Το πρόγραμμα αυτής της μοναδικής μουσικής βραδιάς, που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων και θα πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου, θα πλαισιώσει το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Γιώργου Δούση, ενός από τους πιο δραστήριους Έλληνες συνθέτες, το οποίο παρουσιάζεται σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση.
Η «Εορταστική Ουβερτούρα» αποτελεί ένα πραγματικό μουσικό πυροτέχνημα γραμμένο σε μορφή σονάτας. Τα χάλκινα πνευστά (Allegretto) δίνουν τη θέση της σε ένα σπινθηροβόλο, ζωηρό θέμα, που ξεκινά από το κλαρινέτο και περνά σε όλα τα ξύλινα πνευστά και τα έγχορδα (Presto), ενώ τα λαμπερά ηχοχρώματα επιστρέφουν πριν τις σαρωτικές ριπές του φινάλε. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό δείγμα της αφηγηματικής τέχνης, μια αυτόνομη μουσική χειρονομία, γεμάτη ενέργεια και φαντασία, που ρέει αβίαστα από την αστείρευτη δημιουργική φλέβα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Η «Εορταστική Ουβερτούρα», μάλιστα, επελέγη ως μουσικό σήμα κατατεθέν της 22ης Ολυμπιάδας της Μόσχας το 1980.
Η σύνθεση του Κοντσέρτου για πιάνο του Δούση ολοκληρώθηκε το 2018 και αναθεωρήθηκε το 2022. Ανήκει στις μεσαίας κλίμακας συνθέσεις και αποτελεί το δεύτερο έργο του συνθέτη για πιάνο και ορχήστρα μετά το «Thick paint on a smooth surface» (Συμφωνική ορχήστρα Ε.Ρ.Τ, 2013), το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί, κυρίως λόγω της διάρκειάς του, ως κοντσερτίνο για πιάνο. Το «Κοντσέρτο για πιάνο» αποτελείται από ένα ενιαίο μέρος, στο οποίο ενυπάρχει η παραδοσιακή μορφή του κοντσέρτου (γρήγορο – αργό – γρήγορο) σε μια αδιαίρετη ενότητα. Αβίαστο και χωρίς την ανάγκη για την αναζήτηση της πρωτοπορίας, αποτελεί ένα έργο συνεπές, διαυγές και με πλούτο ηχοχρωμάτων. Πρόκειται για ένα έργο δεξιοτεχνικό, με μεγάλο βαθμό δυσκολίας τόσο για τον σολίστα, όσο και για την ορχήστρα. Ειδικά, η ορχηστρική γραφή δεν αρκείται στον ρόλο της απλής συνοδείας, αλλά θέτει την ορχήστρα ως θεμελιώδη συνιστώσα του έργου, παράλληλης βαρύτητας με εκείνης του σόλο οργάνου.
Η Πέμπτη Συμφωνία, γραμμένη το καλοκαίρι του 1944, αποτελεί κατά τον συνθέτη «έναν ύμνο στον ελεύθερο και ευτυχισμένο Άνθρωπο, στις δημιουργικές του δυνάμεις, στο αγνό και ευγενές πνεύμα του». Η Συμφωνία ξεκινά με ένα αργό μέρος χαμηλών τόνων σε μορφή σονάτας με την ένταση σταδιακά να κορυφώνεται για να εκτονωθεί εντυπωσιακά στην coda που ολοκληρώνει το πρώτο μέρος. Ο μηχανιστικός χαρακτήρας της γραφής του Σεργκέι Προκόφιεφ αναδεικνύεται στο ευφυές και υπαινικτικά χιουμοριστικό δεύτερο μέρος, σε μορφή σκέρτσου. Το Adagio της Συμφωνίας βυθίζει σε μια στοχαστική και θρηνητική ενατένιση, ατμόσφαιρα που αλλάζει ριζικά με το ζωηρό τέταρτο μέρος σε μορφή ροντό. Ο συνθέτης επαναφέρει θεματικά στοιχεία του πρώτου μέρους, στα οποία προσδίδει μια εξωστρεφή διάθεση που ηρεμεί για λίγο σε δύο επεισόδια, πρώτα από το φλάουτο και μετά από τα έγχορδα, προτού καταλήξει στο καταιγιστικό φινάλε.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ντμίτρι Σοστακόβιτς (Dmitri Shostakovich):
Εορταστική ουβερτούρα
Γιώργος Δούσης:
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα (Α΄ Παγκόσμια Εκτέλεση)
Σεργκέι Προκόφιεφ (Sergei Prokofiev):
Συμφωνία αρ. 5 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 100
Σολίστ: Γιώργος Κωνσταντίνου, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας
Διαβάστε επίσης:
Θέατρο Ολύμπια: Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα για την περίοδο 2022 – 2023