Δύο μελετητές Ταλμούδ (σύνολο κειμένων που αναφέρονται σε ποικίλα θέματα, όπως θρησκεία, ιστορία, λαογραφία) που “τυγχάνει” να έχουν τη σχέση πατέρας-γιος και …
Από τη Φαίη Πιτσιλίδου
βρίσκονται σε μία διαρκή αντιπαράθεση, είναι η θεματική της ταινίας Footnote (ελληνικός τίτλος: Γράψε λάθος). Μπορεί να είναι μελετητές του ίδιου θέματος, διαφέρουν όμως σε όλα τα υπόλοιπα. Ο πατέρας, ένας λιγομίλητος, αφοσιωμένος και τελειομανής στο έργο του, αποκομμένος από ό, τι συνθέτει την πραγματική ζωή (γυναίκα-παιδιά-εγγόνια) ζει με ένα μεγάλο βάρος. Το έργο του λόγω κακών συγκυριών, δεν έχει λάβει την αναγνωρισιμότητα που του αντιστοιχεί. Η φήμη του περιορίζεται απλά και μόνο σε μία υποσημείωση, ενός υψηλού κύρους φιλόλογου. Αντίθετα ο γιος ματαιόδοξος, αλλά και ευρύτερα γνωστός και βραβευμένος μελετητής με πολλές δημοσιεύσεις βιβλίων και έργων, αποτελεί τη μεγαλύτερη απόδειξη αποτυχίας του πατέρα του.
Μία μέρα όμως, ένα τηλεφώνημα στον καθηγητή Eliezer Shkolnik (πατέρας)θα αποτελέσει το ευτυχέστερο γεγονός στη μέχρι τώρα ζωή του. Όντας παραλήπτης, της μεγαλύτερης των τιμών, του Ισραϊλινού βραβείου, ήρθε η ώρα να αποδείξει στον κόσμο τη μεγαλοπρέπεια του έργου του, αλλά και να καλύψει το τεράστιο κενό που είχε δημιουργηθεί τόσο χρόνια στον εγωισμό του.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο ευχάριστα όσο τα σκέφτεται ο Eliezer Shkolnik. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα λάθος, γεγονός για το οποίο ενημερώνεται μόνο ο γιος του Uriel Shkolnik, και ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με ένα τεράστιο δίλημμα. Η ψυχική σωτηρία του πατέρα του απέναντι στην επαγγελματική του καταξίωση.
Ενώ λοιπόν στην αρχή ταυτίζεσαι με την αδικία που χαρακτηρίζει τον πατέρα και ενοχλείσαι από την αλαζονεία του γιου, γίνεται εναλλαγή των ρόλων. Ζενίθ μάλιστα, της ταινίας, αποτελεί η τελευταία σκηνή, η οποία επιβεβαιώνει και την αξία της , καθώς ο σκηνοθέτης δεν ακολουθεί την κλασική αποκορύφωση και αποκατάσταση των πραγμάτων όπως σου δίνει την εντύπωση ότι θα κάνει. Αντιθέτως ανατρέπει όλα τα πιθανά σενάρια που έχεις σχηματίσει στο μυαλό σου.
Ο Joseph Cedar συνθέτει μία, κάτι παραπάνω από ευχάριστη, ταινία, χρησιμοποιώντας συνήθη μεν, επιτυχή δε, μέσα, αντίστοιχα του «Αμελί» -αφηγητής και επεξηγηματικοί υπότιτλοι- και προετοιμάζει άρτια την πορεία για την αποκορύφωση του τέλους. Ο Shlomo Bar-Aba, που υποδύεται τον πατέρα, δίνει την καλύτερη ερμηνεία του αδικημένου και πεισματάρη, απλά και μόνο με τις εκφράσεις του προσώπου του και της σπασμωδικές του αντιδράσεις.
Μία ταινία που ξεπερνάει τα όρια του συνηθισμένου δράματος και είναι απόλυτα ενδιαφέρουσα και για εκείνους που ασχολούνται με κάτι αντίστοιχο -εάν υπάρχει κανείς- αλλά σίγουρα και για εκείνους που δεν έχουν καμία σχέση με το «άθλημα».
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Σκηνοθεσία: Joseph Cedar
Σενάριο:Joseph Cedar
Πρωταγωνιστούν: Shlomo Bar Aba, Lior Ashkenazi, Yuval Scharf