Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Εργαστήριο Ψηφιακής Αποκατάστασης και Συντήρησης Ελληνικών Ταινιών – Στη Λυών με την «Άννα Ροδίτη»

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος κατασκευάζει στις εγκαταστάσεις της ένα υπερσύγχρονο Εργαστήριο Ψηφιακής Αποκατάστασης και Συντήρησης Ελληνικών Ταινιών για τη Διατήρηση της Κινηματογραφικής Κληρονομιάς.

Τα τελευταία χρόνια η Ταινιοθήκη της Ελλάδος έχει παρουσιάσει μια σειρά από εξαιρετικές αποκαταστάσεις ελληνικών ταινιών σε συνεργασία με το διεθνούς φήμης εργαστήριο L’Immagine Ritrovata στην Μπολόνια, και έχει συμβάλει στην παρουσίαση άγνωστων ελληνικών αριστουργημάτων στο διεθνές κοινό.

Για πρώτη φορά φέτος, το υπό δημιουργία Εργαστήριο Ψηφιακής Αποκατάστασης και Συντήρησης Ελληνικών Ταινιών της Ταινιοθήκης προσκλήθηκε να συμμετάσχει στο The International Classic Film Market -τη μοναδική αγορά στον κόσμο για ταινίες της κινηματογραφικής κληρονομιάς που διεξάγεται στο πλαίσιο του έγκριτου Φεστιβάλ Λιμιέρ στη Λυών.

Εκεί παρευρέθηκαν, η Μαρία Κομνηνού, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και Διευθύντρια του Εργαστηρίου, και η Ηλέκτρα Βενάκη, Συντονίστρια του Εργαστηρίου.

Η 12η έκδοση της αγοράς (15-18/10) μόλις ολοκληρώθηκε και η Ταινιοθήκη παρουσίασε τις πρόσφατες αποκαταστάσεις της καθώς και την ταινία Άννα Ροδίτη των Ι. Φιλίππου και Μ. Γαζιάδη του 1948, η οποία έχει γυριστεί στην πανέμορφη Ρόδο. Η Ταινία επιλέχθηκε από το πρόγραμμα Re>Birth #1, της Αγοράς, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα αναζήτησης συνεργασιών χρηματοδότησης για την εκτέλεση ή την ολοκλήρωση του έργου αποκατάστασης του φιλμ.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα εκπροσωπείται σε αυτή την αγορά.

To ταξίδι πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος.

Η «ΑΝΝΑ ΡΟΔΙΤΗ» (1948)

Η Άννα Ροδίτη, με πρωταγωνιστές τον Λάμπρο Κωσταντάρα και την Καίτη Πάνου, γυρίστηκε το 1948, εν μέσω εμφυλίου, από μια νέα εταιρεία παραγωγής, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ελληνικής Έβδομης Τέχνης: την “Άνζερβος”, τη δεύτερη πιο σημαντική μεταπολεμική ελληνική εταιρεία παραγωγής, μετά τη Finos Film.

Υπήρξε η πρώτη κινηματογραφική παραγωγή του Αντώνη Ζερβού, που ως τότε είχε ασχοληθεί με θεατρικές επιχειρήσεις. Το σενάριο έγραψε η γνωστή θεατρική τριάδα των Γ. Ασημακόπουλου – Β. Σπυρόπουλου – Π. Παπαδούκα, και η σκηνοθεσία ήταν του Μ. Γαζιάδη και του Ι. Φιλίππου. Έπαιζαν επίσης οι: Ι. Πρινέας, Λ. Ιακωβίδης, Π. Βλάχου, Δ. Σταρένιος, Ν. Ματθαίος και Α. Άλφα –μερικοί δηλαδή από τους κορυφαίους ηθοποιούς του ελληνικού κινηματογράφου και του θεάτρου της περιόδου

Η ρομαντική και περιπετειώδης ταινία Άννα Ροδίτη, μια από τις πρώτες μεταπολεμικές ελληνικές παραγωγές, γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στο νησί της Ρόδου, αμέσως μετά την ένωση του νησιού με την Ελλάδα, μαζί με τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα, με τη λήξη της ιταλικής κατοχής. Η υπόθεση της ταινίας πραγματεύεται την ηρωική αντίσταση των Ελλήνων νησιωτών και των Συμμάχων ενάντια στη φασιστική κατοχή. Ένας Έλληνας αξιωματικός φτάνει στην ιταλοκρατούμενη Ρόδο από την Αίγυπτο, μεταμφιεσμένος σε Ιταλό αξιωματικό, προκειμένου να ολοκληρώσει μια επικίνδυνη αποστολή. Εκεί, ερωτεύεται την Άννα Ροδίτη, μέλος της Αντίστασης.

