Τέσσερα πιάνα: Κορυφαίοι δεξιοτέχνες σε ένα σπάνιο ρεσιτάλ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Με τέσσερις κορυφαίους δεξιοτέχνες σε ένα σπάνιο ρεσιτάλ για τέσσερα πιάνα συνεχίζονται, ο δημοφιλής κύκλος Μεγάλοι Ερμηνευτές και οι εκδηλώσεις για τα 30 χρόνια του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Ο διεθνούς φήμης πιανίστας και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΜΜΑ Γιάννης Βακαρέλης υποδέχεται στη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης τρεις αγαπημένους σολίστ, τον Κυπριανό Κατσαρή, τον Γιώργο-Εμμανουήλ Λαζαρίδη και τον Αχιλλέα Γουάστωρ. Οι καταξιωμένοι πιανίστες θα παρουσιάσουν ένα πανόραμα διάσημων έργων του συμφωνικού και οπερατικού ρεπερτορίου σε ευφάνταστες μεταγραφές για τέσσερα πιάνα, οι οποίες αποκαλύπτουν κρυμμένες πτυχές της αρχικής εκδοχής, μέσα από τον διαυγή και ευκρινή ήχο του πιάνου.

Σε αυτή την ξεχωριστή συναυλία το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει την Εισαγωγή Ταγχώυζερ του Richard Wagner [Ρίχαρντ Βάγκνερ] (μεταγραφή: Carl Burchard/Καρλ Μπούρχαρντ), το Κοντσέρτο αρ. 1 σε μι μείζονα, «Η άνοιξη» από τις «Τέσσερις εποχές» του Antonio Vivaldi [Αντόνιο Βιβάλντι] σε μεταγραφή του πρόωρα χαμένου κύπριου πιανίστα Νικόλα Οικονόμου, τη Φαντασία Κάρμεν του Georges Bizet [Ζωρζ Μπιζέ], (μεταγραφή: Αχιλλέας Γουάστωρ), το Εμβατήριο Ράκοτσι του Franz Liszt [Φραντς Λιστ], η αυθεντική εκδοχή του οποίου γράφτηκε από τον λαμπρό ούγγρο μουσουργό ειδικά για τέσσερα πιάνα, και τη Σουίτα μπαλέτου «Αλέξης Ζορμπάς» του Μίκη Θεοδωράκη (μεταγραφή: Αχιλλέας Γουάστωρ), που αποτελεί έναν μικρό φόρο τιμής στον πρόσφατα χαμένο μεγάλο συνθέτη. Τη βραδιά κλείνει το Μπολερό του Maurice Ravel [Μωρίς Ραβέλ] (μεταγραφή: Jacques Drillon/Ζακ Ντριγιόν), που χορογράφησε ο Κωνσταντίνος Ρήγος για το Μπαλέτο της ΕΛΣ, καλώντας μας να θυμηθούμε ότι το «μπολέρο» ήταν αρχικά ένας δραματικός και τεχνικά απαιτητικός χορός της Ισπανίας του 18ου αιώνα, με καστανιέτες. Με αυτή την αφορμή ο γνωστός χορογράφος δημιουργεί ένα έργο μινιμαλιστικό, αυστηρό αλλά και ταυτόχρονα ρομαντικό. Τα κοστούμια δημιούργησε η Τότα Πρίτσα ενώ οι φωτισμοί είναι του Χρήστου Τζιόγκα. Με τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της ΕΛΣ.

Λίγα λόγια για τους σολίστ

Ο Γιάννης Βακαρέλης έχει εμφανιστεί στις μεγαλύτερες συμφωνικές αίθουσες του κόσμου και έχει συνεργαστεί με κορυφαίες ορχήστρες και διακεκριμένους μαέστρους. Έχει επίσης συμπράξει με σημαντικά σχήματα μουσικής δωματίου, ενώ το όνομά του έχει συνδεθεί και με το βραβευμένο Διεθνές Φεστιβάλ Ναυπλίου, του οποίου είναι καλλιτεχνικός διευθυντής από το 1992. Για τη μουσική του προσφορά στην πολιτιστική μας ζωή έχει τιμηθεί με τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικος από την Προεδρία της Δημοκρατίας. Επιπλέον, του έχει απονεμηθεί το Μεγάλο Βραβείο Μουσικής της Ένωσης Ελλήνων Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών.

