Για πάνω από μια δεκαετία, η Συλλογή Γιώργου Οικονόμου παρουσιάζει εκθέσεις που είναι ανοιχτές στο κοινό 5 ημέρες την εβδομάδα, με ελεύθερη είσοδο. Μερικές από τις σημαντικές εκθέσεις που παρουσιάστηκαν στο χώρο της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου στο Μαρούσι περιλαμβάνουν ατομικές σημαντικών διεθνών καλλιτεχνών όπως o David Hammons, o Charles Ray, η Katharina Fritsch κα. Τις εκθέσεις πλαισιώνουν κατάλογοι με κείμενα που προσεγγίζουν το καλλιτεχνικό έργο των δημιουργών από διαφορετικές σκοπιές.

Με την ίδια διάθεση εξωστρέφειας και πολυσυλλεκτικότητας προέκυψε ο κύκλος ομιλιών. Σημαντικοί διευθυντές μουσείων, επιμελητές, ακαδημαϊκοί και διανοητές θα τοποθετηθούν σε μια σειρά καλλιτεχνικών και κοινωνικών ζητημάτων που ανακύπτουν από την παρούσα έκθεση του Steven Shearer ‘Sleep, Death’s Own Brother΄.

Επιθυμία του δημόσιου προγράμματος είναι o εμπλουτισμός του δημόσιου διαλόγου για τη σύγχρονη τέχνη, πέρα από την καλλιτεχνική διάσταση, εντάσσοντάς την στον ευρύτερο χώρο της κουλτούρας και του πολιτισμού. Εστιάζοντας λοιπόν στο σημείο όπου τέμνονται τέχνη και πολιτισμός στην παρούσα συγκυρία, το πρόγραμμα ομιλιών φιλοδοξεί να προσεγγίσει σειρά ζητημάτων με ρηξικέλευθο λόγο και να αποτελέσει αφορμή για προβληματισμό, με έμφαση στην ιστορική και κοινωνική διάσταση της τέχνης.

Το πρόγραμμα επιμελείται ο Βασίλειος Ντούπας, σε συνεργασία με τη Skarlet Smatana, διευθύντρια της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου.

Όλες οι ομιλίες είναι ανοιχτές και δωρεάν στο κοινό και θα διεξαχθούν στα αγγλικά. Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων, είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης τηλεφωνικά στο 210-8090566 ή ηλεκτρονικά στο info@economoucollection.com

Αναλυτικό Πρόγραμμα Ομιλιών:

Face Value: Issues in Portraiture
Με την Ann Demeester, Διευθύντρια του Κunsthaus Zürich.
Σάββατο 20 Ιανουαρίου 2024 στις 19:00

Το πορτρέτο είναι από τα πιο δημοφιλή είδη ζωγραφικής που κυριαρχεί στην τέχνη από την Αρχαία Αίγυπτο έως σήμερα. Η διευθύντρια του Κunsthaus Zürich, Αnn Demeester, θα μιλήσει για το πορτρέτο στις συλλογές του σημαντικού μουσείου του οποίου ηγείται και για τα κοινωνικά και υπαρξιακά θέματα που σχετίζονται με αυτό. Στη συζήτηση θα αναφερθεί και στα «selfies», το σύγχρονο πορτρέτο στην εποχή της κοινωνικής δικτύωσης.

New Objectivity and Photography: Documentary in Dispute
Με τους Christiane Lange, Jorge Ribalta και Jeff Wall
Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2024 στις 19:00

Ένα εκλεκτό πάνελ που αποτελείται από την διευθύντρια της Staatsgalerie Στουτγάρδης, Prof. Dr. Christiane Lange, τον Ισπανό επιμελητή Jorge Ribalta που έχει επιμεληθεί τρεις καινοτόμες εκθέσεις πάνω στο θέμα στο Museo Nacional Reina Sofia της Μαδρίτης και τον Jeff Wall, έναν καλλιτέχνη που έχει επηρεάσει όσο ελάχιστοι τη σύγχρονη φωτογραφία, θα ανιχνεύσει τους συσχετισμούς του κινήματος του New Objectivity που αναδύθηκε στη Γερμανία μετά το τέλος του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου με την κατασκευή αυτού που σήμερα αποκαλούμε “documentary photography”.