Η ταινία ολοκληρώθηκε σε μια περίοδο μεγάλων εγχώριων αναταραχών, κατά τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο (1946-49) που ακολούθησε τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο συν-σκηνοθέτης και φωτογράφος του φιλμ, Μιχάλης Γαζιάδης, ήταν ένας από τους πρωτοπόρους του ελληνικού κινηματογράφου.

Η ρομαντική ιστορία με πλήθος πατριωτικών άλλα και κωμικών στοιχείων, τα εντυπωσιακά τοπία του νησιού και η μεσαιωνική πόλη, χαιρετίστηκαν με ενθουσιασμό από το ελληνικό κοινό και η ταινία έγινε μια τεράστια επιτυχία στο ελληνικό box office της εποχής.

Η Άννα Ροδίτη είναι ένα από τα επόμενα σχέδια προς αποκατάσταση του Εργαστηρίου της ΤτΕ. Συμμετέχοντας στην Αγορά του Φεστιβάλ Λιμιέρ, η Ταινιοθήκη διεκδικεί δυναμικά μία ευκαιρία να «ξαναζωντανέψει» την ταινία, βγάζοντάς την από το χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Στις πρόσφατες ψηφιακές αποκαταστάσεις της ήδη συγκαταλέγονται πολλές και σημαντικές ταινίες: Οι Απάχηδες των Αθηνών (Δ. Γαζιάδης, 1930), Ψαράδες και ψαρέματα (Λ. Λοϊσιος, 1961), Πρόσωπο με πρόσωπο (Ρ. Μανθούλης, 1966), και οι τρεις ταινίες μικρού μήκους της Φρίντας Λιάππα Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις (1977), Απεταξάμην (1980) και Μετά 40 μέρες (1972).

ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΑΙΝΙΩΝ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ

Το νέο εργαστήριο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, ετοιμάζεται να κάνει τα εγκαίνιά του στις αρχές του 2025. Με σύγχρονο, κορυφαίο εξοπλισμό, που προσφέρει σάρωση 16μμ και 35μμ φιλμ ανάλυσης έως 6Κ, η Ταινιοθήκη ευελπιστεί πως θα αποτελέσει σημείο αναφοράς στην συντήρηση και αποκατάσταση της παγκόσμιας κινηματογραφικής κληρονομιάς.

Το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0.

Οι τεχνικοί της ομάδας εκπαιδεύτηκαν στο διεθνούς φήμης εργαστήριο L’Immagine Ritrovata στην Μπολόνια, σε συνεργασία με το οποίο σχεδιάστηκε και το εργαστήριο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Το Χάππυ Νταίη του Παντελή Βούλγαρη, θα είναι η πρώτη έγχρωμη ταινία μεγάλου μήκους που θα παρουσιαστεί από το Εργαστήριο, και θα ακολουθήσει το Πικρό Ψωμί του Γρηγόρη Γρηγορίου το 2025, ενώ σε φάση διάσωσης και αποκατάστασης βρίσκονται τα υλικά 35mm φιλμ με ήχο που περιήλθαν πρόσφατα στο αρχείο της Ταινιοθήκης με αποσπάσματα από την μοναδική κινηματογραφημένη θεατρική παράσταση στην οποία παίζει η ηθοποιός Ελένη Παπαδάκη: πρόκειται για την «Εκάβη» (1943) του Εθνικού Θεάτρου.

Το Χάππυ νταίη (1976), θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρεμιέρα τον Δεκέμβριο, αποκατεστημένο σε 4Κ, στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (5-18 Δεκεμβρίου), στο πλαίσιο του προγράμματος A Season of Classic Films, μια πρωτοβουλία της ACE – Association des Cinémathèques Européennes με την υποστήριξη του προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη MEDIA.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