Ο βραβευμένος με BAFTA σκηνοθέτης Μάικ Νιούελ («Τέσσερις Γάμοι και Μία Κηδεία») πιάνει από το ράφι το στιβαρό μυθιστόρημα του Τσαρλς Ντίκενς «Μεγάλες Προσδοκίες» και ανοίγει λογαριασμούς με το παρελθόν:
Από την Ελένη Φιλίππου
Προσπερνώντας το πιο πρόσφατο και εκμοντερνισμένο εγχείρημα του Αλφόνσο Κουαρόν (1998), σηκώνει το ανάστημά του απέναντι στις «Μεγάλες Προσδοκίες» του Ντέηβιντ Λιν (1946), χωρίς όμως να καταφέρει να φέρει κάτι καινούργιο ή έστω να σταθεί στην ίδια κλίμακα δημιουργίας.
Αγγλία, 1812. Σε έναν βαλτότοπο του Κεντ ζει ο ορφανός εξάχρονος Πιπ μαζί με την νευρωτική αδελφή του και τον στωικό άντρα της, Τζο. Σε μία από τις επισκέψεις του στο νεκροταφείο που βρίσκονται οι γονείς του, θα συναντήσει έναν δραπέτη φυλακισμένο, τον Μάγκουιτς (Ρέιφ Φάινς). Ο μικρός Πιπ υπόσχεται ότι θα του πάει φαγητό και μια λίμα για να σπάσει τις αλυσίδες.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η ελευθερία του Μάγκουιτς θα κρατήσει ελάχιστες ώρες, καθώς οι φύλακες τον εντοπίζουν και τον επιστρέφουν στην πλωτή φυλακή.
Η επόμενη παράξενη γνωριμία του Πιπ θα γίνει στην έπαυλη Stavis, όπου κατοικεί η εκκεντρική κυρία Χάβισαμ μαζί με την υιοθετημένη κόρη της, την όμορφη Εστέλα. Η Χάβισαμ θα αναθρέψει την Εστέλα με τέτοιο τρόπο, ώστε μέσω της κόρης να πάρει εκδίκηση για το φιάσκο που της είχε στήσει ο μνηστήρας της την μέρα του γάμου τους. Μια αρσενική καρδιά κομμάτια στα χέρια της Εστέλα, είναι η σκέψη που θα φέρει την λύτρωση στην γηραιά νύφη Χάβισαμ. Ο Πιπ, ως τέλειος υποψήφιος, θα φέρει ανίδεος το σχέδιο εις πέρας, καθώς ερωτεύεται την συνομήλικη Εστέλα από την πρώτη στιγμή.
Με αυτόν τον τρόπο ξεκινάνε οι Μεγάλες Προσδοκίες για τους ήρωες: Ο Πιπ προσδοκά στην μελλοντική ένωση με την Εστέλα, η Χάβισαμ στην γλυκιά γεύση της εκδίκησης και η Εστέλα στο να φανεί άξια των προσδοκιών της μητέρας της…
Όταν έχεις στα χέρια σου ένα δυνατό καστ, μια ιστορία διαχρονική που δεν κλωτσάει σε εναλλακτικές προσεγγίσεις και ένα κοινό που αποδεδειγμένα αγαπάει ταινίες εποχής, ξέρεις ότι έχεις εξασφαλίσει ένα μεγάλο ποσοστό επιτυχίας στην έξοδο προς την Μεγάλη Οθόνη. Στην περίπτωση του Μάικ Νιούελ όμως, η συνταγή δεν καταφέρνει να ενώσει με επιτυχία τα συστατικά της. Η σκηνοθεσία μένει σε επίπεδο διεκπεραιωτικό, η σύγχρονη ματιά πάνω σε ένα κλασσικό κείμενο είναι απλά απούσα και οι ερμηνείες από ονόματα που γεννούν προσδοκίες, μένουν επιφανειακές και αδιάφορες.
Η αναμέτρηση με τις «Μεγάλες Προσδοκίες» του 1946 δια χειρός Ντέιβιντ Λιν εκτοπίζει τον Νιούελ στο περιθώριο, ελλείψει οράματος και δημιουργικότητας. Η αποτυχία να ρίξει φως στις γωνίες που ο Ντίκενς σχεδιάζει με δραματική ένταση την ψυχοδομή των ηρώων του, ειδικά όταν αυτοί καταρρέουν υπό το βάρος των προσδοκιών τους, είναι τόσο τρανταχτή που δεν αφήνει περιθώρια ενός κάποιου ευνοϊκότερου βλέμματος. Με μόνο όπλο την πιστή απόδοση της ατμόσφαιρας της Βικτωριανής Αγγλίας, οι Προσδοκίες του Νιούελ δεν μέλλουν να προχωρήσουν σε δρόμους που κατευθύνονται μακριά από την λήθη.
Σκηνοθεσία: Μάικ Νιούελ
Σενάριο: Ντέιβιντ Νίκολς (βασισμένο στο βιβλίο του Τσαρλς Ντίκενς)
Πρωταγωνιστούν: Ρέιφ Φάινς, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Τζέρεμι Έρβιν, Χόλιντεϊ Γκρέιντζερ, Σάλι Χόκινς, Τζέισον Φλέμινγκ, Γιούεν Μπρέμνερ
Διάρκεια: 128΄
Διανομή: Odeon