Subculture as Paradigm
Με τον Diedrich Diederichsen
Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024 στις 19:00

Τι εννοούμε στις μέρες μας όταν κάνουμε λόγο για υποκουλτούρα ή αντικουλτούρα; Πόσο διαφέρει από την εποχή του πανκ και των τεντιμπόυς; Πρόκειται για τάση ηλικιακή ή κοινωνική ή μήπως αποτελεί συνειδητή επιλογή; Σε ποιό βαθμό μπορεί ένας επαγγελματίας καλλιτέχνης να επικαλείται συνειδητή ανυπακοή και πώς ένα καλλιτεχνικό ίδρυμα μπορεί να αποτελεί πλατφόρμα αντικομφορμισμού; Τι ρόλο παίζει η μουσική σε μια τέτοια εξίσωση; Aυτά είναι μερικά από τα ζητήματα που θα θέσει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Βιέννης, Diedrich Diederichsen, και συγγραφέας.

New Encounters in Found Photography
Μια συζήτηση με τον James Lingwood και την Christin Müller
Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024 στις 19:00

Στον τρίτο όροφο της Συλλογής Οικονόμου εκτίθεται το Sleep, 2015, ένα κολλάζ που αποτελείται από εικόνες ανθρώπων που κοιμούνται και που συνέλεξε ο καλλιτέχνης Steven Shearer από το διαδίκτυο. Με αφετηρία το συγκεκριμένο έργο, ο γνωστός Βρετανός επιμελητής James Lingwood θα συνομιλήσει με τη Γερμανίδα επιμελήτρια φωτογραφίας Christin Müller για το είδος φωτογραφίας που ονομάζεται “found photography”και, ειδικότερα, για ζητήματα αρχείου, οικειοποίησης, πλαισίωσης και επαναπροσδιορισμού του μηνύματος σε μια εποχή ανοιχτής διακίνησης εικόνων μέσω ίντερνετ και κοινωνικών δικτύων.

Βιογραφικά:

Η Ann Demeester είναι η διευθύντρια του Kunsthaus Zürich, του μεγαλύτερου μουσείου τέχνης της Ελβετίας, με μια συλλογή έργων τέχνης που εκτείνεται από τον 13ο αιώνα έως σήμερα. Πριν από αυτόν τον ρόλο, ήταν διευθύντρια του Μουσείου Frans Hals, στο Χάρλεμ, Ολλανδία. Από το 2004-2014 ήταν επικεφαλής του Κέντρου Τεχνών De Appel στο Άμστερνταμ και Επικεφαλής του Προγράμματος Επιμέλειας Εκθέσεων.

Η Christiane Lange υπήρξε επιμελήτρια στο Hypo-Kulturstiftung Μονάχου από το 2006 έως το 2012 όπου αργότερα έγινε διευθύντρια. Διδάσκει στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου από το 2003, από όπου έλαβε τον τίτλο της επίτιμης καθηγήτριας το 2011. Από το 2013, η καθηγήτρια Dr. Lange είναι διευθύντρια της Staatsgalerie Stuttgart, ενός από τα σημαντικότερα εθνικά μουσεία της Γερμανίας.

