύμφωνα με τον φροϋδικό όρο -, και με τίτλους ρεαλιστικά παραπλανητικούς, ο Πάνου δημιουργεί ένα ζωγραφικό κολλάζ και μας ταξιδεύει στην αχρονία του χρόνου».

Ένα εικαστικό ταξίδι στον κόσμο του Στάθη Πάνου
Ευαγγελία Διαμαντοπούλου
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, ΕΚΠΑ

Στάθης Πάνου:

Ο Στάθης Πάνου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977, όπου ζει και εργάζεται και σήμερα. Αποφοίτησε από την Α.Σ.Κ.Τ. το 2013. Έχει επίσης παρακολουθήσει μαθήματα στην Ακαδημία καλών τεχνών της Ρώμης, στο Πανεπιστήμιο του Kingston της Αγγλίας και στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης NYU. Η έκθεση “Στη σωστή πλευρά της δυστοπίας” στην Art Prisma Gallery είναι η τρίτη ατομική του έκθεση.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: 70χ100, ΔΟΥΛΕΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