Ο πολυβραβευμένος πιανίστας και συνθέτης Κυπριανός Κατσαρής διαπρέπει από το 1966 σε φημισμένες μουσικές αίθουσες του κόσμου, ενώ προσκαλείται τακτικά σε επετειακές και αθλητικές διοργανώσεις παγκοσμίου εμβελείας καθώς και σε διεθνείς διαγωνισμούς ως μέλος κριτικών επιτροπών. Το όνομά του περιλαμβάνεται σε έγκριτες εκδόσεις και μουσικές εγκυκλοπαίδειες. Έχει συνεργαστεί με διάσημες ορχήστρες και με θρυλικούς μαέστρους. Οι πολυάριθμες δισκογραφικές του καταθέσεις –ανάμεσά τους και παγκόσμιες πρεμιέρες χαμένων έργων– έχουν βραβευτεί από φορείς και έντυπα εγνωσμένου κύρους. Έχει τιμηθεί με τις διακρίσεις του Καλλιτέχνη της UΝΕSCO για την Ειρήνη, του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών (Γαλλία) κ.ά.

Ο σολίστ, συνθέτης και παιδαγωγός Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης έχει 30 χρόνια αδιάκοπης καλλιτεχνικής παρουσίας, με εκατοντάδες συναυλίες σε διεθνή φεστιβάλ και μουσικά κέντρα όλου του κόσμου. Ως σολίστ έχει συμπράξει με κορυφαίες ορχήστρες, σημαντικούς μουσικούς και διακεκριμένα σχήματα μουσικής δωματίου. Διδάσκει σε σεμινάρια πανεπιστημίων του εξωτερικού, ενώ πέρυσι, εν μέσω πανδημίας, σε συνεργασία με την Safira Antzus Ramos, σχεδίασε και υλοποίησε το πρωτοποριακό διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα σύνθεσης MakeMusiCoviT. Ηχογραφήσεις του έχουν αποσπάσει διακρίσεις και έχουν επιλεγεί μεταξύ των καλύτερων εκτελέσεων όλων των εποχών. Ως συνθέτης έχει γράψει οργανική, χορωδιακή, θεατρική και χορευτική μουσική. Είναι ιδρυτικό μέλος της διεθνούς κοινότητας «Μουσικό Χωριό» και ιδρυτής της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων MOYSA, ενώ διετέλεσε καλ. διευθυντής του ΟΜΜΘ και διευθυντής του Φεστιβάλ Δημητρίων καθώς και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.

Ο πολύπλευρος Αχιλλέας Γουάστωρ δραστηριοποιείται ως πιανίστας, συνθέτης και ενορχηστρωτής. Ως σολίστ έχει δώσει ρεσιτάλ σε όλη σχεδόν την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ερμηνεύοντας έργα από το κλασικό ως το σύγχρονο ρεπερτόριο καθώς και δημιουργίες ελλήνων συνθετών, ενώ έχει συνεργαστεί με αξιόλογες ελληνικές ορχήστρες αλλά και με τη σπουδαία μεσόφωνο Αγνή Μπάλτσα. Ως συνθέτης έχει παρουσιάσει έργα του στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η μεταγραφή του για τέσσερα πιάνα της Σουίτας «Αλέξης Ζορμπάς» του Μ. Θεοδωράκη, που θα ακουστεί στο ΜΜΑ στις 6 Οκτωβρίου, ερμηνεύτηκε για πρώτη φορά το 2012 στο Φεστιβάλ R. Wagner (Γερμανία) από τον Κ. Κατσαρή, τον Γ. Βακαρέλη και τις αδελφές Oender. Έχει κάνει ενορχηστρώσεις για πολλές θεατρικές και μουσικές παραγωγές.

Κωνσταντίνος Ρήγος

Χορογράφος και σκηνοθέτης, γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και χορό στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ). Έχει υπογράψει πολυάριθμες παραστάσεις χορού και πολυσχιδείς δημιουργίες.

Από τον Φεβρουάριο του 2018 είναι Διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η πρώτη χορογραφία που παρουσίασε μετά την ανάληψη των καθηκόντων του είναι η Λίμνη των κύκνων. Από τον Σεπτέμβριο του 2019 ορίστηκε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης. Διετέλεσε καλλιτεχνικός υπεύθυνος του Χοροθεάτρου του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (2001/05), για το οποίο χορογράφησε έργα όπως Η ωραία κοιμωμένη, Κυανοπώγων, Το ναυάγιο, Η μνήμη των κύκνων, Κιθαιρώνας, Ταξιδιώτης του χειμώνα, Xειμωνιάτικο ταξίδι, Δωμάτιο του Ιγκόρ κ.ά. Το 1990 ίδρυσε το Χοροθέατρο ΟΚΤΑΝΑ, το οποίο συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα και με το οποίο παρουσίασε έργα όπως Οι γάμοι, Δωμάτιο 5, Θα σε δω μέσα στα χρόνια – Ο κήπος, Δάφνις και Χλόη, Ο αθλητής, Οι 5 εποχές, Ξενοδοχείον Ορφέας, Ίκαρος – Αιφνίδια αποσυμπίεση, Η κυρία με τις καμέλιες, Άλκηστις, Το ρινγκ, Τρελή ευτυχία, Ουτοπία, Ταξιδιώτης του χειμώνα, Σχεδίασμα Β΄ – Ελεύθεροι πολιορκημένοι, Ντυμένοι / Γυμνοί κ.ά.