Ο Jorge Ribalta είναι ανεξάρτητος επιμελητής, εκδότης και ερευνητής και ήταν Επικεφαλής Δημόσιων Προγραμμάτων στο MACBA της Βαρκελώνης από το 1999 έως το 2009. Έχει επιμεληθεί πολυάριθμες εκθέσεις φωτογραφίας, όπως μια μεγάλη έκθεση για το έργο της Jo Spence (MACBA, Βαρκελώνη, 2005) καθώς και τις ερευνητικές εκθέσεις A Hard, Merciless Light: The Worker Photography Movement (Museo Reina Sofia, Μαδρίτη; 2011) και Not Yet. Not Yet. On the Reinvention of Documentary Photography and the Critique of Modernism Museo Reina Sofia, Μαδρίτη; 2015)

Ο Jeff Wall είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος καλλιτέχνης, γνωστός για τις μεγάλης κλίμακας φωτογραφίες του. Ο Wall έχει συμβάλει σημαντικά στην καθιέρωση της φωτογραφίας ως αυτόνομου μέσου και θεωρείται ο ιδρυτής της «σκηνικής φωτογραφίας». Αυτήν την περίοδο έχει μια μεγάλη ατομική έκθεση στο Fondation Beyeler μέχρι τις 21 Απριλίου 2024.

Ο Diedrich Diederichsen είναι συγγραφέας, ακαδημαϊκός και πολιτιστικός κριτικός. Είναι ένας από τους πιο γνωστούς Γερμανούς διανοούμενους και το έργο του βρίσκεται στο μεταίχμιο τέχνης, πολιτικής και μαζικής κουλτούρας.

Η Christin Müller είναι ανεξάρτητη επιμελήτρια φωτογραφίας. Έχει συνεργαστεί με οργανισμούς όπως το ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), Wüstenrot Stiftung, Museum Folkwang, Essen, nGbK, C/O Berlin, Biennale für aktuelle Fotografie, Museum Rietberg, Zurich, Fotomuseum Winterthur. Έχει γράψει εκτενώς για φωτογραφία και διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας και στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών του Ανόβερου. Είναι μέλος των ICOM, DGPh, Verband Deutscher Kunsthistoriker, nGbK και VG Wort.

Μέχρι πρόσφατα, ο James Lingwood ήταν διευθυντής (μαζί με τον Michael Morris) του Artangel του Λονδίνου. Από το 1991, ο James Lingwood και ο Michael Morris ανέθεσαν και παρήγαγαν μια σειρά έργων στο δημόσιο χώρο, όπως το βραβευμένο με Turner Prize House της Rachel Whiteread (1993), το Break Down του Michael Landy (2001) στην Oxford Street, το Die Familie Schneider του Gregor Schneider (2004), το Seven Walks του Francis Alÿs (2005), το Vatnasafn/Library of Water in Iceland της Roni Horn (2007). Πέρα από το Artangel, ο Lingwood έχει επιμεληθεί εκθέσεις για σημαντικά διεθνή καλλιτεχνικά ιδρύματα, όπως το Double Bind (2001) του Juan Muñoz στο Turbine Hall της Tate Modern και την έκθεση του Douglas Gordon: What Have I Done (2002) στην Hayward Gallery στο Λονδίνο.

Ο Βασίλειος Ντούπας είναι επιμελητής και υπεύθυνος του Προγράμματος Επιμέλειας Εκθέσεων στο Sotheby’s Institute στο Λονδίνο, όπου διδάσκει. Έχει επιμεληθεί εκθέσεις σε δημόσια ιδρύματα, πιο πρόσφατα στο Whitechapel Gallery (2019) και το Camberwell Space (2020). Yπήρξε σύμβουλος έκδοσης και συνεργειών του The Art Newspaper Greece. Ως τις αρχές του 2020 ήταν Επιμελητής Προγραμμάτος για το Contemporary Art Society στο Λονδίνο, όπου παρουσίασε μια σειρά φιλόδοξων ομιλιών ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγεται ένα μεγάλο συνέδριο για τη σύγχρονη τέχνη για το Courtauld Institute of Art και το Frieze Curatorial Summit του Λονδίνου το 2019 σε συνεργασία με το Frieze Art Fair.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Steven Shearer, Sleep II, 2015, Μελάνι σε καμβά σε κορνίζα 288.5 x 694 εκ., Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, της Galerie Eva Presenhuber και David Zwirner Gallery

Διαβάστε επίσης:

Steven Shearer – Sleep, Death’s Own Brother: Έκθεση στη Συλλογή Γιώργου Οικονόμου