Αργά τη νύχτα σε μια μακρινή πρωτεύουσα, ατενίζοντας το ακίνητο μαύρο σώμα μιας λίμνης. Μια λίμνη που ονομάζεται Burley Griffin (προς τιμήν του σχεδιαστή της που όμως δεν πάτησε ποτέ το πόδι του εκεί). Μια λίμνη που κατασκευάστηκε για να κάνει ένα περίεργο τόπο να μοιάζει φιλόξενος. Ένα αρχαίο τοπίο που πλημμύρισε για να δημιουργήσει κάτι που κάποιος μπορεί να βρει οικείο. Αντικατοπτριζόμενο στην επιφάνειά της, το σύμπαν άστραφτε σε δεκατρείς στροφές: λέξεις με σκελετούς από σύρμα, να εκστομίζουν μια ερώτηση.
Δανεισμένη από την ελληνική λέξη συζυγία, ο τίτλος αναφέρεται με ποιητικό τρόπο στα δύο που γίνονται ένα. Στον Γνωστικισμό περιγράφονται ως συνεργατικά ζεύγη, λαξευμένα από την ολότητα της ύπαρξης. Για τον Καρλ Γιούνγκ η συζυγία περιγράφει τη σχέση μεταξύ δυικών αρχετύπων, που με τη σειρά τους ορίζουν ένα μεγαλύτερο σύνολο. Για την Tamara Henderson, η συζυγία θυμίζει ένα είδος φιλίας.
Δημιουργημένο σε συνεργασία με την Αυστραλή καλλιτέχνη Nell Pearson (Byron Bay), το The Canberran Characters, είναι ένα έργο που πήρε σχήμα από μόνο του. Δεκατρείς σκελετοί αναδύθηκαν από τον νυχτερινό ουρανό. Κατά τη διάρκεια έξι μηνών στην πρωτεύουσα της Αυστραλίας, οι Henderson και Pearson διέσχισαν το τοπίο υπό τη μαγεία των σκελετών, για να ανακαλύψουν αυτούς τους χαρακτήρες και να δώσουν μορφή στις αντανακλάσεις τους.
Όπως συμβαίνει πάντα σε τέτοιες καταστάσεις, έτσι και σε αυτή, ήταν μια πρόσκληση να σχετιστεί κανείς διαφορετικά με ένα παράξενο τοπίο, να του δώσει νόημα, και να βρει μέσα του μια ανάκλαση του εαυτού. Τα δεκατρία κομμάτια συνδέονται μεταξύ τους για να δημιουργήσουν πέντε μεγαλύτερες φιγούρες. Συλλαβές τονισμένες και μη, ενώνονται μεταξύ τους για να περιγράψουν την εικόνα ενός ποιήματος για ένα τόπο: βούρλα και βουχλόη σε ένα καλάθι, μια σφαίρα πλάσματος, άσφαλτος, κελύφη χελώνας και γυάλινα μάτια, κανέλα και μαλλί και συρματόπλεγμα. The Syzygy of Cinnamon.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Παράλληλα με το The Canberran Characters παρουσιάζεται ένας κύκλος από πέντε πίνακες ζωγραφικής, καθένας από τους οποίους παίρνει τον τίτλο του από τους στίχους ενός ποιήματος της Tamara Henderson.
Η έρημος κοσκινίζει άμμο για να περάσει η ώρα Ο δίδυμος του ποταμού κοιμόταν από κάτω Ένα στερεό αργότερα γίνεται αέριο
Και εκεί βρίσκουμε τη Γκοντβάνα στο χερσότοπο Ένας σκελετός ανεβαίνει να βρει την πόρτα.
Κείμενο της Julia Dunne
Tamara Henderson
Η Tamara Henderson (γεν. 1982, Νιου Μπράνσγουικ) ζει και εργάζεται στο Λονδίνο.
Στις ατομικές της εκθέσεις περιλαμβάνονται οι εξής: Camden Art Centre, Λονδίνο (2023- προσεχώς), Of Seasons End, Tate Modern, Λονδίνο (2020), Womb Life, Rodeo, Πειραιάς (2019), Womb Life, Kunst-Werke Institute for Contemporary Art, Βερολίνο (2018), Seasons End: More Than Suitcases, Douglas Hyde Gallery, Δουβλίνο (2018), Seasons End: Out of Body, Oakville Galleries, Oakville (2017), Seasons End: Painting Healer, REDCAT, Λος Άντζελες (2016), Seasons End, Glasgow International, Γλασκώβη (2016), The Last Waves (με την Julia Feyrer), Morris and Helen Belkin Art Gallery, Βανκούβερ (2016), Consider The Belvedere (με την Julia Feyrer), Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania, Φιλαδέλφεια (2015), Sans Tete au Monde (με τον Santiago Mostyn), Kunsthall Stavanger, Νορβηγία (2014), Tapped Out And Spiralling In Stride, Grazer Kunstverein, Γκρατζ (2014), Bottles Under The Influence (με την Julia Feyrer), Walter Philips Gallery, Μπανφ (2013), Evergreen Minutes Of The Phantom Figure, Kunstverein Nürnberg – Albrecht Dürer Gesellschaft, Νυρεμβέργη (2013).
Συμμετείχε στις εξής ομαδικές εκθέσεις: *standstill, Rodeo, Λονδίνο (2022), anabasis*, Rodeo, Πειραιάς (2022), Flesh Arranges Itself Differently, The Roberts Institute of Art, Λονδίνο σε συνεργασία με το The Hunterian, Γλασκώβη (2022), Though it’s dark, still I sing, 34th Bienal de São Paulo, Σάο Πάολο (2021), Pés de barro, Galeria Municipal do Porto, Πόρτο (2021), The Botanical Mind: Art, Mysticism and The Cosmic Tree, Camden Art Centre, Λονδίνο (2020), Part of the Labyrinth, GIBCA 2019 Biennial, Γκέτεμποργκ (2019), Biennial of Moving Images, OGR, Τορίνο (2019), Biennale de l’ Image en Mouvement 2018, OGR, Τορίνο (2019), Biennale GIBCA, Γκέτεμποργκ (2019), Biennale de l’ Image en Mouvement 2018, Centre d’Art Contemporain Genève, Γενεύη (2018), Virginia Woolf: An Exhibition Inspired by her Writings, Tate St Ives, St Ives, Pallant House Chichester και The Fitzwilliam Museum, Κέιμπριτζ (2018), Tate Exchange, Tate Liver- pool, Λίβερπουλ (2016), Vancouver Special: Ambivalent Pleasures, Vancouver Art Gallery, Βανκούβερ (2016), Insomnia, Bonniers Konsthall, Στοκχόλμη (2016), Life Itself, Moderna Museet, Στοκχόλμη (2016), This Sentence (επιμέλεια Public Fiction), China Art Objects, Λος Άντζελες (2015), The Hypnotic Show, Toron- to Kunstverein, Τορόντο (2014), Jahresgaben-Show, Kunstverein Nürnberg, Νυρεμβέργη (2013), Sobeys Prize Shortlist Exhibition, Art Gallery of Nova Scotia, Χάλιφαξ (2013), dOCUMENTA(13), Κάσελ (2012).
Δημόσιες συλλογές
Tate Modern, Λονδίνο
Vancouver Art Gallery, Βανκούβερ Moderna Museet, Στοκχόλμη
Walther Philips Gallery, Banff Center for the Arts, Μπανφ Art Gallery του Οντάριο, Καναδάς
The Hunterian Museum, Σκωτία
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Installation view: Tamara Henderson, “The Syzygy of Cinnamon”, The Intermission x Rodeo. Photo: Stathis Mamalakis