Χορογραφίες του έχουν βραβευτεί από διάφορους θεσμούς, έχουν αποσπάσει εγκωμιαστικά σχόλια σε πολυάριθμα διεθνή φεστιβάλ χορού ανά τον κόσμο και εξακολουθούν να διδάσκονται στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Έχει σκηνοθετήσει έργα από το ελληνικό και παγκόσμιο ρεπερτόριο, μιούζικαλ, παιδικές παραστάσεις, σόου, συναυλίες και μουσικά βίντεο καθώς και παραστάσεις-περφόρμανς στις οποίες παντρεύει όλες τις ιδιότητές του. Παραστάσεις του έχουν παρουσιαστεί σε πάνω από 40 διεθνή φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο καθώς επίσης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, την Εθνική Λυρική Σκηνή, τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κ.ά.

Ως συνεργάτης χορογράφος έχει υπογράψει την κίνηση σε ταινίες και παραστάσεις έργων από το ελληνικό (αρχαίο και σύγχρονο) και το παγκόσμιο ρεπερτόριο, με σκηνοθέτες διαφορετικών στιλ και αναζητήσεων. Ως contributing artist και φωτογράφος έχει συνεργαστεί με πολυάριθμα περιοδικά, ενώ ως εικαστικός καλλιτέχνης έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις.

Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ιδρύθηκε το 1939 ταυτόχρονα με τον λυρικό θίασο ως τμήμα του Εθνικού (τότε Βασιλικού) Θεάτρου. Πρώτος διευθυντής του υπήρξε ο διακεκριμένος τσέχος χορογράφος Σάσα Μάχοφ.

Αρχικά, το σώμα λειτούργησε είτε ως μπαλέτο όπερας, δηλαδή συμμετέχοντας σε διάφορες παραγωγές λυρικού θεάτρου και οπερέτας, είτε παρουσιάζοντας αυτόνομες βραδιές χορού. Σταδιακά, ανέπτυσσε ολοένα και πιο φιλόδοξη δράση, παρουσιάζοντας ολοκληρωμένα μπαλέτα, ενώ από τη δεκαετία του 1980 άρχισαν να προστίθενται στο δραματολόγιο του οργανισμού ένα-ένα τα μεγάλα ρομαντικά έργα.

Το 1994 τη διεύθυνση Μπαλέτου ανέλαβε ο χορογράφος Λεωνίδας ντε Πιαν τον οποίο διαδέχτηκε η Άννα Πέτροβα. Αργότερα διευθύντρια διατέλεσε η διάσημη καναδή χορεύτρια και χορογράφος Λυν Σύμουρ, την οποία ακολούθησαν ο ρώσος χορευτής και χορογράφος Ιρέκ Μουχαμέντοφ και η Χριστιάνα Στεφάνου. Το φθινόπωρο του 2011 το Μπαλέτο της ΕΛΣ ανέλαβε ο ιταλός χορευτής και χορογράφος Ρενάτο Τζανέλλα. Το 2017, τη διεύθυνση του Μπαλέτου της ΕΛΣ ανέλαβε ο Αντώνης Φωνιαδάκης και το 2018 ο χορογράφος, σκηνοθέτης και εικαστικός καλλιτέχνης Κωνσταντίνος Ρήγος.

Από την ίδρυσή του το Μπαλέτο της ΕΛΣ συνεργάστηκε με σημαντικούς έλληνες και ξένους χορογράφους, ενώ έχει παρουσιάσει τα σημαντικότερα μπαλέτα του κλασικού ρεπερτορίου, καθώς και πολυάριθμα έργα σύγχρονων χορογράφων. Έχει πραγματοποιήσει περιοδείες και εκτός Ελλάδας, ενώ το 2000 η Εταιρεία Φίλων της ΕΛΣ του απένειμε το Βραβείο ΑΠΟΛΛΩΝ.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